0

SKM dofinansowana z Unii Europejskiej

Szybka Kolej Miejska - Warszawa
Szybka Kolej Miejska – Warszawa
fot. Mateusz Włodarczyk (Wikimedia)

SKM uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych na rozwój zaplecza i nowy tabor.

Szybka Kolej Miejska uzyskała dofinansowanie w pełnej wnioskowanej wysokości, pozwalające na pokrycie kosztów modernizacji zaplecza na warszawskich Szczęśliwicach oraz zakup 21 nowoczesnych pojazdów w ramach postępowania przetargowego ogłoszonego w drugiej połowie 2017 roku. Spółka otrzyma na ten cel kwotę 202 666 071,87 zł z Funduszy Europejskich.

Projekt Rozszerzenie potencjału przewozowego kolei metropolitalnej na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – Etap I, który zostanie dofinansowany w ramach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 Priorytet V: „Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”, obejmuje zwiększenie możliwości przewozowych oraz podniesienie zakresu i poziomu obsługi taboru wykonywanej przez SKM.

W ramach tych działań w marcu 2017 roku oddano do użytku zmodernizowaną bazę techniczno–postojową SKM na Szczęśliwicach, która pozwala obsłużyć docelowo 50 pojazdów i sprawnie realizować zadania przewozowe. Najważniejszym elementem prac był remont 400-metrowej hali przeglądowo–naprawczej, w 60 proc. zmodernizowanej, a w pozostałej części – wyremontowanej. Wybudowano również myjnię dla pociągów, wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, umożliwiającej mycie taboru przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C, a także budynek socjalno–biurowy. Koszt wykonanych robót zamknął się kwotą blisko 45 mln zł netto.

Kilka miesięcy później, w październiku 2017 roku spółka ogłosiła przetarg na zakup 13 nowych pociągów z opcją zamówienia kolejnych 8, jeśli uzyska dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Zamówienie obejmuje również dostawę symulatora jazdy wraz z przeszkoleniem pracowników oraz świadczenie obsługi taboru na poziomie utrzymania od P1 do P4 przez okres piętnastu lat. Dzięki przyznaniu środków w ramach programu POiIŚ, do SKM trafi 15 pojazdów pięcioczłonowych i 6 czteroczłonowych.

Krystyna Pękała, Prezes Zarządu SKM

Pociągi będą klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone m.in. w nowoczesny system informacji pasażerskiej, ładowarki USB i defibrylatory AED, pozwalające ratować życie.

Nowy tabor wzmocni istniejące połączenia w godzinach szczytu. Będzie także wykorzystywany w ramach nowych połączeń, planowanych do uruchomienia po zakończeniu prac remontowych i modernizacyjnych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.

SKM

7 lutego 2018 10:38

Komentarze