No to pozamiatane. Wszędzie tylko elektryki, w najlepszym razie hybrydy, niektóre nawet z „normalnymi” przekładniami automatycznymi.
Ale ogólnie rzecz biorąc, klawo nie jest. Spaliny są „be”, elektryki „cacy”. Dużo w tym marketingowego bełkotu i technicznych przekłamań, ale ofensywa napędów elektrycznych jest nie do zatrzymania.
Motoryzacja w kształcie, jaki znamy, się kończy. Zaczęła się od napędów elektrycznych (no, prawie) i na takich też się skończy. Znakiem czasu są wyścigi. Podczas gdy Formuła 1 w paroksyzmie zmian i poszukiwaniu nowej, nomen omen, formuły zawodów jakby więdnie, to nadzwyczajnie rozkwita Formuła E, której zawody odbywają się w centrach miast. Bo nie emitują spalin, bo hałas znacznie mniejszy, bo „ekologiczne”. W rallycrossie też od przyszłego sezonu będą jeździły samochody na baterie… Elektryczność tu, elektryczność tam, żeby zdrowiej się żyło nam. I całej planecie. No, nie wiem…
W ofercie każdego producenta są samochody z napędem elektrycznym. Drogie są, jak nieszczęście, chociaż konstrukcyjnie są mniej skomplikowane i w produkcji wcale nie kosztują drożej. Dla równowagi auta z tradycyjnym napędem stają się coraz droższe (pomińmy promocje, których pod koniec roku wysyp ogromy). Dlaczego tak jest? To proste, różnica między cenami samochodów elektrycznych i spalinowych staje się coraz mniejsza, więc można podkreślać, że samochody elektryczne są coraz tańsze. A jeszcze jeśli da się przekonać rządy poszczególnych krajów, żeby do każdego samochodu dopłacały, to będą jeszcze tańsze. Oczywiście mowa o dopłatach do aut elektrycznych, można argumentować, że nie mają rur wydechowych, zatem nie smrodzą.
A że zamiast wydechów, są kominy elektrowni węglowych…
Z punktu widzenia użytkownika nie ma znaczenia rodzaj napędu. Samochód ma jechać, ma być łatwy w obsłudze, niezbyt kosztowny w eksploatacji i niezawodny. Jeździ się elektrycznym autem całkiem dobrze… do chwili, kiedy przyjdzie czas „tankowania”. Trwa to dość długo, wystarczy na niewielki dystans i kosztuje (w sieci GreenWay Polska) tyle, co konwencjonalne paliwo na dwukrotnie dłuższy dystans.
A jakim wyzwaniem są samochody elektryczne dla warsztatów samochodowych? To temat na całkiem inną opowieść.
Szerokiej drogi
Tymczasem…
w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:
Wrażenia z jazd
- Auto z charakterem – str. 4
Anna Lubertowicz-Sztorc
Suzuki S-Cross to samochód, który bardzo mi się spodobał. Urzekł swoją… naturalnością. Nie puszy się, nie pręży, niczego nie udaje i nie chce udowadniać, że jest najlepszy.
Prezentacje
- Hi. Five! – str. 10
Anna Lubertowicz-Sztorc
Atrakcyjne wyposażenie, bogata gama silników oraz rozsądne ceny to przepis na sukces nowego Clio. Czy ten miejski samochód utrzyma pozycje lidera w segmencie B? Wszystko wskazuje na to, że tak, bo to bardzo ciekawa propozycja na samochodowym rynku miejskich nowości.
- Według potrzeb – str. 16
Mirosław Rutkowski
Prezentacja samochodów specjalnie przygotowanych dla profesjonalistów marki Renault Pro+ obejmowała najróżniejsze wersje zabudowy Traffica i Mastera, między innymi samochód warsztatowy, laweta, wywrotka, samochód brygadowy, wystawienniczy.
- Miejski crossover – str. 20
Mirosław Rutkowski
Odświeżony, a raczej generalnie przekonstruowany Nissan JUKE będzie produkowany w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Zamieszanie związane z brexitem może bardzo zakłócić transport podzespołów do, i gotowych samochodów z Wielkiej Brytanii. Na razie nikt nic pewnego nie wie, ale producenci aut mogą mieć spore problemy.
Technologie
- Złodziej prądu – str. 22
Mariusz Leśniewski,
Wraz z nastaniem jesiennej aury, gdy niższe temperatury powietrza zmuszają nas do założenia kurtek, instalacja elektryczna w naszych samochodach zostaje wystawiona na poważną próbę. I choć tak naprawdę nic nie wskazuje na zapowiedź większych problemów z samochodem – złodziej prądu już działa.
Wydarzenia
- Polski Fiat w galerii – str. 26
Tomasz Ciecierzyński
Na parterze budynku Automobilklubu Polski w Warszawie otwarto Muzeum Polskiego Fiata.
Rozmowa iAuto
- Od sportu do serwisu – str. 28
Mirosław Rutkowski
Z Grzegorzem Carzastym o drodze od sportu samochodowego do usług warsztatowych, pokonywaniu przeszkód i przełamywaniu stereotypów rozmawiał Mirosław Rutkowski.
Sport
- Finał w rallycrossie – str. – 32
Mirosław Rutkowski
Dobiegł końca sezon rozgrywany na trzech torach. Po trzy rundy rozegrano w Słomczynie i Toruniu, a raz stawka mistrzostw Polski rywalizowała na litewskim torze Vilkyčiai. Byliśmy świadkami wielu niezwykłych pojedynków, a rekordowa obsada zawodów stała się przyjemną codziennością.
- Oesami do mety – str. 36
Mirosław Rutkowski
W 53.Rajdzie Dolnośląskim – Hotel Zieleniec triumfowali Bryan Bouffier i Xavier Panseri w Hyundai i20 R5. Zwycięstwo w ostatniej odsłonie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2019 dało załodze tytuły drugich wicemistrzów Polski.
Kalendarium
- Kocie życie marki Bugatti – str. 41
Kalendarium pod redakcją Macieja Rzońcy
Wydarzenia i rocznice: październik 2019