0

Warszawskie autobusy mają 95 lat

Autobus Samua - pierwsza marka jaka służyła warszawiakom. Z lewej na pl. Zbawiciela z prawej na pl. Teatralnym
Autobus Samua – pierwsza marka jaka służyła warszawiakom. Z lewej na pl. Zbawiciela z prawej na pl. Teatralnym
fot. MP

29 czerwca 1920 r., w trakcie strajku tramwajarzy, na warszawskie ulice wyjechało 11 pierwszych autobusów miejskich.

Niestety po miesiącu dostały powołanie do służby by zaopatrywały Wojsko Polskie na froncie pod Radzyminem i zabierały rannych w drodze do Warszawy. Z wojny do cywila autobusy wróciły dopiero 20 grudnia 1920 r. (po naprawach). ale to dopiero początek ich historii.

Skąd to wiemy?

Otóż Wydawnictwo RM, we współpracy z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie, przygotowało warszawiakom, a szczególnie miłośnikom komunikacji niesłychaną niespodziankę.

Pan Włodzimierz Winek we współpracy z Adamem Stawickim (obaj są pracownikami MZA) opisał historie warszawskich autobusów ilustrując je unikalnymi zdjęciami. Gratką jest też to, że zdjęcia są opisywane cytatami z aktualnie do czasu i sytuacji publikowanych informacji w warszawskiej i branżowej prasie. Znajdziemy tu cytaty z takich wydawnictw jak: Stolica, Dziennik Zarządu m.st. Warszawy, Warszawianka, Gazeta Handlowa, Samochód, Warszawski Dziennik Narodowy, Życie Warszawy, Głos MPA, Trasy (gazetka MZK), Glob 24, Gazeta Wyborcza, Sztandar Młodych, Express Wieczorny, Życie, Super Express, Rzeczpospolita, Fakt, Gazeta Stołeczna (dodatek GW), transport-publiczny.pl, a także z wojennych plakatów i ogłoszeń .

W dziewięciu rozdziałach, na 168. stronach (zupełnie jak linia 168 ze Spartańskiej pod Zajezdnię Ostrobramska), opisuje najważniejsze wydarzenia z historii warszawskich autobusów.

A zaczyna od tego, że:

Zarząd tramwajów miejskich informuje, że do Warszawy nadeszło już 11 autobusów z imperjałami, 4 motorowe (bez imperiali) i 2 przyczepne. […]

Dziennik Zarządu m.st. Warszawy, 1920, nr 65.

Opowiadając o kolejnych dziesięcioleciach Włodzimierz Winek dociera do wieku XXI gdzie swoje opowiadanie kończy zdjęciem elektrycznego autobusu marki BYD testowanego do czwartku (26 czerwca 2015) na ulicach Warszawy.

Testy autobusu elektrycznego marki BYD linią 222 na Krakowskim Przedmieściu
Testy autobusu elektrycznego – marki BYD linią 222 na Krakowskim Przedmieściu

Nie można nie zauważyć, że pierwsze kolorowe zdjęcie pojawia się w rozdziale o latach siedemdziesiątych. Przedstawia trzy autobusy (Ogórki) na liniach pospiesznych (C, H, J) dojeżdżające do dzisiejszego Ronda Daszyńskiego oraz tramwaj linii 9 (wagony typu 13N), na przystanku tramwajowym, zmierzający na Okęcie.

Kolor 1

Zdjęcia pochodzą z archiwów MZA, TW, Muzeów, archiwów państwowych i zbiorów osób prywatnych.

Nie będziemy się dziś rozpisywać o całej historii warszawskich autobusów, bo pewnie zabrakłoby miejsca w Internecie, a poza tym ładnie napisał Ryszard Sobczyk w zaprzyjaźnionym serwisie Nadzór Ruchu Warszawa, polecamy: LINK

Co jeszcze?

