0

130 przegubowych elektryków

Przegubowy autobus elektryczny z fabryki Solaris
Przegubowy autobus elektryczny – z fabryki Solaris
fot. MZA

Za dwa lata autobusy napędzane silnikami diesla znikną z Traktu Królewskiego. Zastąpią je m.in. elektryczne przegubowce marki Solaris.

22 lipca, podpisano umowę na zakup 130 takich bezemisyjnych pojazdów.  To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie.

Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy:

Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy bezemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat. Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element działań Warszawskiego Planu dla Klimatu – dodaje.

Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.:

Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów, już za dwa lata, będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy.

Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w połowie 2020 roku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne.

Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.:

Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy bezemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy.

Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie w połowie 2020 roku. Za 130 elektrycznych przegubowców dla miejskiego przewoźnika firma Solaris otrzyma 399 590 100,00 zł. Zakup pojazdów jest jednak współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 000 000,00 złotych.

Sieć ładowarek

Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów Miejskie Zakłady Autobusowe zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. 20 urządzeń zostanie zainstalowanych w dziewięciu lokalizacjach. Najwięcej bo aż sześć na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie. Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. Wówczas elektrobusy będą mogły się ładować podczas postojów na pętlach, a dzięki wysokiej mocy będzie można wykorzystywać elektryki z podobną efektywnością  jak autobusy o napędzie konwencjonalnym.

W podpisanej umowie istnieje również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.

Za zamówienie podstawowe Miejskie Zakłady Autobusowe zapłacą 8 319 720,00 zł brutto.

Obecnie MZA używają dwóch ładowarek pantografowych, które zainstalowane są na pętlach Konwiktorska i Spartańska.

Stawiamy na ekologiczne autobusy

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (także wygrał Solaris). W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i  35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor  nisko- lub zeroemisyjny. Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 110 autobusów gazowych CNG – 18- i 12-metrowych – marki MAN, których dostawy są obecnie realizowane.

Obecnie w Warszawie jeździ już ponad 215 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 115 na gaz. Po wakacjach na ulice wyjadą kolejne 54 przegubowe Solarisy napędzane gazem CNG, zakupione przez firmę Arriva do realizacji kontraktu w Warszawie.

Podstawowe dane techniczne

autobusów Solaris Urbino 18 Electric:

  • Baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh
  • Ładowanie z gniazdka typu plug-in (gniazda nad prawym przednim nadkolem oraz za ostatnimi drzwiami) lub dotykowe z użyciem pantografu i ładowarki wysięgnikowej
  • Jednostka napędowa w osiach kół z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy.
  • Pojemność pasażerska – 120 osób

MZA

23 lipca 2019 07:39
[fbcomments]