Książe Raï 2.0 na warszawskim festiwalu Skrzyżowanie Kultur.
Fotoreportaż
Małgorzaty Moryc:
Fragment:
Sofiane Saidi
Dorastał w Sidi Bel Abbès niedaleko Oranu, słuchał muzyki lokalnych wykonawców raï, występujących na weselach w muzycznych klubach. Sam zaczał w nich śpiewać jako 15-latek. W latach 90-tych jak wielu Algierczyków wyemigrował do Francji, gdzie zaczął wędrówkę pomiędzy różnymi muzycznymi światami, współpracował m.in. z hiphopowym zespołem Tukuleur, Natachą Atlas, dj-ami z Acid Arab i legendami raï ze swojego rodzinnego miasta, grupą Raïna Raï. W 2015 wydał swój pierwszy solowy album „Mordjane”, a trzy lata później nagrał wraz z zespołem Mazalda owacyjnie przyjętą płytę „El Ndjoum”.
Saidi fascynująco bawi się stylistyką raï, czerpiąc pełnymi garściami z funka, rocka, muzyki elektronicznej i disco. Udało mu się przy tym uchwycić ducha energii i świeżości raï z lat świetności tego gatunku. Przede wszystkim to fascynujący wokalista i charyzmatyczny frontman, stworzony do bycia na scenie. Mazalda, sekstet z Lyonu, to muzycy zafascynowani raï, fani beduińskich rytmów i dźwięków gasbah oraz psychodelicznych syntezatorowych barw. Wraz z Sofianem Saidim przenoszą widza w świat najlepszej wersji XXI-wiecznego, nowoczesnego raï.
Nazywany „księciem Raï 2.0” Sofiane Saidi wraz z znakomitym zespołem Mazalda prezentują postmodernistyczną wizję elektro Maghrebu. Analogowe syntezatory, elektryczny saz i saksofony oraz hipnotyzujący wokal Saidiego tworzą nową jakość w pochodzącej z Algierii muzyce raï.