0

Racjonalne zarządzanie flotą: ergonomia i bezpieczeństwo

fot. Mat. prasowy

Park pojazdów to istotny składnik majątkowy przedsiębiorstwa oraz niezbędne narzędzie umożliwiające prowadzenie działalności.

Jasno określona polityka flotowa pozwala na optymalizację kosztów oraz ochronę służbowych pojazdów przed następstwami niewłaściwej eksploatacji.
Podobnie jest z odpowiednio dobraną polisą ubezpieczeniową.

Do niedawna wprowadzanie profesjonalnych rozwiązań w zakresie administrowania flotami było wyłącznie domeną korporacji. Mimo że w wielu firmach sektora MŚP obowiązek zarządzania pojazdami, ustalania oraz egzekwowania polityki flotowej dla niewyspecjalizowanych w tym zakresie pracowników jest nadal dodatkowy, do lamusa odchodzi podejście, zgodnie z którym kilka firmowych aut nie stanowi floty. Właściciele oraz dyrektorzy firm coraz częściej dostrzegają, że każdy samochód służbowy generuje koszty, a w przypadku nieumiejętnego zarządzania będzie generował ich jeszcze więcej. Dlatego warto nie tylko wdrażać politykę flotową ale dodatkowo ubezpieczać firmowe pojazdy.

Ubezpieczenie aut flotowych

Ochrona prewencyjna powinna być jednym z najistotniejszych elementów polityki flotowej. Ubezpieczenie ma na celu zabezpieczyć finansowo firmę, ale przede wszystkim wyeliminować, spowodowane niemożnością skorzystania z pojazdów, przestoje w jej działalności. Dlatego w ofercie ubezpieczenia bardzo ważny jest czas, w którym ubezpieczyciel gwarantuje nam przywrócenie pojazdu do użytkowania. Pod tym kątem wartymi uwagi są rozwiązania wprowadzane do ofert ubezpieczycieli w krajach Europy Zachodniej, np. w Wielkiej Brytanii.

Przykładowo, firma Insurance Choice gwarantuje swoim klientom reakcję na zgłoszenie w ciągu 40 minut z uwzględnieniem sytuacji priorytetowych, związanych np. z zatrzymaniem się pojazdu w miejscu, w którym postój stwarza dodatkowe ryzyko. Na specjalne względy mogą liczyć również panie. Auto może zostać odholowane do najbliższego warsztatu, w którym zostanie udzielona pomoc mechanika. Jednocześnie w wyższych wariantach, oprócz standardowej ochrony, możemy ubezpieczyć się od zgubienia kluczyków, zalania niewłaściwym paliwem, a także rozciągnąć ochronę na teren całej Europy. Ceny polis zaczynają się od 19 funtów za rok.

Floty polskich firm w statystyce

Jak pokazują cykliczne analizy, prowadzone m.in. przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, oraz dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), klienci instytucjonalni w Polsce kupują rokrocznie coraz więcej samochodów, a procentowy udział aut flotowych w rejestracji nowych pojazdów w kraju jest przeważający. Dla przykładu w całym 2014 roku na firmy przypadło 61,25 proc. zakupów, a na klientów prywatnych 38,75 proc. Ubiegły rok był pod tym względem rekordowy. Udział w rynku tzw. klientów instytucjonalnych, czyli firmowych, po raz pierwszy przekroczył 70 procent (dane CEPiK nie uwzględniają rejestracji pojazdów przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne).

Jak prognozują specjaliści z Instytutu Samar, liczba po raz pierwszy zarejestrowanych aut osobowych powinna zwiększyć się w 2016 roku do ok. 365 tysięcy sztuk, a w roku kolejnym (2017) – do 388 tys. (o ile w tym czasie nie nastąpią jakieś nieprzewidziane zmiany prawno-podatkowe ani nie zajdą nadzwyczajne wydarzenia, które będą miały bezpośredni lub pośredni wpływ na rynek).

Jak duże są floty samochodowe w polskich przedsiębiorstwach?
Pamiętać należy, że ponad 99 proc. firm w Polsce zalicza się do tzw. sektora MŚP. Jak pokazują dane firmy Keralla Research, ponad dwie trzecie małych i średnich przedsiębiorców ma na wyposażeniu od jednego do pięciu aut. Wśród nich 12 proc. deklaruje posiadanie parku samochodowego liczącego od pięciu do dwudziestu pojazdów, a 6,4 proc. ma na wyposażeniu ponad dwadzieścia samochodów.

Dlaczego warto

prowadzić politykę flotową?

Zdaniem specjalistów z portalu ekspert-flotowy.pl, usystematyzowanie zasad użytkowania pojazdów służbowych w coraz większym stopniu doceniają firmy sektora MŚP. Powód jest oczywisty: niezależnie od ilości pojazdów na wyposażeniu przedsiębiorstwa, nieumiejętne nimi zarządzanie generuje dodatkowe koszty, a brak skodyfikowanych zasad korzystania z aut uniemożliwia określenie odpowiedzialności i prowadzi do sytuacji spornych. Ważne jest także jasne ustalenie reguł użytkowania, serwisowania, wymiany i kupna pojazdów.

Zasady polityki flotowej powinny określać również przydział pojazdów do konkretnych jednostek organizacyjnych lub osób. Zapisy mogą uwzględniać nie tylko przydział danych modeli pojazdów do stanowiska, ale także zawierać np. limity kosztów eksploatacyjnych, sposoby ich rozliczania, prawa i obowiązki pracownika związane z użytkowaniem pojazdu do celów prywatnych, wymianą opon czy korzystaniem z kart paliwowych.

Dla wielu przedsiębiorstw nawet niewielka flota stanowi podstawę prowadzonej działalności. Niezależnie od ilości i rodzaju pojazdów, jako ważny składnik majątku i kluczowe narzędzie pracy powinny one zostać objęte specjalną ochroną. Istotne znaczenie dla ograniczenia kosztów oraz ryzyka negatywnych następstw wynikających z nieprawidłowej eksploatacji ma również wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania flotą.

26 sierpnia 2016 16:43
[fbcomments]