0

Ripley pod ziemią

Ripley pod ziemią – reż. Radosław Rychcik
fot. Krzysztof Bieliński / Teatr Studio

Bohater powieści kryminalnych Patricii Highsmith przeniósł się ze sceny kameralnej na dużą Teatru Studio.

To już druga realizacja tego tematu w reżyserii Radosława Rychcika. Po „Utalentowanym Panu Ripleyu” tytułowy bohater pozornie się ustabilizował: mieszka w luksusowym domu, z żoną, głównie oglądając seriale telewizyjne. Ale przestępcza natura okazuje się silniejsza, co wyjdzie gdy pojawiają się wątpliwości co do autentyczności obrazów pewnego malarza.

Spektakl rozpoczyna się blisko godzinnym monologiem … Marlona Brando, bardzo sprawnie przedstawionym przez Marcina Bosaka. Trafność spostrzeżeń oraz bliski kontakt z publicznością utrzymuje napięcie i buduje specyficzny nastrój. Problem w tym, że to co dzieje się później na scenie ma się nijak do tego udanego początku. Dobrze zapowiadający się dramat przeradza w skomplikowaną scenariuszowo historię kryminalno-sensacyjną, trudną do wystawienia na scenie i niestety mało wciągającą. Chyba nawet najbardziej uważny widz gubi się we wszystkich wątkach i zawiłościach fabuły. A tytułowo bohater nie budzi ani zaciekawienia, ani sympatii. Ogląda się to raczej z obojętnością i dopiero ciekawie zainscenizowana ostatnia faza ponownie budzi zainteresowanie. Ale czy dobry początek i ciekawy koniec to wystarczający powód żeby spędzić ponad trzy godziny w teatrze? Bo reżyser nie ma litości nad widzem serwując mu długi i zbyt szczególarski spektakl.

Nie można odmówić Rychcikowi reżyserskiego zacięcia, jest w tym spektaklu wiele scen bardzo ciekawych. Całość jednak jest nie tylko za długa, ale także niespójna i zbyt różnorodna dramaturgicznie. Niepotrzebne epatowanie męską nagością, nawiązywanie do współczesnych wydarzeń (zamachy terrorystyczne, Brexit) są tylko gwoździem do trumny tego, do końca nie wiadomo po co zrealizowanego, przedsięwzięcia. Projektu, którego szkoda głównie ze względu na wysiłek wielu twórców: od scenografów i choreografów poczynając na aktorach kończąc.

PREMIERA: 16 września 2016

  • SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Radosław Rychcik
  • SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: Anna Maria Karczmarska
  • MUZYKA: Michał Lis
  • VIDEO / MULTIMEDIA: Piotr Lis
  • KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE: Jakub Lewandowski
  • ŚWIATŁO: Dariusz Zabiegałowski
  • INSPICJENTKA: Beata Szaradowska
  • ASYSTENTKI REŻYSERA: Zofia Orłowska, Zofia Gustowska
  • KIEROWNIK PRODUKCJI: Aleksandra Wiśniewska
  • ASYSTENT KIEROWNIKA PRODUKCJI: Marta Bartoszuk
  • SUFLERKA: Magda Jaracz
  • OBSADA: Agata Góral, Maria Dębska, Irena Jun, Dorota Landowska, Natalia Rybicka, Sarah Angour, Weronika Bartold,  Franciszek Chauvin, Remy Menudier, Caroline Klimczak, Natalia Pałys, Marcin Bosak, Stanisław Brudny, Tomasz Nosinski, Mirosław Zbrojewicz, Wojciech Żołądkowicz, Piotr Żurawski
30 grudnia 2016 15:18
[fbcomments]