0

EvoBus zakończył dostawy Mercedesów do MZA

Mercedes Conecto niestety bez herbu Warszawy
Mercedes Conecto – niestety bez herbu Warszawy
fot. MPawlik

Na warszawskim poligonie jeżdżą już wszystkie z 80. zakontraktowanych autobusów Mercedes Conecto.

Niegdyś, szanujące się firmy wydawały bardzo duże pieniądze na testowanie nowych rozwiązań w swych produktach. Dziś Mercedes robi to na warszawskich ulicach nie dokładając do tego ani złotówki.

Kiedy w czerwcu 2017 r. ogłoszono kto wygrał przetarg i ile będzie to kosztowało w branży wzbudziło to lekkie zdziwienie. MZA wycofał się z chęci zakupu w części pojazdów napędzanych gazem CNG, więc w ofercie można było uwzględnić tylko pojazdy z silnikami Diesla (na ropę). Nasz sztandarowy przewoźnik zamawiał 45 autobusów przegubowych (18 m), a pozostałe z 80 miały być klasy Maxi (12 m). Konkurencja jednak nie sprostała zadaniu. Zwycięska oferta opiewała na 138,5 mln zł brutto i nie była najtańsza.

Czym zaimponował Mercedes zyskując największą ilość punktów?
Otóż dwiema zasadniczymi przewagami. Po pierwsze jest to zestaw paneli fotowoltaicznych na dachu  każdego z autobusów zasilający pojazd w dodatkową energię. Drugim bardzo istotnym elementem był tak zwany system rekuperacyjny wykorzystujący energię kinetyczną hamowania autobusu, którą po przekształceniu na elektryczną gromadzi się w kondensatorach. Jest to zapas energii wykorzystywany do zasilania instalacji elektrycznej i elektronicznej autobusu. Te rozwiązanie pozwalają na duże zmniejszenie zużycia paliwa w trakcie eksploatacji. Niską emisję spalin, na poziomie normy Euro 6, zapewniają także systemy dopalania spalin w samym silniku, dzięki czemu systemy tłumienia i oczyszczania w układzie wydechowym maja zdecydowanie mniej pracy.

Jak zapewniał prezes Evobus Polska Sp. z o.o., pan Antonio Cavotta, połączenie tych systemów w autobusie miejskim jest pierwszym takim na świecie zaimplementowanym dla MZA i trafiło właśnie do Warszawy. Prosto z fabryki Mercedesa w tureckim Stambule. Czyż Warszawa nie będzie dla Mercedesa świetnym poligonem dla testów tego rozwiązania? Wspominają o tym w prywatnych rozmowach pracownicy naszego przewoźnika żartując, że za te testy Mercedes powinien dołożyć ze dwa autobusy ekstra.

Żartem zacytowanym przez prezesa  Cavotta była wypowiedź jednego z szefów komunikacji krakowskiej, który stwierdził, że spaliny opuszczające wydech Mercedesa Conectto mają mniej zanieczyszczeń  niż powietrze w Krakowie, więc można by się nimi inhalować.

Na pewno ważne jest w tym wszystkim, że autobusy objęte są pełnym wsparciem eksploatacyjnym producenta, co niewątpliwie zapewni komfort pracy przewoźnika, jego kierowców i przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Autobusy, których dostawę zrealizowała Evobus Sp. z o.o. nie są własnością MZA. Dostawa została zrealizowana w formie leasingu, którego udzieliła firma Pekao Leasing (spółka leasingowa banku Pekao SA).

Solaris Urbino - od dziś autobus historyczny w MZA
Solaris Urbino – od dziś autobus historyczny w MZA

Dzięki pojawieniu się w MZA nowych autobusów nasz przewoźnik będzie mógł wycofać z eksploatacji najstarsze wozy. Będą to Jelcze M121M oraz Solarisy Urbino 15. Dwa autobusy, najstarszy Solaris z 1999 roku o numerze 8919 oraz Jelcz o numerze 4590 (zwany Białą Damą), zostaną pozostawione w firmie jako pojazdy historyczne.

Jak poinformował prezes MZA, pan Jan Kuźmiński, do 2019 roku będą również wycofane autobusy MAN NG 313. W ich miejsce będą pojawiać się autobusy zasilane gazem CNG oraz elektrobusy. Planowany jest zakup 130 autobusów w pełni elektrycznych oraz 80 na gaz (z opcją +30). Maja to być wozy przegubowe.

Fotorelacja z R1 Woronicza

10 stycznia 2018 21:41
[fbcomments]