0

Nowe samochodowe stawki podatkowe

Samochody
fot. Mirek Rutkowski

Ale o co chodzi? Nowe stawki akcyzy bez żadnych wątpliwości ucieszyły rzeczoznawców. Bo to często od ich oceny będzie zależała wysokość podatku, jaki będzie trzeba zapłacić sprowadzając samochód zza granicy.

Politycy uzasadniają zmianę zasad opodatkowania noworejestrowanych aut koniecznością ukrócenia nadużyć (zaniżanie cen zakupu), ograniczenia napływu konstrukcji starych i nieekologicznych, co ma poprawić bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć szkody środowiskowe. Zapewne jedną z konsekwencji nowego prawa będzie zmniejszenie wpływów do budżetu państwa.

Ustawodawca określił kwoty bazowe, które będą pomniejszane proporcjonalnie do stopnia utraty wartości, czyli o tzw. współczynnik deprecjacji.

Nowe opłaty będą najbardziej dotkliwe dla importerów samochodów dwunastoletnich i starszych; samochody wyprodukowane przed 2004 rokiem obciążane będą stawkami kwot bazowych od 3500 zł do 98000 zł zależnie od pojemności silnika.

Nieco łagodniejsze opłaty dotyczą aut, których silniki spełniają normę emisji Euro 4, ale tylko wtedy, gdy wyprodukowano je między 2005 a 2009 rokiem.

Jeszcze mniej trzeba będzie płacić przy sprowadzeniu samochodu z datą produkcji między 2010 a 2015, gdy obowiązującą producentów normą emisji dla nowych samochodów była Euro 5.

Najniższe stawki dotyczą samochodów tegorocznych, od początku 2016 roku silniki kierowanych do sprzedaży samochodów muszą spełniać normę Euro 6.

Wartości poszczególnych stawek

bazowych zależnie od wieku samochodu i pojemności silnika.

Pojemność silnika [cm3] Rok produkcji samochodu (Norma emisji spalin)
 

Od 2016

(EURO 6)

2010 – 2015

(EURO 5)

2005 – 2009

(EURO 4)

2004 i starsze

(EURO 3 i starsze)

poniżej 1199 1 000 2 000 2 300 3 500
1200-1499 1 500 2 400 2 550 8 000
1500-1999 1 950 3 120 3 320 10 000
2000-2499 9 000 18 000 20 700 29 000
2500-2999 14 000 25 000 32 000 40 000
3000-3499 20 000 36 000 46 000 57 000
3500-3999 27 000 42 000 62 000 76 000
4000 i powyżej 35 000 55 000 80 000 98 000

Podane powyżej stawki należy pomnożyć przez „współczynnik deprecjacji” według wzoru:

A = B * (1-D)
A – podatek do zapłacenia
B – kwota bazowa
D – współczynnik deprecjacji

Stopień zużycia samochodu

Czas od pierwszej rejestracji w miesiącach

Deprecjacja (D)

2 i poniżej

0,03

od 3 do 4

0,08

od 5 do 6

0,12

od 7 do 12

0,18

od 13 do 24

0,25

od 25 do 36

0,35

od 37 do 48

0,45

od 49 do 60

0,55

od 61 do 72

0,60

od 73 do 84

0,65

od 85 do 96

0,70

od 97 do 108

0,75

od 109 do 120

0,78

od 121 do 132

0,82

od 133 do 144

0,84

od 145 do 156

0,86

od 157 do 168

0,88

169 i powyżej

0,90

Ustawodawcy nie interesuje fakt, iż producenci często wyposażali samochody w silniki spełniające określone normy emisji znacznie wcześniej, niż te normy te stawały się obowiązujące. W kartach homologacji każdego pojazdu jest precyzyjny zapis dotyczący spełniania (lub nie) określonej normy czystości spalin, jednak znaczenie ma data produkcji samochodu, a nie stan zaawansowania technicznego czy tzw. emisyjność. Dodatkowe 20% zniżki dotyczą samochodów hybrydowych.

Sprowadzając samochód można dodatkowo znacznie obniżyć wielkość daniny, gdy biegły stwierdzi, iż stopień zużycia samochodu jest ponadprzeciętny. Oczywiście koszt oceny samochodu przez rzeczoznawcę pokrywa osoba sprowadzająca samochód.

Można sobie wyobrazić sytuację, gdy ktoś sprowadza sobie dziesięcioletnie, luksusowe auto z bardzo dużym silnikiem. Akcyza wyniesie 8 000 (80 000 x 0,1). Jeśli rzeczoznawca stwierdzi, że samochód jest w zużyty w 50% ponadnormatywnie (nie zdefiniowano na czym ma polegać owo „ponadnormatywne zużycie”), to stawkę można pomnożyć przez współczynnik 0,13 i do zapłacenia będzie 1 040 złotych.

Dotychczas za takie auto trzeba było zapłacić akcyzę w wysokości 18,6% od ceny zakupu. Nawet kupione „okazyjnie” takie auto kosztowało około 50 tysięcy złotych. Mowa jest o samochodzie dziesięcioletnim. Nowe samochody luksusowe będą obciążone stawkami co najmniej o kilkadziesiąt tysięcy niższymi niż dotychczas, natomiast w przypadku aut z silnikami o małych pojemnościach do zapłacenia będzie od kilkuset do kilku tysięcy złotych mniej.

Czy wobec niższych danin

można oczekiwać obniżenia cen samochodów w salonach?

Raczej nie, a jeśli to niewielkich. Importerzy rozliczają się z zakupionych samochodów w euro, które kosztuje coraz drożej. Poza tym niższa akcyza przyniesie raczej korzyść importerom, niż klientom.

Zmiana przepisów miała być neutralna dla budżetu państwa.
Ten cel też wydaje się raczej nie do osiągnięcia. Skoro istnieje dość prosta ścieżka do znacznego obniżenia danin, to na pewno zostanie wykorzystana. Zatem w większości przypadków używany samochód sprowadzony będzie obciążony opłatą niższą niż dotychczas.

Wątpliwości

Wątpliwe jest też uzyskanie celu, jakim w zamierzeniu polityków ma być zmniejszenie importu samochodów starych, które, z uwagi na stan techniczny i stopień zużycia, mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wątpliwe, bowiem samochodów starych (i tanich) nie opłaca się przywozić od kilku lat. Popyt na takie auta jest niewielki, a zysk dla handlujących jeszcze mniejszy. Jeśli już ktoś zajmował się sprowadzaniem samochodów starszych niż dziesięć, dwanaście lat, to raczej były to auta z wyższej półki i raczej w dobrym stanie.

Patologią rynku używanych samochodów są handlarze (a raczej oszuści) sprowadzający auta po ciężkich wypadkach lub z ogromnymi przebiegami w wieku trzy do pięciu lat. Po wykonaniu naprawy („po taniości”) i „skorygowaniu” licznika oraz sfałszowaniu dokumentów pojazdu oferowali go klientom. Niestety, wielu się na takie samochody nabrało. Nowe stawki akcyzy tego rodzaju praktyk nie uczynią nieopłacalnymi.

Po co więc te zmiany?

Nie bardzo wiadomo, bowiem projekt nie ma uzasadnienia, co jest wymagane regulaminem prac parlamentarnych. Twórcy nowego prawa zapowiedzieli jednak, że uzasadnienie projektu będzie. Być może wtedy łatwiej będzie zrozumieć o co chodzi z tą akcyzą.

Z ostatniej chwili:

Pojawiło się uzasadnienie: [LINK]

Więcej

Ten i inne ciekawe artykuły w magazynie iAuto:

5 grudnia 2016 07:10
[fbcomments]