0

Dworzec Południowy

Warszawskie dworce. To akurat Śródmieście WKD . Ale kto wie, czy gdyby nie czyjeś wąskie horyzonty, dziś na Dworcu Południowym nie kończyłby biegu taki skład? A może po prostu metro by do Piaseczna jeździło wierzchem?
Warszawskie dworce – To akurat Śródmieście WKD . Ale kto wie, czy gdyby nie czyjeś wąskie horyzonty, dziś na Dworcu Południowym nie kończyłby biegu taki skład? A może po prostu metro by do Piaseczna jeździło wierzchem?
fot. Małgorzata Moryc

Zarząd Transportu Miejskiego 26 kwietnia podpisał umowę na wykonanie koncepcji węzła komunikacyjnego Dworzec Południowy.

To kolejny krok w kierunku przebudowy obszaru przy alei Wilanowskiej, który będzie stanowił nowoczesny punkt przesiadkowy.

Wykonawca w ciągu 8 miesięcy od daty podpisania umowy ma przygotować cztery warianty koncepcji Dworca Południowego. Projekty będą się różnić od siebie dokładną lokalizacją obiektu oraz przebiegiem planowanej w przyszłości linii tramwajowej z Dworca w kierunku Wilanowa.

To nie jedyne zadanie przewidziane dla wykonawcy w ramach umowy. Firma Schuessler-Plan Inżynierzy przeprowadzi również analizę funkcjonalną, prawną i ekonomiczną wariantów inwestycyjnych dla każdej koncepcji. Zorganizuje także konsultacje społeczne z mieszkańcami.

Docelowo Dworzec Południowy stanie się nowoczesnym, wygodnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Zapewni sprawną, bezpieczną i wygodną przesiadkę między metrem, autobusem i tramwajem. Osoby korzystające z autobusów dalekobieżnych będą mogły skorzystać z poczekalni. Na terenie Dworca znajdą się również kawiarnie, restauracje i miejsca, gdzie będzie można przyjemnie spędzić czas.

Zarząd Transportu Miejskiego

Tramwaje Warszawskie

Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z konsorcjum firm Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Lider Konsorcjum) Niemcy oraz International Management Services sp. z o.o. (Członek Konsorcjum).

Cena oferty wynosi: 441 570.00 brutto.

Studium ma zostać opracowane w I kwartale 2018 roku.
Budowa trasy tramwajowej Służewiec – Dworzec Południowy planowana jest do 2022 roku.

Wykonawca w ramach umowy sporządzi wielokryterialną analizę i na jej podstawie zaproponuje optymalne rozwiązania budowy trasy tramwajowej, łączącej Służewiec z linią metra w rejonie stacji Wilanowska (Dworca Południowego).

Warianty

W ramach opracowania analizie poddane zostaną cztery warianty przebiegu trasy:

  1. wariant 0 (W0): wariant odniesienia, zakładający brak działań w zakresie budowy trasy;
  2. wariant 1 (W1): budowa trasy wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) po północnej stronie ulicy;
  3. wariant2(W2): budowa trasy tramwajowo – autobusowej wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) – rozwiązanie przekroju do zaproponowania przez Wykonawcę;
  4. dwa autorskie warianty (W3 i W4) według własnej koncepcji Wykonawcy;

Wykonawca na podstawie przeprowadzonych analiz i w uzgodnieniu ze Spółką Tramwaje Warszawskie wskaże wariant rekomendowany (inwestorski i jednocześnie najlepszy dla środowiska) oraz dwa warianty alternatywne, które będą podstawą do przeprowadzenia prac koncepcyjnych i uzyskania w kolejnym etapie decyzji środowiskowej. Warianty te – zbiorczo zwane „wynikowymi” – mogą łączyć rozwiązania różnych wariantów W1-W4.

Dla trzech wariantów wynikowych w ramach opracowania należy przewidzieć opcję połączenia z węzłem Dworzec Południowy na poziomie -1 (w tym samym śladzie geometrycznym) oraz zbadać zasadność rozwiązania węzła rondo Unii Europejskiej w poziomie – 1. Dla trzech wariantów wynikowych, o których mowa powyżej, konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowej analizy wydłużenia do połączenia z planowaną trasą tramwajową w ciągu ul. Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej.

W ramach podsumowania koncepcji budowy trasy Wykonawca przedstawi także:

  1. koncepcję rozbudowy infrastruktury torowej (nowa trasa i sposób połączenia z istniejącą infrastrukturą)
  2. koncepcję rozbudowy w zakresie zasilania – podstacje, trakcja, słupy trakcyjne;
  3. koncepcję realizacji przystanków: lokalizacje, wyposażenie;
  4. koncepcję sterowania ruchem tramwajów – zalecenia w zakresie sterowania ruchem na skrzyżowaniach;
  5. koncepcję systemu informacji pasażerskiej;
  6. niezbędne korekty układu drogowego;
  7. zmiany w organizacji punktów przesiadkowych i ewentualnie zmiany w lokalizacji istniejących przystanków;
  8. układ linii tramwajowych;
  9. mikrosymulację ruchu tramwajów i innych pojazdów;
  10. ocenę zapotrzebowania na tabor;
  11. oszacowanie kosztów inwestycyjnych;
  12. wyniki analizy ekonomicznej i finansowej;
  13. możliwości etapowania inwestycji.

Zgodnie z założeniami przetargowymi nasz Wykonawca zobowiązany jest do współpracy z wykonawcą ZTM, który przygotowuje wielowariantową koncepcje węzła przesiadkowego Dworzec Południowy.

28 kwietnia 2017 00:04
[fbcomments]