0

Krzyczcie, Chiny!

Krzyczcie, Chiny! – reż. Paweł Łysak
fot. Teatr Powszechny / Magda Huckel

Spektaklem tym Powszechny przekracza granice tradycyjnej teatralnej formy. Ale w pełni jest to uzasadnione.

„Teatr, który się wtrąca”. Żadne inne przedstawienie tak dobrze nie wpisuje się w hasło reklamowe sceny przy ul. Zamoyskiego, niż ta traktująca o jakże aktualnych tematach: różnic kulturowych, traktowania obcych, katorżniczej pracy i przyjmowania imigrantów, sztuka.

Już po wejściu na widownię bywalcy Powszechnego mogą być zaskoczeni. Miejsca dla publiczności są tam gdzie zwyczajowo jest scena, na środku jest coś w rodzaju rowu z wodą, z boku na specjalnie platformie – perkusja. Aktorzy usadzają widzów i rozpoczynają od mocnego uderzenia. Kilkunastokrotne smaganie batem budzi niepokój nie tylko w pierwszych rzędach. A widzów czeka jeszcze wiele innych „atrakcji”: muszą pomagać ciągnąć linę, są notorycznie ochlapywani, a nawet dostają do picia marnej jakości szampan.

Bicie, zmuszanie do katorżniczej pracy, wieszanie, topienie, handel ludźmi – to wszystko jest w tym spektaklu. Jak daleko można się posunąć w upokarzaniu człowieka – można w końcu zapytać. Niestety wiemy doskonale, że rzeczywistość często jest taka jak pokazywana na warszawskiej scenie. Trudno więc mieć pretensje do twórców, że szokują. Oni jedynie zwracają na coś uwagę. Bo tym spektaklem spory o przyjmowanie uchodźców są przenoszone na zupełnie inny, wyższy wymiar. A odpowiedzi na trudne pytania nie ograniczają się jedynie do politycznych sloganów.

Zespołowi Teatru Powszechnego należy się uznanie za ukazanie tej tematyki w tak oryginalnej formie, a aktorom za tak trudne role. Jest to spektakl dla widzów o większej odporności, ale przekaz jaki w sobie zawiera jest wartościowy. Należy jednak dwa razy się zastanowić przed usadowieniem w pierwszym rzędzie.


KRZYCZCIE, CHINY!, reż. Paweł Łysak

  • reżyseria – Paweł Łysak
  • wg Siergieja Tretiakowa
  • przekład: Henryk Chłystowski
  • obsada: Karolina Adamczyk, Eliza Borowska, Magdalena Koleśnik, Grzegorz Artman, Jacek Beler, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski, Grzegorz Otrębski, Michał Sitarski, Michał Tokaj
  • dramaturgia – Sebastian Majewski
  • scenografia – Barbara Hanicka
  • światło – Damian Pawella
  • konsultacje choreograficzne – Kaya Kołodziejczyk
  • muzyka – zespół aktorski pod kierunkiem Jacka Belera i Krzysztofa Nowickiego
  • konsultacja merytoryczna – Sławomir Sierakowski
  • asystent reżysera – Filip Gieldon
  • asystentka scenografki – Iwona Bandzarewicz
  • inspicjent – Barbara Sadowska
27 stycznia 2017 15:01
[fbcomments]