0

Trzy lata z II linią metra

II linia metra
fot. Małgorzata Moryc

8 marca 2015 roku, o godz. 9.30 ruszyły pociągi na centralnym odcinku II linii metra. Nowa linia połączyła  dwa brzegi Wisły a  podróż z Pragi i Woli do centrum miasta skróciła się do kilku minut.

Centralny odcinek II linii metra umożliwił wygodny dojazd m.in. do ZOO, Muzeum Pragi, Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski i Uniwersytet, czy do biznesowej części Woli w okolicach Ronda ONZ. Warszawiacy od razu polubili druga nitkę metra – z dnia na dzień jeździło nią coraz więcej osób i dziś  korzysta z niej ponad 140 tys. pasażerów dziennie. Rekord padł 10 listopada 2017 roku – wtedy drugą linią przejechało 164 tys. osób. Od otwarcia do końca lutego 2018 r. pociągi II linii metra przewiozły prawie 103,4 mln osób.

Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy:

Podróżowanie po stolicy komunikacją miejską stało się łatwiejsze, dzięki metru kilkukrotnie skrócił się czas przejazdu z lewobrzeżnej części miasta na prawą. Druga linia metra była też impulsem do wielu zmian na Pradze, Woli i w Śródmieściu.

Centralny odcinek metra jest kręgosłupem II linii – już niedługo trasa wydłuży się o kolejne stacje – trzy na zachód i trzy na północny-wschód. Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi zmieniają kierunek jazdy. Podobnie na Pradze – techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To z tych dwóch stacji pociągi pojadą na Bemowo i Targówek.

Budowane stacje

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) powstaje ok. 3,4 km podziemnej kolei.

  1. Płocka (C08)
    umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;
  2. Młynów (C07)
    pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny
  3. Księcia Janusza (C06)
    pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) będzie ok. 3,12 km trasy. Wybudowane są już tunele, trwają prace na stacjach:

  1. Szwedzka (C16)
    pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej;
  2. Targówek (C17)
    w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego
  3. Trocka (C18)
    w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
15 marca 2018 14:37
[fbcomments]