Baletowa jesień

Jesienna trasa MCB plakat
Jesienna trasa MCB – plakat
fot. materiał organizatora

Na jesienne występy najbardziej prestiżowego podróżującego teatru baletowego świata zaprasza Roman Soroczyński.

Zdaniem wielu ekspertów Moscow City Ballet – to najbardziej prestiżowy podróżujący teatr baletowy świata. Został założony w 1988 roku przez wybitnego choreografa Victora Smirnova-Golovanova, który zdobył sławę tańcząc przez okres ponad 20 lat jako solista Teatru Bolszoj. Dzięki tak wielkiemu doświadczeniu mistrza Moscow City Ballet od trzydziestu dwóch lat prezentuje największe produkcje rosyjskiego i radzieckiego dziedzictwa baletowego. Jego celem jest przybliżenie tej sztuki jak najszerszej publiczności. Dlatego tak często artyści są w podróży. Odnieśli m.in. wielki sukces w Wielkiej Brytanii gdzie zaprezentowali do tej pory ponad 1000 spektakli. Teatr baletowy występował również wielokrotnie w: Belgii, Brazylii, Bułgarii, na Cyprze, w Czechach, Egipcie, Estonii, Niemczech, Hongkongu, na Węgrzech, w Irlandii, Izraelu, we Włoszech, w Japonii, Łotwie, Litwie, w Luksemburgu, Holandii, Chinach, Filipinach, Polsce, Portugalii, Korei, Tajwanie, Rumunii, Serbii, Singapurze, Słowacji, Hiszpanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Jezioro Łabędzie jesień 2020 plakat
Jezioro Łabędzie jesień 2020 – plakat
fot. materiały Organizatora

Ich spektakle cechuje czyste piękno, olśniewające kostiumy, imponująca choreografia, magia świateł i urzekająca scenografia. Pod koniec 2020 roku zobaczymy w miastach w całej Polsce trzy pełne magii, gracji i pasji przedstawienia – najbardziej znane klasyki, którymi są: Jezioro ŁabędzieDziadek do orzechów i Śpiąca Królewna.

Śpiąca Królewna jesień 2020 plakat
Śpiąca Królewna jesień 2020 – plakat
fot. materiał Organizatora

Warto zaznaczyć, że autorem muzyki do wszystkich trzech spektakli był Piotr Czajkowski – żyjący w latach 1840-1893 kompozytor, którego twórczość wywarła wielki wpływ na rozwój muzyki rosyjskiej. Wykorzystywał on osiągnięcia europejskiej muzyki, nasycając ją narodowymi pierwiastkami rosyjskimi. W ten sposób łączył romantyczne założenia programowe z klasyczną jasnością formy. Skąd my, Polacy, to znamy? Ot, choćby z twórczości Fryderyka Chopina, który był jednym ze wzorców Piotra Czajkowskiego.

Jezioro Łabędzie scena zbiorowa
Jezioro Łabędzie – scena zbiorowa
fot. materiał organizatora

Jezioro Łabędzie jest najbardziej lubianym i hipnotyzującym baletem klasycznym, skomponowanym przez Piotra Czajkowskiego w 1876 roku. To ponadczasowa historia miłosna, która łączy magię, tragedię i romans w czterech aktach. Opowiada o dziewczynie Odetcie, zaklętej w łabędzia. Jedynie wielka miłość młodzieńca Zygfryda może przywrócić jej dawną postać. Sukces tego spektaklu opiera się na wspaniałej choreografii i muzyce, która urzeka pięknem i subtelnością melodyki. Prostota wątku dramatycznego i wzruszająca interpretacja miłości Odetty i Zygfryda jako symbolu potęgi uczucia, są ilustrowane niezwykle emocjonalnymi układami tanecznymi. Obrazują one przeżycia duchowe bohaterów. Czarujące walce, dumne rytmy poloneza, ognisty taniec hiszpański i pełen temperamentu czardasz hipnotyzują i wprowadzają w niezwykły nastrój wzruszając widzów na całym świecie.

Dziadek Do Orzechów jedna ze scen
Dziadek Do Orzechów – jedna ze scen
fot. materiał organizatora

Dziadek do orzechów, którego prapremiera miała miejsce w 1892 roku, został określony przez „The New York Times” olśniewającym i zapierającym dech w piersiach. Zabiera on widzów w podróż do krainy marzeń. Mała dziewczynka dostaje w prezencie tytułowego Dziadka do orzechów, który w jej śnie staje się księciem z bajki, a ona księżniczką. W poszczególnych scenach balet wykonuje charakterystyczne tańce: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec Hiszpański, Taniec Arabski, Taniec Chiński, Trepak, Taniec Pasterski oraz końcowy Walc Kwiatów. Obok dopracowanej do perfekcji choreografii niewątpliwym walorem jest muzyka, która składa się na wspaniale utaneczniony poemat symfoniczny. Od pierwszego do ostatniego taktu wiąże temat w jednolitą treść. Olśniewające stroje dodają magii i nadają prawdziwie bajkowego wyrazu. Spektakl to prawdziwa gratka dla koneserów sztuki baletowej, ceniących sobie wysoki poziom wykonania. Warto podkreślić, że akcja spektaklu jest pokazana niezwykle przejrzyście: byłem na tym spektaklu z pewną, wówczas czteroletnią Panienką, która doskonale orientowała się w tym, co widzi.

