0

Pierwszy finansowy zysk Stadionu Narodowego

Koniec prezentacji wyników PL.2012+ - na Stadionie Narodowym. prezentował prezes Tomasz Półgrabski
Koniec prezentacji wyników PL.2012+ – na Stadionie Narodowym. prezentował prezes Tomasz Półgrabski
fot. MPawlik

Spółka PL.2012+ została operatorem stadionu w styczniu 2013 roku. W styczniu 2016 będzie świętować pierwszy zysk.

1 500 000 zł – to prognozowany zysk spółki PL.2012+, operatora PGE Narodowego na koniec 2015 roku. Oznacza to, że stadion wybudowany na Euro 2012 po raz pierwszy w historii na poziomie operacyjnym osiągnie dodatni wyniki finansowy. Cel ten zrealizowano w czwartym roku działalności stadionu.

Jak mówił prezes spółki, pan Tomasz Półgrabskijuż po czterech latach”, gdyż takie inwestycje w Polsce nie osiągnęły zysku a wiele europejskich nie zarabia na siebie.
A tu istnieją spore obawy, że ten zysk operacyjny może sięgnąć kwoty nawet 2 000 000 .

Prezes Półgrabski jest zadowolony i tak mówił na konferencji prasowej:

Ostatnie wyliczenia wskazują, że zysk będzie większy i wyniesie około 2 000 000 złotych. Jestem z tego dumny. Kiedy przyszedłem na stadion, bilans finansowy w 2013 roku wynosił minus 12 000 000 zł. Udało się doprowadzić do sytuacji, w której byliśmy w 2014 roku bliscy bilansowego zera, a teraz zrobiliśmy skok i wyszliśmy na plus

Z czego się biorą te wyniki?

Otóż działalność spółki opiera się na trzech zasadniczych kierunkach. Są to:

  • wydarzenia całostadionowe (m.in. mecze, koncerty),
    które przyniosły 13 000 000 zł w 2015 r.,
  • działalność biznesowa (konferencje, targi, kongresy, wymnajem loży VIP)
    – 28 000 000 zł
  • wynajem powierzchni (biura)
    – 5 000 000 zł.

Dzięki tym różnym źródłom przychodu, do kasy spółki, w 2015 roku, wpłynęło 46 000 000 zł.

To wzrost o 200% od 2013 r., w którym to PL.2012+ przejęło zarządzanie Stadionem Narodowym.W w tym samym czasie, koszty utrzymania stadionu oraz koszty spółki spadły o 2 700 000 zł.

Warszawski Jarmark Świąteczny - to też punkt na linii biznesowej operatora Stadionu Narodowego
Warszawski Jarmark Świąteczny – to też punkt na linii biznesowej operatora Stadionu Narodowego
fot. MPawlik

Wydarzenia w 2015 r.

Łącznie na stadionie odbyło się ich ponad 500.

  • 27 to imprezy obejmujące cały stadion (m.in. mecze piłkarskiej reprezentacji Polski)
  • 300 wydarzeń biznesowych (m.in. konferencje, targi, kongresy, bankiety)
  • Ponad 200 wydarzeń społecznych.

Biurowiec

Stadion Narodowy to olbrzymi biurowiec o powierzchni 16 000 m2 (prawie w 100% wynajętej).
Swoje biura na stadionie ma w sumie 27 firm i organizacji. Wynajęte są także wszystkie loże VIP. Stałych najemców mają 32 loże. Pozostałe są wynajmowane na wielkie wydarzenia. W 2015 roku miały 100% obłożenia.

Frekwencja

PGE Stadion Narodowy to dziś obiekt, który żyje każdego dnia. W 2015 r. frekwencja przekroczyła 1 700 000 gości, co daje mu miano jednego z najpopularniejszych miejsc w Polsce.

Przyszłość?

Przy tak dobrej pracy zarządu i pracowników firmy PL.2012+ może się spodziewać dynamicznych wzrostów. Być może jeszcze niejednym wydarzeniem nas zadziwią.

Pewnym już jest, że w przyszłym roku na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie szczyt NATO. Wojskowi wraz z przygotowaniem i sprzątaniem po szczycie zarezerwowali sobie 2 miesiące.

Prezentacja

Warszawa

Stadion Narodowy jest własnością Skarbu Państwa czyli wszystkich Polaków płacących w naszym kraju podatki. Jednak imprezy organizowane na Stadionie generują dodatkowe koszty dla warszawiaków. Są to m.in.:

  • zamknięcia Saskiej Kępy,
  • zamykanie Mostu Poniatowskiego,
  • dodatkowi policjanci i strażnicy miejscy,
  • zmiany organizacji ruchu dokonywane przez ZDM
  • zmiany trracs przejazdów komunikacji miejskiej
  • dodatkowy tabor komunikacji miejskiej
  • bezpłatne przejazdy dla kibiców w dniach meczów.

Zapytaliśmy, czy spółka PL.2012+ partycypuje w tych kosztach.
Pan prezes Tomasz Półgrabski poinformował, że w związku z tym, iż spółka jest podmiotem jedynie wynajmującym stadion i jego powierzchnie, więc pytanie takie należałoby zadać organizatorom imprez.

Oczywistym jest, że miasto i jego mieszkańcy korzystają na działalności Stadionu Narodowego. Właściciele sklepów i lokali gastronomicznych Saskiej Kępy są zadowoleni z tłumów jakie przewijają się przez ich punkty w dniach imprez. Samo miasto zyskuje bardzo na wizerunku, a spółka PL.2012+, jak zauważył Dyrektor ds. Komunikacji pan Mikołaj Piotrowski, płaci do budżetu miasta niemałe podatki. Jakie? Tego już się nie dowiedzieliśmy.

Nie dowiedzieliśmy się także jakie są losy roszczeń rodziny Chowańczaków do ziemi, na której stoi Stadion Narodowy. Wspominaliśmy o tym w naszym serwisie wielokrotnie i będziemy do tego wracać.

Jedno jest pewne. Zysk jaki wypracował operator Stadionu Narodowego niezmiernie cieszy i całej siedemdziesięcioosobowej załodze spółki należą się gratulacje.

 Tomasz Półgrabski, prezes spółki PL.2012+  w otoczeniu dziennikarzy radiowych.
Tomasz Półgrabski, prezes spółki PL.2012+ – w otoczeniu dziennikarzy radiowych.
fot. MPawlik
6 grudnia 2015 20:48
[fbcomments]