0

Otchłań

Otchłań – Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi
fot. Mariusz Grzegorzek

Futurystyczna wizja przyszłości na teatralnych deskach podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych.

Życie w świecie przyszłości toczy się przede wszystkim w sferze wirtualnej. Postęp technologiczny nie wyeliminował jednak wynaturzeń natury ludzkiej. A wprost przeciwnie – otworzył nowe, niebezpieczne możliwości. Toczone śledztwo przeciwko podejrzanemu o wykorzystywanie najmroczniejszych ludzkich instynktów jest więc skomplikowane i wymaga poświęcenia się pracowników organów ścigania.

Tematyka wizji świata przyszłości zarezerwowana jest dla literatury i filmu chociażby ze względu na ograniczone możliwości teatralne. Teatr im. Stefana Jaracza z Łodzi podjął się jednak trudu adaptacji tekstu amerykańskiej dramaturg Jennifer Haley. Zastosowano proste środki przekazu oparte na zmieniającej się po każdej scenie scenografii i wyświetlanym tle. Dzięki temu wystarczy długi pomost przed publicznością aby opowiedzieć cała historię. Spektakl ma charakter kameralny, każda kolejna scena to w praktyce dialog dwójki aktorów. Stąd niezwykle ważna jest umiejętna kompozycja dialogów oraz wyraziste kreacje aktorskie.

Przedstawienie ma swój mocny przekaz ze względu na poruszany temat, jakże obecny w bieżącym dyskursie społecznym. Kwestie ograniczenia niebezpiecznych treści pojawiających się sieci i nielegalnego wykorzystania wizerunku stanowią wciąż nierozwiązane ryzyka płynące z użytkowania nowoczesnych technologii. Natura ludzka pozostała jednak wciąż ułomna, a jak to trafnie zauważa w finałowej sekwencji jeden z bohaterów to mroczne instynkty ludzkie często były motorem postępu.

Tak wyraziście przekazane niebezpieczeństwa i zagrożenia stanowią ostrzeżenie w kontekście rosnącej popularności i dostępności współczesnych technologii. Obecnie każdy może być przedmiotem ataku i wykorzystania. Tym bardziej dziwią reakcję części publiczności, która nawet w temacie pedofilii reaguje śmiechem, traktując to jako dobrą zabawę. Wypacza to odbiór przygnębiającej wizji skierowanej właśnie do współczesnego widza, który powinien być świadomym mrocznej strony ludzkiej natury.

Wizja łódzkiego teatru jest niezwykle drobiazgowa i przejawia się dopracowaniem kostiumów, umiejętnym wykorzystaniem technologii wideo – uważny widz dostrzeże dynamikę wyświetlanej scenografii, niepozorne ruchy, zmiany ułożenia.

Zdjęcia:

    • To ważny i innowacyjny spektakl, dobrze że znalazł swoje miejsce w tegorocznym programie Warszawskich Spotkań Teatralnych.

Opis:

Science-fiction i kostiumowe retro. Thriller, romans i dramat psychologiczny.
Dziwna mieszanka, która wybucha z niebywała siłą. I wspaniałe kreacje aktorskie.

Reżyser Mariusz Grzegorzek:

OTCHŁAŃ jest przejmującym dramatem opowiadającym o spustoszeniu duchowym jakiego dokonuje w nas nowoczesna technologia. Wszyscy o tym wiemy. Jednak zanurzeni w internetowych fantazmatach nie do końca zdajemy sobie sprawę, jak szybko i nieodwracalnie stajemy się emocjonalnymi wydmuszkami, niezdolnymi do rzeczywistych uczuć. Uciekamy z realnego świata, kto obroni go dla naszych dzieci?

  • Autor: Jennifer Haley
  • Przekład: Jacek Kaduczak
  • Reżyseria, scenografia, reżyseria świateł, opracowanie muzyczne: Mariusz Grzegorzek
  • Asystent reżysera, inspicjent, sufler: Marta Baraszkiewicz
  • Kostiumy: Magdalena Moskwa
  • Współpraca scenograficzna: Katarzyna Zbłowska
  • Muzyka: DJ Alex
  • OBSADA:
    Andrzej Wichrowski, Agnieszka Skrzypczak, Krzysztof Zawadzki, Paulina Walendziak, Marek Nędza
9 kwietnia 2019 23:06
[fbcomments]