0

62 Warszawska Jesień

Warszawska Jesień - logo

W piątek 20 września rozpoczyna się 62 edycja festiwalu muzycznego Warszawska Jesień.

62. Warszawska Jesień to ponad 50 festiwalowych wydarzeń:

  • 29 w paśmie głównym,
  • 2 w ramach Warszawskiej Jesieni Klubowo,
  • 7 – Małej Warszawskiej Jesieni
  • oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących.

Gdzie?

Festiwal zagości w 10 miejscach:

  • Filharmonii Narodowej
  • Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
  • Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
  • ATM Studio
  • Teatrze IMKA
  • Nowym Teatrze
  • Instytucie Teatralnym
  • Austriackim Forum Kultury
  • Parku Rzeźby w Królikarni
  • Muzeum Warszawy

Idea

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zamyka swoisty tryptyk idei, którymi organizatorzy inspirowali się konstruując programy festiwali w latach 2017–2019.
Dla przypomnienia:

  • 2017 – Trans/awangardy
    o radykalizmie muzycznym i awangardach z ich postulatami społecznymi,
  • 2018 – Res Publica
    o różnych aspektach tożsamości kształtujących świadomość, wśród nich także narodowej i społecznej,
  • 2019 – Pneuma
    o dociekaniu natury nieokreślonego.

Trzeba zaznaczyć, że Warszawska Jesień, niezależnie od tematów, stanowi przede wszystkim przegląd nowej twórczości z ostatnich lat z odniesieniami do historii muzyki XX w. I taka właśnie będzie kontynuowana – jeśli duch dziejów pozwoli.

Pneuma – realność poszerzona – muzyka współczesna wobec transcendencji i doświadczania tajemnicy i nadzwyczajności. Termin pneuma ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki się sięgnie. Ma też konotacje z powietrzem i jego poruszeniami otwierającymi nas na różne dalsze symbole i metafory, jak tchnienie, ruch, wiatr dziejów i historii.

Powietrze jako ośrodek dźwięku, w którym dźwięk się rodzi i przenosi. W śpiewie, mowie, organach, portatywie, akordeonie, dalszych instrumentach dętych i obiektofonach.

W czasie festiwalu będzie dużo muzyki z powietrza.
Zarówno z racji na powietrzne źródła dźwięku jak i powietrzne, przestrzenne i naturalistyczne konotacje. Od inauguracji, w czasie której zabrzmi zanurzona w powietrzu muzyka Thurídur Jónsdóttir (Flutter) do finału z wietrznym zakończeniem utworu Jonathana Harveya (…towards a pure land).

Ale powietrze to też ośrodek ducha.
Tej sfery naszego życia, która dąży do uchwycenia świata jako całości spójnej i sensownej. Karmionej tęsknotą za harmonijną pełnią, której odczuwanie wypełnia znamiona „numinosum” – niesamowitości i dotknięcia transcendencji.

Dotknięcie to odczuwamy wobec ogromu przestrzeni (uwaga na koncert finałowy z Jonchaies Iannisa Xenakisa), czasu – z jego procesualnością (w wykonywanych na festiwalu utworach Richarda Barretta, Nielsa Rønsholdta, Cathy van Eck, Sofii Gubajduliny, Cassandry Miller czy Tadeusza Wieleckiego), kształtów materii i form natury (wsłuchując się w muzykę Thurídur Jónsdóttir, Alvina Lucier, Tristana Muraila i Jonathana Harveya), witalności (obecnej u Bruno Mantovaniego, Raphaëla Cendo i już raz przywołanego Iannisa Xenakisa), mistyki ciała i świata ożywionego (u Rebecci Saunders i Agnieszki Stulgińskiej) czy paradoksu i dziwności (znowu Cathy van Eck i Simona Løfflera).

Kwestia wchodzenia przez człowieka w kompetencje stwórcy, jak w biblijnej legendzie o Golemie, to kolejne przekraczanie realności w dziele stworzenia sztucznego życia. Jest to temat od dawna nurtujący Georges’a Aperghisa. Na festiwalu wykonane zostanie Thinking Things – teatr robotyczny – ostatnia część tryptyku tego kompozytora zafascynowanego tematem sztucznej inteligencji.

Te i kolejne aspekty niesamowitego są w wielu kolejnych utworach tegorocznego programu festiwalu. Są też polemiki i postawy zaczepne wobec problematyki duchowości. Nic tak nie wzmacnia sacrum, jak testowanie przez profanum. Negacja, paradoks i blaga – krzepią. Mogą kształtować jakieś sacrum modern – żywe i niezadekretowane (tu zaproszenie na 13 Music Theatre Pieces Tronda Reinholdtsena, Credopol Jacka Sotomskiego, raz jeszcze na Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta).

Teatr muzyczny na tej Warszawskiej Jesieni będzie często wchodzić w relacje z performatywnością i sytuacjami koncertowymi.

