0

Rowerzysto przypominamy!

Rowerzysta
Rowerzysta
fot. APawlik

Miłośników jednośladów z roku na rok przybywa. Każdy, kto porusza się rowerem powinien pamiętać o obowiązujących zasadach na drodze.

W Warszawie mamy około 495 kilometrów ścieżek rowerowych.
W tym 386 km samodzielnych dróg i pasów rowerowych, 59 km wydzielonych z chodnika dróg rowerowych, 42 km pasów i kontrapasów rowerowych (aktualizacja 1.03.2017, wrower.pl).

Dodatkowo dochodzą ścieżki rowerowe budowane przez urzędy dzielnic.

Warszawa posiada także Veturilo, jeden z największych systemów rowerów miejskich w Europie. Rowerzyści Veturilo mają do dyspozycji 316 stacji i 4660 rowerów.

OBOWIĄZEK

Przepisy ruchu drogowego obowiązują wszystkich uczestników ruchu jednośladów. Samo dostosowanie się do nich powoduje zmniejszenie ryzyka spowodowania wypadku. W myśl przepisów osoba poruszająca się rowerem może korzystać również z pobocza lub prawej strony jezdni (blisko jej krawędzi), ale wyłącznie w sytuacji, gdy nie ma możliwości, by poruszać się poboczem (brudne, zaśnieżone). Z chodnika natomiast mogą korzystać rowerzyści do 10 roku życia wraz z opiekunem. Należy pamiętać, że na chodniku pieszy zawsze ma pierwszeństwo!

WIDOCZNOŚĆ

W Warszawie od stycznia do czerwca 2015 r. odnotowane zostały 22 wypadki z udziałem rowerzystów i 86 kolizji, w których sprawcą był cyklista. Z kolei w 58 przypadkach, to rowerzyści byli poszkodowanymi w kolizjach drogowych, z czego 56 osób zostało rannych. Jedną z głównych przyczyn wypadków w ruchu drogowym z udziałem rowerzysty pozostaje nadal niewystarczająca ich widoczność. Wpływ na to ma również szary strój cyklistów, brak elementów odblaskowych, właściwego oświetlenia, jak również stan szyb w samochodzie: brudne, oszronione i zaparowane pogarszają widoczność. Należy też pamiętać, aby światła reflektorów auta były czyste i skierowane również na pobocze. W ten sposób można szybciej i lepiej dostrzec zbliżający się rower. Jednoślad natomiast musi mieć sprawne, właściwie ustawione światła oraz należy pamiętać o odblaskowych elementach na stroju oraz kasku, który chroni nas przed ewentualnymi urazami głowy.

ŚWIADOMOŚĆ

Uczestnicy ruchu drogowego mają prawny obowiązek znać przepisy ruchu drogowego. To, że cyklista nie posiada karty rowerowej, nie zwalnia go z obowiązujących przepisów. Zarówno kierowcy pojazdów, jak i rowerzyści powinni aktualizować swoją wiedzę na temat znaków, przepisów, jak i kar.

ZASADA OGRANICZONEGO ZAUFANIA

W trakcie prowadzenia pojazdów powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na innych uczestników ruchu. Kierowca zbliżający się do skrzyżowania ze ścieżką rowerową ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerowi. To samo przy skręcie w prawo. W takich sytuacjach zarówno rowerzysta jak i kierowca samochodu zobowiązany jest zawsze zachować szczególną ostrożność. Takie same zasady obowiązują przy przejściu dla pieszych. Rowerzyści powinni zejść z roweru i przeprowadzić go przez pasy dla pieszych, jeżeli niewyznaczone są ścieżki rowerowe. Cykliści muszą również zachować szczególną uwagę przy skręcie w lewo. Tak samo należy reagować przed skrzyżowaniem. Rolą ich jest wcześniejsze zasygnalizowanie chęci zmiany kierunku jazdy, np. poprzez wyciągnięcie ręki, wskazując kierunek jazdy.

Zaleca się:

  • zakładanie kamizelek odblaskowych,
  • opasek (najkorzystniej nad kostką, jesteśmy wtedy bardziej widoczni dla kierowców samochodów z prawie każdej strony),
  • kasków.

Takie działania pozwalają zwiększyć
widoczność rowerzystów
z 20 do nawet 100 metrów

OBOWIĄZUJE:

  • dopuszczone do ruchu zostały przyczepki rowerowe dla dzieci,
  • kierowca skręcający w drogę poprzeczną ma obowiązek przepuścić rowerzystę, który nie tylko już wjechał na przejazd rowerowy, ale także się do niego zbliża,
  • wprowadzone są już specjalne pasy ruchu dla rowerów po prawej stronie jezdni: rowerzysta, który nim jedzie, będzie mieć pierwszeństwo przed samochodami skręcającymi w prawo. Pas ruchu dla rowerów stanowi część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku,
  • rowerzyści mogą jeździć obok siebie, kiedy nie utrudniają ruchu i nie stwarzają zagrożenia dla innych uczestników,
  • rowerzysta może wyprzedzać wolno jadące pojazdy także z ich prawej strony. Podczas skręcania w prawo kierowca samochodu widząc rowerzystę, jadącego przy prawej krawędzi jezdni, musi go przepuścić, zanim wykona manewr.

Według obowiązujących przepisów kodeksu ruchu drogowego

rower powinien być wyposażony w światła:

tylne:

  • odblaskowe (zabrania się w kształcie trójkąta),
  • światło pozycyjne (dopuszczalne jest migające),

przednie:

  • białe lub żółte ciągłe,

dozwolone są:

  • światła odblaskowe zamontowane na bocznych płaszczyznach koła na pedałach roweru.

Rowerzysta używa świateł
od zmierzchu do świtu!

NOWE ZASADY

Cyklista może także zatrzymać się na skrzyżowaniu przed samochodami, które czekają na zmianę światła. W tym celu mają powstawać śluzy dla rowerów – wyróżnione innym kolorem nawierzchni, przestrzenie usytuowane między tarczą skrzyżowania a linią zatrzymania dla samochodów, przed sygnalizacją świetlną.

W śluzie rowerowej rowerzyści mają prawo zająć całą szerokość jezdni przeznaczoną do jazdy w danym kierunku. Po ruszeniu muszą skręcić lub – przy jeździe na wprost – zająć odpowiedni pas ruchu.

Stołeczny Magazyn Policyjny 8/2015 zaktualizowany w lutym 2017 r.

 

13 marca 2017 11:28
[fbcomments]