0

Rodzina Addamsów straszy i śmieszy

Teatr Syrena
Rodzina Addamsów – Teatr Syrena
fot. Andrzej

Rodzina Addamsów zaczęła funkcjonować w latach trzydziestych XX wieku. Teraz zajrzała do Teatru Syrena.

Część rodzinki
Część – rodzinki
fot. Weronika Trzeciak

Rodzina Addamsów zaczęła funkcjonować w latach trzydziestych XX wieku. Najpierw w formie komiksu publikowanego na łamach tygodnika „The New Yorker”. Jej twórcą (właściwie, powinienem napisać: ojcem) był – a jakże! – Addams: Charles Addams. Nic dziwnego zatem, że został on również autorem scenariusza serialu telewizyjnego, który powstał w latach sześćdziesiątych. Pierwszy odcinek pojawił się w sieci ABC 18 września 1964 roku, a ostatni – 8 kwietnia 1966 roku. Oczywiście, później serial był emitowany również przez inne sieci i stacje telewizyjne.

Przodkowie Rodziny Addamsów
Przodkowie – Rodziny Addamsów
fot. Weronika Trzeciak

W 1991 roku miała miejsce premiera pełnometrażowej Rodziny Addamsów. Film doczekał się dwóch sequeli: w 1993 roku była to Rodzina Addamsów 2, a w 1998 roku – Rodzina Addamsów: Zjazd rodzinny.

W 2010 roku Rodzina Addamsów trafiła na deski Broadwayu i od razu zaczęła przyciągać tłumy widzów.

Morticia, Gomez i ciekawski
Morticia, Gomez – i ciekawski
fot. Weronika Trzeciak

Na scenie oglądamy historię upiornej rodzinki mieszkającej na bagnach w starym, wiktoriańskim zamku. Wszystko robią na opak, na przykład opalają się przy księżycu. Głównymi bohaterami opowieści są Gomez i Morticia, których córka Wednesday, zwana księżniczką ciemności, dorasta i zakochuje się w uroczym chłopaku o imieniu Lucas. Prosi ojca, aby zachował to w tajemnicy przed swoją ukochaną żoną. Wszystko zmieni się pewnego wieczoru, kiedy przy jednym stole spotkają się obie rodziny, pochodzące z dwóch różnych światów.

Fragment spektaklu:


Przed premierą spektaklu Jacek Mikołajczyk – dyrektor Teatru Syrena, a zarazem reżyser spektaklu, życzył publiczności … głębokiej depresji. Oczywiście, był to żart, bo Rodzina Addamsów nie jest horrorem, lecz parodią horroru, pełną czarnego humoru i zabawnych scen, a Addamsowie są kochającą się rodzinką. W gruncie rzeczy są oni normalni – no, może trochę odmienni. Spektakl bardziej śmieszy, niż straszy. Następują w nim szybkie zwroty akcji, a bohaterowie niejednokrotnie zaskakują widzów, wywołując ich aplauz.

Dyrektorzy teatrów i kierownicy muzyczni spektaklu
Dyrektorzy teatrów – i kierownicy muzyczni spektaklu
fot. Weronika Trzeciak

Spektakl jest koprodukcją Teatru Syrena w Warszawie i Teatru Muzycznego w Poznaniu. Jest to ta sama inscenizacja, realizowana przez dwa różne zespoły aktorskie i muzyczne. Obydwa teatry współpracowały już przy dwóch widowiskach, których reżyserem był Jacek Mikołajczyk. Opisywany spektakl jest z kolei drugą inscenizacją Rodziny Addamsów: w 2015 roku ci sami, wymienieni poniżej, realizatorzy przygotowali polską prapremierę spektaklu w Gliwickim Teatrze Muzycznym.

Morticia i Gomez w tańcu
Morticia i Gomez – w tańcu
fot. Weronika Trzeciak

Rodzinę Addamsów wystawiono na Broadwayu 722 razy, pokazywany był niemal w całej Europie i Ameryce. Zarobił 47 milionów dolarów. Spodziewam się, że spektakl Teatru Syrena nie zarobi takiej olbrzymiej kwoty, wróżę mu jednak wielkie powodzenie. Dlatego zachęcam P.T. Czytelników, by już rozejrzeli się za biletami.

Rodzina Addamsów - plakat
Rodzina Addamsów – plakat
fot. Materiał prasowy

Teatr Syrena przygotowuje kolejne premiery teatralne i koncerty, ale o tym następnym razem.

Rodzina Addamsów – premiera:

  • 8, 9 września 2018 r. (Teatr Syrena w Warszawie)
  • 22 września 2018 roku (Teatr Muzyczny w Poznaniu).

Twórcy

  • Autorzy: Marshall Brickman i Rick Elice
  • Muzyka i teksty piosenek: Andrew Lippa
  • Przekład: Jacek Mikołajczyk
  • Reżyseria: Jacek Mikołajczyk
  • Kierownictwo muzyczne: Tomasz Filipczak (Warszawa)/ Piotr Deptuch (Poznań)
  • Choreografia i ruch sceniczny: Ewelina Adamska-Porczyk
  • Scenografia: Grzegorz Policiński
  • Kostiumy i charakteryzacja: Ilona Binarsch
  • Kierownictwo wokalne: Anna Domżalska

Obsada w Teatrze Syrena:

  • Gomez –  Tomasz Steciuk/ Przemysław Glapiński
  • Morticia – Anna Terpiłowska/ Marta Wiejak
  • Wednesday – Weronika Bochat-Piotrowska/ Anastazja Simińska/ Agnieszka Tylutki
  • Pugsley – Karol Kwiatkowski/ Michał Rosiński
  • Fester – Damian Aleksander/ Marcin Słabowski
  • Alice – Jolanta Litwin-Sarzyńska/ Katarzyna Walczak
  • Mal – Michał Konarski/ Albert Osik
  • Lucas – Karol Drozd/ Maciej Pawlak
  • Lurch – Bartłomiej Wiater/ Kamil Zięba
  • Babcia – Beata Jankowska-Tzimas/ Beatrycze Łukaszewska

Przodkowie:

  • Tancerka kabaretowa – Kamila Baryczkowska
  • Kurtyzana – Monika Bestecka
  • Cheerleaderka – Katarzyna Domalewska
  • Królowa angielska – Anna Gigiel
  • Królowa egipska – Agnieszka Rose
  • Panna młoda – Nika Warszawska
  • Biskup – Marek Grabiniok
  • Ciotka Herman – Dawid Pelowski
  • Konkwistador – Jacek Pluta
  • Szkot – Bartek Zaniewicz
  • Jaskiniowiec – Sebastian Ziomek
  • Muszkieter – Tomasz Ziółek
  • Swing – Adrianna Kućmierz

Zespół muzyczny:

  • Dyrygent – Tomasz Filipczak
  • Instrumenty klawiszowe – Maciej Tomaszewski
  • Instrumenty klawiszowe – Marek Błaszczyk
  • Gitara – Jan Malecha
  • Gitara basowa – Paweł Bomert
  • Perkusja – Grzegorz Poliszak
  • Saksofony – Mariusz Mielczarek
  • Saksofony – Wiesław Wysocki
  • Trąbka – Piotr „Ziarek” Ziarkiewicz
  • Puzon – Andrzej Rękas
  • Skrzypce – Justyna Baran
  • Wiolonczela – Anna Kuczok
13 września 2018 07:01

Komentarze