W programie festiwalu obok wspomnianych spektakli muzycznych: Thinking Things Georges’a Aperghisa zaprezentowane przez IRCAM i Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta celebrowane przez duńską grupę SCENATET i chór VRC, będą także utwory Jacka Sotomskiego – w internetowej ostrej językowej kontrze do mowy wysokiej i Agnieszki Stulgińskiej – tworzącej teatr muzyczny prywatny, wyciszony, pochylony nad subtelnością życia.

Jednym z wątków festiwalu będzie twórczość kompozytorek szwajcarskich – Cécile Marti i Kathariny Rosenberger – w spektakularnym koncercie Basel Sinfonietty oraz kompozytorek islandzkich – przywołanej już Thurídur Jónsdóttir i Báry Gísladóttir – w programie koncertów inauguracyjnego i finałowego.

Dużo będzie się działo w Instytucie Teatralnym, który na czas festiwalu stanie się, mamy nadzieję, miejscem codziennych spotkań festiwalowej publiczności. W ramach wydarzeń Warszawska Jesień – konteksty, we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i TVP Kultura zaprezentujemy tam premiery filmów o Zygmuncie Krauzem i z rejestracjami utworów Agaty Zubel i Andrzeja Krzanowskiego wykonanymi na poprzedniej Warszawskiej Jesieni. Przypomnimy nagrane przez TVP koncerty i spektakle muzyczne z jesiennych festiwali przed lat. Pokażemy też kilka sfilmowanych spektakli teatralnych mających premiery w ostatnim czasie, w których muzyka współczesna odgrywa istotną rolę.

Także w Instytucie Teatralnym będą miały wydarzenia Warszawskiej Jesieni Klubowo goszczącej w Instytucie Teatralnym, który stanie się na czas festiwalu miejscem codziennych spotkań festiwalowej publiczności.

W ramach Małej Warszawskiej Jesieni zaprezentujemy: performance, instalację – działania w przestrzeni Parku Rzeźby w Królikarni, koncert na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i spacer muzyczny po Muzeum Warszawy. Do Austriackiego Forum Kultury zapraszamy na spotkania z artystami – bohaterami wydarzeń Warszawskiej Jesieni oraz warsztaty dla młodych kompozytorów organizowane we współpracy z Kołem Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich. Każdego festiwalowego dnia będzie można posłuchać audycji Festiwalowego Radia Internetowego prowadzonego przez Monikę Pasiecznik i Tomasza Biernackiego.
Będzie też pasmo licznych wydarzeń towarzyszących.

Kto?

Prawykonania

W paśmie głównym festiwalu będą miały miejsce prawykonania 11 utworów (alfabetycznie):

  • Moniki Dalach,
  • Magdaleny Długosz,
  • Pawła Hendricha,
  • Zygmunta Krauzego,
  • Cécile Marti,
  • Adriana Mocanu,
  • Piotra Roemera,
  • Agnieszki Stulgińskiej,
  • Piotra Tabakiernika,
  • Tadeusza Wieleckiego
  • Sławomira Wojciechowskiego.

Kolejne premiery będą w ramach Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni.

Po raz pierwszy

na festiwalu zabrzmi muzyka:

  • Paula Craenena
  • Moniki Dalach
  • Cathy van Eck
  • Báry Gísladóttir
  • Thurídur Jónsdóttir
  • Steffena Krebbera
  • Thomasa Lehna
  • Simona Løfflera
  • Cécile Marti
  • Cassandry Miller
  • Adriana Mocanu
  • Dariusza Przybylskiego
  • Jerzego Rogiewicza
  • Kathariny Rosenberger
  • Tomasza Skweresa
  • Agnieszki Stulgińskiej
  • Thomasa Zacha.

Wśród solistów:

  • Mario Caroli – flet
  • Zygmunt Krauze – fortepian wraz z perkusistami grającymi na VEME – wielkich rozmiarów metalofonach
  • Marco Blaauw – trąbka
  • Arne Deforce – wiolonczela
  • Łukasz Długosz – flet
  • Marcin Zdunik – wiolonczela

w ramach Warszawskiej Jesieni Klubowo:

  • Thomas Lehn – syntezatory
  • Jerzy Rogiewicz – perkusja
  • Dominik Strycharski – flety

oraz w wydarzeniach Małej Warszawskiej Jesieni:

  • Katarzyna Gacek-Duda –flety
  • Joanna Freszel – śpiew
  • Dariusz Przybylski – organy i portatyw.
  • Tomasz Skweres – wiolonczela

Dyrygenci

  • Ryan Bancroft
  • Rüdiger Bohn
  • Baldur Brönnimann
  • Szymon Bywalec
  • Wilson Hermanto
  • Maciej Koczur
  • Anna Szostak

Zespoły

  • IRCAM,
  • Plus-Minus Ensemble
  • SCENATET
  • Kompopolex

Orkiestry

  • Filharmonii Narodowej
  • Basel Sinfonietta
  • Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
  • European Workshop for Contemporary Music;

Chóry

  • Camerata Silesia
  • VRC.
20 września 2019 10:55
[fbcomments]