0

marat/sade

Teatr Collegium Nobilium
marat/sade – reż. Wawrzyniec Kostrzewski
fot. Bartek Warzecha / Teatr Collegium Nobilium

Demokracja to ułuda, dyktatura jest nieuchronna. W Teatrze Collegium Nobilium niebezpiecznie aktualna historia z czasów Rewolucji Francuskiej.

Wielokrotnie wykorzystywana w teatrze (a także w latach 60-tych ubiegłego w wieku w brytyjskim filmie) historia pensjonariuszy zakładu dla obłąkanych prowadząca ich do zbrodni. ma nieuchronnie wiele ponadczasowych aluzji politycznych. Wawrzyniec Kostrzewski w najnowszej premierze Teatru Collegium Nobilium bardzo umiejętnie abstrahuje od współczesności („teraz mamy inne czasy”) przez co przekaz jego przedstawienia jest jeszcze bardziej wyrazisty. Szczególnie, że premiera spektaklu 8 grudnia 2017 przypadła na wyjątkowo gorący okres w polskiej polityce.

Nie tylko polityczny oddźwięk spektaklu zasługuje na uznanie, ale także jego wymiar artystyczny. Przedstawienie udało się zaaranżować scenograficznie poprzez jednoznaczny oddźwięk dominujących szubienic. Brak możliwości zmian scenograficznych został nadrobiony pomysłowym operowaniem światłem, dzięki czemu dające niewielkie możliwości scena odzwierciedla zmieniające się miejsca akcji.

Akademia teatralna zobowiązuje: aktorzy operują dopracowaną dykcją, postacie są wyraziste i nawiązują interakcje z publicznością.

To nic, że fabuła „marat/sade” jest dla większości widzów doskonale znana. Kostrzewski dostrzega w tym tekście nowy wymiar i umiejętnie przekłada go w swoim spektaklu na scenie. To co najważniejsze bowiem zawiera się gdzieś pomiędzy kwestiami bohaterów. Obserwując naszą współczesność można bowiem się obawiać, że obłąkanie to nie tylko domena ludzi zamkniętych w odosobnieniu.

Wawrzyniec Kostrzewski:

Akcja dzieje się w przytułku dla obłąkanych, gdzie pacjenci pod przewodnictwem Markiza de Sade, opowiadają historię tego właśnie zabójstwa. Spektakl miał wtedy, i ma też dzisiaj, bardzo silny wydźwięk polityczny. Z jednej strony mówi o zawiłościach Rewolucji Francuskiej, ale tak naprawdę, zderzając polemikę Marata i Markiza de Sade, opowiada o niezmiennych, nieśmiertelnych mechanizmach wielkiej polityki; o demagogii, o społeczeństwie, które jest podatne na różnego rodzaju narracje. Sztuka zadaje też pytanie, jakie mechanizmy tworzą rzeczywistość i struktury społeczne.

  • Autor utworu dramatycznego – Peter Weiss
  • Autorzy przekładu – Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa
  • Opracowanie i reżyseria – Wawrzyniec Kostrzewski
  • Scenografia i kostiumy – Ewa Gdowiok
  • Muzyka – Mateusz Wachowiak
  • Współpraca choreograficzna i taniec – Vova Makovskyi
  • Opracowanie muzyczne – Anna Grabowska
  • Reżyseria światła – Wojciech Suleżycki
  • Asystent reżysera – Mateusz Weber
  • Obsada: Hanna Skarga, Agata Różycka, Anna Lemieszek, Zofia Domalik, Dawid Ściupidro, Karolina Charkiewicz, Marcin Stępniak, Sonia Mietielica, Maciej Babicz, Michał Klawiter, Vova Makovskyi

Spektakle: 12 i 13 grudnia
Premiera: 8 grudnia 2017 r.

12 grudnia 2017 10:59

Komentarze