0

Felieton Automobilisty

Star 660 z Jaworzna - 5. Zlot Legenda Stara
Star 660 z Jaworzna – 5. Zlot Legenda Stara
fot. Mirek Rutkowski

Trochę tych autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce mamy. W sumie to z górą 3700 km, w tym ponad 1600 km szlaków, po których można jeździć z prędkością 140 km/h.

Co prawda wiele jest jeszcze do zrobienia, trochę do poprawienia, ale jest znacznie lepiej, niż było, na przykład 30, czy 20 lat temu. Co wcale nie oznacza, że jest tak, jakbyśmy (my, kierowcy) sobie życzyli.

Mirek Rutkowski
Mirek Rutkowski – autor
fot. MR

Autostrady budowane są po to, aby szybko i bezpiecznie przejechać kilkadziesiąt, kilkaset czy kilka tysięcy kilometrów. Po to, aby było szybko i bezpiecznie, obowiązują na tych drogach precyzyjnie określone reguły, zapisane w przepisach prawa, ale i ogólnie przyjętych zasadach wynikających z poczucia przyzwoitości, instynktu samozachowawczego czy kultury współżycia społecznego.

Okazuje się, że niektórzy kierowcy nie przejmują się ani prawem, ani dobrym obyczajem. Efekt jest taki, że na polskich autostradach nie zawsze można podróżować szybko, bezpiecznie i bez poczucia zagrożenia. Wyczyny autostradowych mistrzów kierownicy można oglądać w mediach społecznościowych, co bardziej drastyczne sytuacje pokazują telewizje, opisuje prasa, nie tylko specjalistyczna. Sceny z ciężarówkami jeżdżącymi pod prąd na węzłach autostradowych (bo zjazd przegapili, może był słabo oznakowany?), osobówki pomykające w przeciwnym kierunku czy przeczekujących deszcz pod wiaduktem na autostradach ogląda się, niczym fragmenty filmów akcji. Fajnie się ogląda, fajnie się komentuje siedząc przed monitorem. Mniej fajnie jest, kiedy w realu, w czasie wyprzedzania ciężarówki, przy prędkości autostradowej, kilka metrów za tylnym zderzakiem pojawia się samochód, którego kierowca nerwowo mruga światłami, bo dla niego jest zbyt wolno. A kiedy już pomknie przed siebie i po jakimś czasie trafi na blokujące drogę rozbite samochody, to usiłuje wrócić do zjazdu, bo nawigacja mu pokazuje objazd. Zawraca, blokuje tzw. korytarz życia – bo on musi, bo tylko frajerstwo stoi.

Szczęśliwie bardzo wielu kierowców ma w samochodach kamerki i nie wahają się użyć nagrań jako załączników w informacjach dla policji. A odpowiedni ministrowie planują szereg zmian legislacyjnych i wprowadzenie srogich kar, słusznie mniemając, że na kulturę, odpowiedzialność i nawet na instynkt samozachowawczy polskich kierowców liczyć nie można.

Szerokiej drogi

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

Wrażenia z jazd

  • Trochę usportowione – str. 4
    Klaudiusz Madeja

Moda na sportowe auta sprawia, że nawet niekoniecznie pasujące do sportu modele mają swoje wersje, nawiązujące do rywalizacji i ścigania się.
I taka stylizacja wychodzi im na dobre.

Wydarzenia

  • STAR. Duma Miasta – str. 10
    Mirosław Rutkowski

Starachowice, niewielkie miasto w województwie świętokrzyskim, w Polsce znane przede wszystkim z produkcji ciężarówek Star. I chociaż dziś fabryka stała się Specjalną Strefą Ekonomiczną, to polska ciężarówka wciąż budzi wielkie emocje. W ostatni weekend sierpnia odbywał się w Starachowicach piąty zlot Stara.

  • Piękno i styl – str. 14
    Grzegorz Chyła

Dziewiąty już raz przez kilka sierpniowych dni podwrocławski zamek Topacz stał się letnią stolicą miłośników zabytkowej i klasycznej motoryzacji za sprawą imprezy o nazwie Motoclassic Wrocław.

  • KJS world level – str. 24
    Mirosław Rutkowski

Bywalcy międzynarodowych salonów samochodowych narzekają na ludyczny charakter motoryzacyjnych spotkań w halach Ptak Warsaw Expo. Niesłusznie. Kolejne imprezy nie są adresowane do koneserów technologii czy smakoszy samochodowego designu, lecz do pasjonatów mocy, przyspieszenia i prędkości. I blichtru.

  • Show ORLENU. Verva street racing – str. 30
    Mirosław Rutkowski

Ponad 250 tys. osób wzięło udział w organizowanej przez PKN ORLEN imprerzie, VERVA Street Racing. W ciągu dwóch dni w Gdyni, gwiazdy motorsportu dały popis swoich umiejętności. Szybkie samochody, wielka moc i ryk silników, akrobacje na lądzie i powietrzu, a także pokazy na wodzie dostarczyły kibicom wielu emocji.

Patronat iAuto

  • Klasycznie w Ułężu – str. 20
    Jakub Żołedowski

W dniach 24-25 sierpnia odbyła się IV runda Liqui Moly Classicauto Cup 2019 na terenie Moto Park Ułęż. To znany i lubiany obiekt, który na dobre wpisał się do kalendarza zawodów i wielokrotnie gościł uczestników Classicauto Cup.

Sport

  • Sukces w Turcji – str. – 34
    Mirosław Rutkowski

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali Rajd Turcji i zostali liderami w tegorocznej klasyfikacji WRC2.

  • Rallycross na finiszu – str. 36
    Mirosław Rutkowski

Na torze w Słomczynie rozegrano kolejną rundę MPRC. Zmienna pogoda sprawiła, że zawody były dla zawodników bardzo trudnym wyzwaniem.
Wiadomo już, że mistrzem Polski w najsilniejszej klasie Rallycrossu został Tomasz Kuchar.

Kalendarium

  • Ferdynand, wnuk Ferdynanda – str. 41
    pod redakcją Macieja Rzońcy

W nieco ponad 100-letniej historii motoryzacji stało się niemal normą, iż samochodowe marki przyjmowały (i pozostawiały) swe nazwy od nazwisk swych założycieli. Przykładów można podać sporo – np. (Henry) FORD, Adam (OPEL), Michio (SUZUKI), Shozo (KAWASAKI), Ransom (OLDSmobil), Ferruccio (LAMBORGHINI), Enzo (FERRARI), francuska trójca: (bracia) RENAULT, (rodzina) PEUGEOT), Andre (CITROEN) oraz Charles&Henry (ROLLS-ROYCE) czy w końcu Ferdynand (PORSCHE).

Zapraszamy do lektury: [LINK]

 

18 września 2019 21:05
[fbcomments]