0

Księga Rodzaju Polskiego

Białołęcki Ośrodek Kultury
Księga Rodzaju Polskiego – Teatr Pijana Sypialnia
fot. P.Balejko Fotografia

Teatr Pijana Sypialnia z zespołem ”Woda na młyn” – o Polsce, na kanwie wydarzeń biblijnych.

Teatr Pijana Sypialnia: aktorzy, tancerze, muzycy, wzmocniony zespołem tanecznym „Woda na młyn” w pełnym oryginalnych pomysłów, ale nie stroniącym od zadumy spektaklu odnoszącym polskie doświadczenia na wydarzenia biblijne.

Adam i Ewa byli Polakami. Bóg ulepił ich z polskiej gliny. Wydaleni z raju szukają raju w Polsce. W końcu, gdzie jak gdzie, ale tam powinien być. Zwykłe życiowe perypetie jak ciąża, wesele, starość wplatane zostają w wydarzenia biblijne: kuszenie w raju, zabicie Abla, narodziny Chrystusa, cud w Kanie Galilejskiej, ukrzyżowanie.

Sławomir Narloch – młody reżyser i scenarzysta próbuje umiejscowić w przedstawieniu elementy stałe powracające cyklicznie jak:

  • modlitwy (jest modlitwa kobiety, modlitwa o Wielką Polskę, a nawet roszczeniowa modlitwa stracha na wróble),
  • pojawiający się rozkoszny chórek aniołów z tekturowymi skrzydłami za każdym razem podającymi swoje imiona, wzbudzający powszechną sympatię publiczności.

Sam tekst „Księgi Rodzaju Polskiego” próbuje balansować pomiędzy aluzjami groteskowymi – kontekst Polski jako kraju „wybranego” jest nieunikniony, a rozważaniami bardziej poważnymi, odnoszącymi się do trudów życia w tak, a nie inaczej, ułożonym świecie. Nie da się ukryć, że warstwa tekstowa jest najbardziej ubogim elementem spektaklu i w wielu scenach brakuje ciętej aluzji, czy też paraleli codzienności. W efekcie najlepiej wypadają sceny, gdy tekstu jest niewiele, jak chociażby pomysłowe przedstawianie gości weselnych, czy tekturowo zobrazowana chęć do wyjazdów zagranicznych będąca czytelną aluzją do polskich losów emigracyjnych. Ubogość tekstu nie musi jednak negatywnie determinować oceny spektaklu, można nawet odnieść się do padającego ze sceny sformułowania „Bozia nie lubi gadulstwa”.

Spektakle Pijanej Sypialni to przede wszystkim wzorowo skonstruowane sceny taneczno-muzyczne. I pod tym względem jest wręcz perfekcyjnie. Ruch sceniczny został dopracowany w każdym elemencie – nawet gdy pojawia się blisko 50 wykonawców. Odpowiednia jest również kompozycja scen, a płynne przejścia nie rażą nawet gdy ze sceny zbiorowej następuje przejście do kameralnych dialogów, czy monologu. Spektakl ma odpowiednie tempo, a końcowa faza wprost porywa publiczność do wspólnej zabawy.

Bardzo ciekawym zabiegiem jest również pojawienie się artystów w trakcie antraktu w komicznej scenie rodem z tradycji polskich wigilii zakrapianych alkoholem i kończących się często kłótniami rodzinnymi. Udało się również wybrnąć z ryzykownego tematu Stracha na wróble znakomitą groteskową sceną z ukrzyżowanym Synem Bożym.

To energetyczne przedstawienie, godne polecenia szerszej warszawskiej publiczności, ma typowy dla Teatru Pijana Sypialnia mankament. Jest bezdomne. Na premierę przygarnięte przez Białołęcki Ośrodek Kultury w nowoczesnej, ale niewolnej od ograniczeń sali widowiskowej przy Głębockiej. W okresie letnim zapewne będzie można liczyć na pokazy plenerowe. Ale to wszystko za mało – wysiłek jaki włożono w przygotowanie i monumentalny efekt końcowy skłaniają do częstszych występów, a te z uwagi brak własnej siedziby Pijanej Sypialni są mocno utrudnione.

Białołęcki Ośrodek Kultury
Księga Rodzaju Polskiego – Teatr Pijana Sypialnia
fot. Małgorzata Moryc

Premiera „Księgi Rodzaju Polskiego” przypadła na szczególny dzień żałoby narodowej – 19 stycznia 2019r. To również mogło mieć wpływ na ogólny nastrój i akcentowanie tych bardziej refleksyjnych fragmentów. Artyści uhonorowali pamięć tragicznych wydarzeń, a nawet wpletli w tekst wyraźne aluzje do tego co się wydarzyło w Gdańsku.

Pijana Sypialnia to obecnie jeden z najbardziej pozytywnych elementów warszawskiego życia teatralnego i kulturalnego. Zapał jaki mają, pomysły i profesjonalne przygotowanie zasługują na uwagę. Oni wręcz kipią młodzieńczą energią, na długo po zakończeniu premiery nie mogąc pożegnać się w widownią.

Księga Rodzaju Polskiego:

  • Aktorzy Teatru Pijana Sypialnia
    Zespół Wokalny Pijanej Sypialni
    Filharmonia Pijanej Sypialni
    Zespół taneczny Woda na młyn
  • reżyseria, scenariusz, ruch sceniczny: Sławomir Narloch
  • muzyka, przygotowanie wokalne: Daniel Zieliński
  • choreografia: Blanka Miętkiewicz, Mariusz Żwierko
  • premiera: 19 stycznia 2019r. Białołęcki Ośrodek Kultury Głębocka 66
Teatr Pijana Sypialnia
21 stycznia 2019 19:50
[fbcomments]