Tramwaje Warszawskie wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 213 nowych tramwajów.
213 tramwajów to znaczy 123 na pewno i 90 w opcjach.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Hyundai Rotem Company.
Nowe wagony pojadą nie tylko po już istniejących torowiskach, ale wyjadą także na nowe np. na Gocław lub do Wilanowa.
W zamówieniu podstawowym kupimy 123 tramwaje oraz 90 w ramach opcji.
Hyundai Rotem Company zaproponował, że zbuduje je za 1 mld 852 mln zł netto.
Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE.
W postępowaniu przetargowym wpłynęły także inne oferty.
Oferta konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram jeszcze w grudniu 2018 r. została odrzucona z uwagi na zaproponowane terminy niezgodne z wymaganiami Tramwajów Warszawskich.
Propozycja kolejnego producenta – Pesa – przekraczała kwotę, jaką zaplanowano na zakup.
Nowe tramwaje
jakie one będą?
Ze względu na różne potrzeby przewozowe, w imieniu warszawiaków, Tramwaje Warszawskie chce kupić trzy rodzaje szynowych pojazdów, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w wersji dwukierunkowej. Wszystkie nowe tramwaje będą niskopodłogowe, co oznacza, że będę przyjazne niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach. Tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring, w system informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii.
Terminy
Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego producent powinien dostarczyć do końca października 2022 roku, a w ramach opcji do końca października 2023 roku. Dostawy wagonów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy, którą poprzedza zgodnie z procedurami prawa zamówień publicznych kontrola prowadzona przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Tramwajowy lider
Tramwaje Warszawskie używają obecnie niemal 530 tramwajów i składów tramwajowych jeżdżących w parach. 311 wagonów, czyli aż 59% floty tramwajowej to wagony niskopodłogowe. Dzięki naszemu zakupowi pasażerowie będą częściej mogli podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi wagonami. Już dziś Warszawa, wśród miast eksploatujących tramwaje, może się pochwalić najwyższym w Polsce procentowym udziałem wagonów niskopodłogowych kupowanych jako nowe.