Śpiąca Królewna i jej otoczenie
Śpiąca Królewna – i jej otoczenie
fot. materiał organizatora

Śpiąca Królewna – to opowieść niezwykle poetycka, która również zawdzięcza swój sukces i trwałe miejsce w światowym repertuarze baletowym dzięki muzyce kompozytora – Piotra Czajkowskiego. Miała swoją prapremierę w 1890 roku. Muzyka jest tu ściśle powiązana z tańcem, pełna liryzmu, ale i dramaturgii, które wynikają bezpośrednio z treści libretta. Historia opowiedziana na podstawie klasycznej bajki Charlesa Perraulta (Śpiąca królewna) o księżniczce Aurorze, która za sprawą czarów Złej Wróżki zraniła się w palec i zasnęła głębokim snem a obudzić ją może jedynie pocałunek pięknego księcia który potem pojmuje ją za żonę. Ważną postacią jest również postać dobrej Wróżki Bzu, która jest duchem opiekuńczym królewny od narodzin do ślubu z księciem jak również w pewien sposób wpływa na losy bohaterów. Autorzy założyli, że balet będzie pretekstem do pokazania pięknych obrazów tanecznych oraz prezentacji imponujących scenicznych umiejętności tancerzy. Niezwykle barwny spektakl porusza wyobraźnię dzieci jak i ich rodziców we wszystkich zakątkach świata.

Dziadek do orzechów taniec w powietrzu
Dziadek Do Orzechów – taniec w powietrzu
fot. materiał organizatora

Mam nadzieję, że do jesieni wszyscy zręcznie ominiemy wszelkie wirusy. Dlatego w ślad za Organizatorem trasy – firmą High Note Events, działającą pod marką MAKROCONCERT – podaję szczegółowy harmonogram występów Moscow City Ballet:

Jezioro Łabędzie:

  • 15.11.2020 r. – RZESZÓW – Filharmonia Podkarpacka (15:30 oraz 19:00)
  • 18.11.2020 r. – BIAŁYSTOK – OiFP (16:30 oraz 19:00)
  • 19.11.2020 r. – ZAMOŚĆ – OSiR
  • 20.11.2020 r. – ELBLĄG – Hala Widowisko-Sportowa
  • 22.11.2020 r. – CZĘSTOCHOWA – Filharmonia Częstochowska
  • 24.11.2020 r. – GDYNIA – Teatr Muzyczny (16:30 oraz 19:00)
  • 25.11.2020 r. – KALISZ – Kalisz Arena
  • 26.11.2020 r. – LUBLIN – Centrum Spotkania Kultur
  • 28.11.2020 r. – ŁÓDŹ – Teatr Wielki (15:00 oraz 19:00)
  • 08.12.2020 r. – SZCZECIN – Netto Arena
  • 11.12.2020 r. – POZNAŃ – Sala Ziemi (16:30 oraz 19:00)
  • 12.12.2020 r. – WARSZAWA – COS Torwar
  • 16.12.2020 r. – KATOWICE – Miasto Ogrodów
  • 17.12.2020 r. – KRAKÓW – ICE Kraków (16:30 oraz 19:00)
  • 22.12.2020 r. – WROCŁAW – Narodowe Forum Muzyki (16:30 oraz 19:00).

Dziadek Do Orzechów:

  • 23.11.2020 r. – GDYNIA – Teatr Muzyczny
  • 10.12.2020 r. – POZNAŃ – Sala Ziemi
  • 13.12.2020 r. – WARSZAWA – COS Torwar
  • 15.12.2020 r. – KATOWICE – Miasto Ogrodów
  • 18.12.2020 r. – KRAKÓW – ICE Kraków
  • 21.12.2020 r. – WROCŁAW – Narodowe Forum Muzyki.

Śpiąca Królewna:

  • 17.11.2020 r. – BIAŁYSTOK – OiFP
  • 29.11.2020 r. – ŁÓDŹ – Teatr Wielki.
Jesienna trasa MCB plakat
Jesienna trasa MCB – plakat
fot. materiał organizatora

Bilety są już dostępne za pośrednictwem stron: makroconcert.pl, ebilet.pl i eventim.pl.

31 marca 2020 12:30
[fbcomments]