0

Giselle na Torwarze

Giselle - zabawa po zbiorach
Giselle – zabawa po zbiorach
fot. Roman Soroczyński

Moscow City Ballet po raz kolejny pokazał widzom umiejętne połączenie choreografii z XIX wieku ze współczesnym baletem.

Legendarny i najsłynniejszy rosyjski Balet Smirnova, poza granicami Rosji bardziej znany jako Moscow City Ballet, wiosną 2019 roku zaprezentował w Polsce nowy spektakl.

Giselle solo
Giselle – solo
fot. Roman Soroczyński

Giselle – to najbardziej typowy dla okresu romantycznego „balet z akcją”, który zachował się w światowym repertuarze do naszych czasów. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną, Batyldę.

Giselle i Batylda z myśliwymi
Giselle i Batylda – z myśliwymi
fot. Roman Soroczyński

Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem.

Rozpacz Giselle
Rozpacz – Giselle
fot. Roman Soroczyński

Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie: willidy zwabiają młodych mężczyzn, by tańczyć z nimi aż do ich śmierci. Ale głęboka miłość Giselle chroni Alberta.

Artur i willidy
Artur – i willidy
fot. Roman Soroczyński

Giselle jest opowieścią o zmienności i niepewności życia, w którym co krok przeplatają się: słodycz miłości z goryczą rozstania, zdrowie z chorobą, jawa ze snem. Uniwersalne problemy i pytania nadają temu dziełu charakter ponadczasowy. Spektakl jest ukoronowaniem stylu romantycznego w balecie.

Albert tańczy do rana
Albert tańczy – do rana
fot. Roman Soroczyński

Przypomnijmy, że głównym założeniem Moscow City Ballet było i jest promowanie dzieł najwybitniejszych choreografów XIX wieku. Jego założyciel, Victor Smirnov – Golovanov, zachęcał swoich artystów do nadawania postaciom indywidualnych cech, przy jednoczesnej wierności oryginalnym układom choreograficznym. Tak jest w przypadku Giselle: zespół wykorzystał XIX-wieczną choreografię, którą stworzyli Jules Perrot i Marius Petipa. W połączeniu z olśniewającymi kostiumami, magią świateł i urzekającą scenografią spektakl przeniósł widzów do całkiem współczesnych sytuacji.

Taniec willid
Taniec – willid
fot. Roman Soroczyński

Szkoda tylko, że 31 marca 2019 roku widownia Torwar nie była wypełniona. Czyżby warszawska publiczność obawiała się nowości? Mam nadzieję, że Organizator – firma High Note Events, działająca pod marką MAKROCONCERT – nie zrezygnuje z wprowadzania kolejnych nowości w wykonaniu Moscow City Ballet.

Giselle - taniec zbiorowy
Giselle – taniec zbiorowy
fot. Roman Soroczyński

Według moich wyliczeń dzisiaj, 7 kwietnia 2019 roku, Jezioro Łabędzie w Rzeszowie kończy wiosenne tourne Moscow City Ballet po Polsce. Następna okazja nastąpi na przełomie listopada i grudnia. Najsłynniejsza rosyjska grupa baletowa zaprezentuje wówczas trzy balety klasyczne: Jezioro Łabędzie, Dziadek do Orzechów i Don Kichot. Czy artyści czymś nas zaskoczą? Jak znam życie, tak będzie.

  • Choreografia: Jules PerrotMarius Petipa
  • Produkcja :     Victor Smirnov – Golovanov
  • Scenografia:   Evgeny Gurenko, Victor Smirnov – Golovanov
  • Kostiumy:       Natalia Povago
  • Baletmistrz:    Liudmiła Nerubashchenko
  • Dyrektor:        Ilina Dubovskaya
7 kwietnia 2019 15:59

Komentarze