Stanowisko Kolei Mazowieckich w sprawie cennika energii elektrycznej trakcyjnej w 2019 r.
We wrześniu bieżącego roku PKP Energetyka S.A. poinformowała „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., że od 1 stycznia 2019 roku wprowadza nowy cennik dla energii elektrycznej trakcyjnej.
Z pisma tego wynika, że nowa cena energii w taryfach Bt21 i Bt21L będzie kształtowała się na poziomie 470,22 zł/MWh. „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. ma aktualnie zawartą umowę z PKP Energetyka S.A., która obowiązuje do 31 sierpnia 2019 roku. Po tym terminie zmiana cennika spowoduje dla KM wzrost ceny 1 MWh o około 80 proc., przy utrzymaniu podanej ceny.
Spółka KM przeanalizowała koszty zużycia energii trakcyjnej zaplanowane na 2018 rok i porównała z kosztami zużycia energii wynikającymi z nowego Cennika PKP Energetyka S.A. w 2019 roku, przy założeniu wykonania zbliżonej pracy eksploatacyjnej.
W 2018 roku spółka KM poniesie koszty energii w wysokości około 104,5 mln zł, natomiast w 2019 roku koszty te wzrosną (uwzględniając nowe stawki od 1 września 2019 r.) o około 37,3 mln zł, tj. o około 36 proc. Natomiast przy założeniu, że nowe stawki miałyby obowiązywać przez cały 2019 rok, koszty energii elektrycznej dla KM byłyby wyższe o około 71,6 mln zł, tj. o około 68 proc.
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM:
Tak znaczący wzrost cen energii trakcyjnej spowoduje drastyczny wzrost kosztów działalności KM. Spółka jest obecnie na dynamicznej ścieżce rozwoju. Rozpoczęliśmy realizację największej w historii przewoźnika umowy na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto są zaplanowane i w części już prowadzone poważne inwestycje związane z utrzymaniem użytkowanego przez KM taboru. Mam tu na myśli lokalizacje w Sochaczewie, Radomiu, Tłuszczu czy warszawskim Grochowie.
Według mojej oceny, spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen energii trakcyjnej, która nastąpi już w 2019 roku. To może być poważny czynnik hamujący dostępność usług kolejowych na Mazowszu. Koszty energii już są jedną z najwyższych naszych pozycji kosztowych, a jak wiadomo, eksploatujemy głównie tabor elektryczny. Trzeba dodać, że taka skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów przejazdowych pociągami KM
Poniżej przykładowe ceny biletów KM, przed podwyżką cen energii trakcyjnej i po podwyżce cen energii trakcyjnej.
Cena biletu jednorazowego
na przejazd w jedną stronę wg taryfy normalnej
- Warszawa Śródmieście – Skierniewice (66 km)
16,90 zł – obecnie
19,60 zł – po zmianie - Warszawa Zachodnia – Warka (53 km)
15,30 zł – obecnie
17,75 zł – po zmianie - Tłuszcz – Wołomin (17 km)
8,10 zł – obecnie
9,40 zł – po zmianie - Warszawa Gdańska – Mława (124 km)
26,30 zł – obecnie
30,51 zł – po zmianie - Pilawa – Otwock (26 km)
10,50 zł – obecnie
12,18 zł – po zmianie
Cena biletu miesięcznego
na przejazdy w dwie strony wg taryfy normalnej
- Warszawa Śródmieście – Skierniewice (66 km)
355 zł – obecnie
412 zł – po zmianie - Warszawa Zachodnia – Warka (53 km)
306 zł – obecnie
355 zł – po zmianie - Tłuszcz – Wołomin (17 km)
170 zł – obecnie
197 zł – po zmianie - Warszawa Gdańska – Mława (124 km)
473 zł – obecnie
549 zł – po zmianie - Pilawa – Otwock (26 km)
220 zł – obecnie
255 zł – po zmianie