W najbliższą niedzielę 29 marca Muzeum Kolejnictwa w Warszawie wraca, po zimowej przerwie, do udostępniania zwiedzającym wnętrza Salonki Bieruta, czyli wagonu serii Ashx01, którym podróżowali dygnitarze PRL, m.in. prezydent Bolesław Bierut.
Salonkę będzie można zobaczyć w godz. 10:00-17:00 w każdą ostatnią niedzielę miesiąca w terminach: 29.III, 26.IV, 31.V, 28.VI, 26.VII, 30.VIII, 27.IX, 25.X, 29.XI.
29 marca w godz. 12:00-15:00 dodatkową atrakcją będzie występ dwóch grup rekonstrukcyjnych: GRH WiN oraz Klub Miłośników Historii „Warszawa”, które zainscenizują scenki z udziałem żołnierzy organizacji Wolność i Niezawisłość i Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W programie inscenizacji m.in.:
- pokazy sprzętu wojskowego i umundurowania
- pogadanki historyczne
- okazja do sfotografowania się z uczestnikami rekonstrukcji
- możliwość przebrania się w mundury wojskowe
Salonka Bieruta
Wagon Serii Ashx01, Salonka Dygnitarzy PRL, symbol minionego czasu
Wagon ten był jednym z dwóch wagonów restauracyjnych zbudowanych w 1939 r. na zamówienie Francuskiego Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Wielkich Ekspresów Europejskich (C.I.W.L.) w Zakładach im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu.
Podczas II wojny światowej zostały one przejęte przez Niemców. Przebudowano je wówczas na reprezentacyjne wagony salonowe dla wysokich urzędników hitlerowskich Niemiec.
Po wojnie w 1946 roku jeden z nich trafił w ręce dygnitarzy PRL-u. Wagon przeznaczono do przewozu najwyższych władz w kraju. Przez wiele lat wagon wiernie służył władzy ludowej.
W latach 1947-1952 był wagonem reprezentacyjnym Prezydenta PRL – Bolesława Bieruta, potem podróżowali nim po kraju i całej Europie również inni ówcześni dygnitarze m.in. Władysław Gomułka, Józef Cyrankiewicz i Piotr Jaroszewicz.
W pewnym momencie Francuzi upomnieli się o wagon i próbowali zatrzymać go, gdy ten znajdował się na terenie ich kraju. Luksusowy pojazd wrócił jednak szczęśliwie do Polski.
W wagonie zachowano oryginalne wnętrza z przełomu lat 40. i 50. XX w.
Szczytem luksusu jak na owe czasy była prywatna toaleta i prysznic sąsiadujący z sypialnią najważniejszego pasażera.
Wagon ma też dobrze wyposażoną kuchnię z piecem węglowym, własne ogrzewanie w przedziałach i meble z mahoniu. W salonie można się przejrzeć w kryształowym lustrze i usiąść na skórzanych fotelach przy wielkim stole konferencyjnym. Ściany wyłożone są drewnianą boazerią z intarsjowanymi widokami polskich miast.
Poza przedziałem prezydenta w wagonie znajdują się jeszcze gabinety dla VIP-ów towarzyszących prezydentowi wyposażone w wygodne kanapy obite pluszem i mahoniowe biurka, również wyposażone w łazienki.
Na końcu są przedziały przeznaczone dla służby i obsługi wagonu. W każdym przedziale jest umywalka z lustrem.
Salonka kursowała do końca lat 70-ych. W 1981 roku została wycofana z eksploatacji i trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.