0

Sztuka skandynawska wczoraj i dziś

Hipp hipp hurra 1887-1888, olej na płótnie - Peder Severin Krøyer
Hipp hipp hurra, 1887-1888, olej na płótnie – Peder Severin Krøyer
fot. mat. prasowy

Nie tylko dla historyków sztuki wykład specjalny Johana Sjöströma w Muzeum Narodowym.

25 lutego o godzinie 12:00 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbędzie się wykład specjalny Johana Sjöströma.

Johan Sjöström jest kuratorem w Muzeum Sztuki w Göteborgu (Szwecja) – jednej z najważniejszych instytucji kultury w Skandynawii. Był kuratorem ponad czterdziestu wystaw, na których prezentowano prace artystów takich jak Bruce Nauman, Laurie Simmons, Esko Männikkö, Isaac Julien czy Lara Baladi.  Jest kurator, recenzentem i wykładowcą. Brał udział w takich wydarzeniach jak doroczna nagroda fotograficzna Europejskiego Banku Centralnego, FotoFest w Houston czy Fotofestiwal w Łodzi.

Wykład będzie wygłoszony w języku angielskim (bez tłumaczenia na język polski).

Nordisk sommarkvall (Letni nordycki wieczór), 1899-1900, olej na płótnie - Richard Bergh
Nordisk sommarkvall (Letni nordycki wieczór), 1899-1900, olej na płótnie – Richard Bergh
fot. mat. prasowy

ŚWIATŁO I MROK.
KILKA UWAG O SZTUCE SKANDYNAWSKIEJ

Jak wyglądała sztuka skandynawska kiedyś, a jakie jest jej współczesne oblicze?
Wykład będzie poświęcony historii zmian od końca XIX wieku do dziś, zaś głównym przedmiotem wystąpienia będzie skandynawski fin de siècle, a zwłaszcza lata 1880–1914.

W latach 80. XIX wieku w krajach nordyckich do głosu doszło nowe pokolenie artystów. Niezadowoleni z konserwatywnych metod kształcenia w rodzimych akademiach, masowo wyjeżdżali do Paryża, odnajdując we francuskich plenerach oraz w twórczości impresjonistów większą swobodę ukazywania rzeczywistości. W Szwecji byli znani jako Opozycjoniści, a założony przez nich Związek Artystów upowszechniał ich postulaty.

Na przełomie XIX i XX wieku większość przedstawicieli tego nurtu zdążyła wrócić do Szwecji i stać się czołowymi postaciami świata sztuki. Miejsce czystego naturalizmu i impresjonizmu zajęło malarstwo pejzażowe o wyraźnie skandynawskim zabarwieniu, w którym emocje odgrywają najważniejszą rolę. Zwrot ten można zauważyć w lirycznych przedstawieniach letnich wieczorów skąpanych w delikatnej poświacie. Stopniowo niebieskie światło Północy przeobraża się w „światło duszy”, a artyści zaczynają malować przepełnione melancholią krajobrazy, będące zapisem ich stanów wewnętrznych.

The vampire (Wampir), 1893, olej na płótnie - Edvard Munch
The vampire (Wampir), 1893, olej na płótnie – Edvard Munch
fot. mat. prasowy

Większość dzieł, które będą przywołane podczas wykładu, znajduje się w stałej ekspozycji Muzeum Sztuki w Göteborgu. W cieszącej się międzynarodową renomą kolekcji znajdują się dzieła powstałe od XV wieku po współczesność, artystów zarówno europejskich, jak i amerykańskich. Szczególne miejsce w zbiorach zajmuje sztuka skandynawska z początku XX wieku. W bezpośrednim sąsiedztwie dzieł takich mistrzów jak Rembrandt, Picasso czy van Gogh prezentowane są prace artystów współczesnych: Charlotte Gyllenhammar, Klary Kristalovej i Cajsi von Zeipel.

Kiedy i gdzie

  • 25 lutego
  • Sobota
  • Godzina 12:00
  • Wykład w języku angielskim
  • W kinie muzeum
  • Czas trwania ok. 50 min.
  • Wstęp wolny

Muzeum Narodowe w Warszawie

16 lutego 2017 16:38

Komentarze