W piątkowy przedostatni wieczór Festiwalu Skrzyżowanie Kultur królowały rytmy góralskie oraz baskijskie.
W pierwszej części wystąpiły wspólnie dwa zespołu z gór: Trebunie-Tutki spod Giewontu oraz Urmuli Quintet spod Kazbeka. Połączenie górali polskich i gruzińskich to odpowiedni temat na krzyżowanie kultur.
Trebunie-Tutki to zespół z Białego Dunajca, czyli z najpiękniejszej wsi na całym Podhalu … Z lokalnej kapeli dotarli na największe światowe festiwale muzyczne i osiągnęli popularność przekładającą się na sprzedaż płyt.
Trebunie-Tutki – Festiwal Skrzyżowanie Kultur
Urmuli to kwintet multiinstrumentalistów i wokalistów muzykujący od 20 lat. Muzykę gruzińskich górali prezentują na całym świecie. Zespół gra zarówno muzykę instrumentalną jak i polifoniczne pieśni datowane na czasy średniowiecza. Tradycyjne ludowe melodie aranżowane są z zachowaniem cech gruzińskich pieśni wykonywanych solowo z towarzyszeniem instrumentów, a także pieśni wielogłosowych.
Trebunie-Tutki – Polska i Urmuli Quintet – Gruzja
Trebunie-Tutki wydali wraz z Urmuli płytę „Duch gór”, którą właśnie promował warszawski koncert. Przez ponad godzinę pod Pałacem Kultury i Nauki było jak pod szczytami gór.
Po przerwie wystąpił zespół Kalakan z Kraju Basków założony w 2009 roku, nawiązujący do dziedzictwa baskijskich tradycyjnych pieśni i muzyki na instrumenty perkusyjne. Aktualny skład zespołu to trzech wokalistów i perkusistów: Jamixel Bereau, Thierry Biscary i Xan Errotabehere. Istotę brzmienia stanowi śpiew a capella i gra na tradycyjnych instrumentach perkusyjnych. Jednym z nich jest txalaparta – drewniane, położone poziomo deski przypominające prosty ksylofon. Gra się na nim zawsze w duecie, a muzycy improwizują we wspólnym rytmie. Oprócz niego artyści wykorzystują atabal i danborrak (bębny sznurowe), psałterium ttun-ttun razem z piszczałką txirula, tamburynpandero. Wszystkie te instrumenty są używane w Kraju Basków po dziś dzień. Pieśni śpiewane przez zespół Kalakan to teksty zarówno współczesne, jak i archaiczne, pochodzące nawet z XVI wieku.
Jedną z idei zespołu Kalakan jest nadanie nowego życia ludowej muzyce baskijskiej. Ich interpretacje są głęboko zanurzone w tradycji, jednak wykorzystują nawiązania do world music, a nawet do rocka i popu.