Co jeszcze można znaleźć w świetnym, opracowaniu Włodzimierza Winka?

Przed wstępem słowo od pana Jana Kuźmińskiego, aktualnego prezesa zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.
A potem już sama kwintesencja:

Lata dwudzieste

  • Pierwsze autobusy na ulicach Warszawy
  • Renomowane marki
  • Na froncie walki z bolszewikami
  • Tramwaje górą
  • Emancypacja autobusów
  • Profesjonalna obsługa pasażerów

Lata trzydzieste

  • Tramwaje czy autobusy
  • Luksusowe „mopsy”
  • Autobusy na Pradze
  • Nowe marki autobusów
  • Autobusy ekologiczne
  • II wojna światowa – zaprzepaszczone plany

Lata czterdzieste

  • Autobusy na froncie II wojny światowej
  • Nor für Deutsche
  • Zniszczenie taboru i straty w ludziach
  • Ciężarówki zamiast autobusów
  • Nowe oznaczenia przystanków
  • Nowe marki autobusów

Ciężarówka

Lata pięćdziesiąte

  • Autobusy tylko z krajów socjalistycznych
  • Powstanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego
  • A  jednak Chaussony?
  • Pierwsze autobusy pośpieszne
  • Budowa nowych zajezdni
  • Rosnąca popularność autobusów

Lata sześćdziesiąte

  • Prężny rozwój komunikacji autobusowej
  • Zielone linie
  • Rozbudowa zaplecza technologicznego
  • Powstanie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych
  • Automatyzacja i samoobsługa w autobusach
  • Główna rola autobusów w ruchu ulicznym

Lata siedemdziesiąte

  • Tylko Jelcze na ulicach Warszawy
  • Berliet najlepszą testowaną marką zagraniczną
  • Powstanie nowych zajezdni
  • Mikrobusy obok autobusów
  • Początki kryzysu
  • Zakup przegubowych Ikarusów

Lata osiemdziesiąte

  • Kryzys i jego przezwyciężenie
  • Otwarcie największej w Polsce zajezdni
  • Nowe dostawy Ikarusów
  • Nowy system informacji pasażerskiej
  • Nowy system numerowania linii
  • Testowanie autobusów niskopodłogowych

Lata dziewięćdziesiąte

  • Konkurencja komunikacji szynowej
  • Kłopoty z taborem
  • Otwarcie montowni Ikarusów na Stalowej
  • Powstanie Miejskich Zakładów Autobusowych
  • Pierwsze autobusy niskopodłogowe marki Neoplan
  • Solaris Urbino na ulicach Warszawy

Po 2000 roku

  • Systematyczna wymiana taboru
  • Autobusy coraz bardziej komfortowe
  • Miejskie Zakłady Autobusowe spółką z o.o.
  • Miliard pasażerów rocznie
  • Autobusy podczas imprez masowych
  • Autobusy przyjazne środowisku

Ś-D i Centralny

Życzenia

Dzisiaj, w 21 wieku, w warszawskim malowaniu jeżdżą nie tylko autobusy MZA. To także autobusy firm Mobilis, ITS Michalczeski czy PKS Grodzisk Mazowiecki.

Wszystkim pracownikom tych firm z okazji 95. lat komunikacji autobusowej w Warszawie składamy najlepsze życzenia. A warszawiakom i gościom, którzy do nas przyjeżdżają życzymy by komunikacja autobusowa była dla nich jak najbardziej przyjazna, życzliwa i sprawna.

Winogrona

Wręczajmy prezent

A wszystkim serdecznie polecamy zrobić sobie prezent z okazji 95 rocznicy istnienia warszawskich autobusów miejskich i kupić wspominany album.

Warto sprawdzić w najbliższej księgarni lub po prostu zajrzeć wirtualnie do wydawnictwa RM gdzie jest taniej o całe 25%: LINK

O książce: LINK

Album

28 czerwca 2015 16:04
[fbcomments]