0

Warszawa na Skrzyżowaniu Kultur

Warszawska Orkiestra Sentymentalna – Skrzyżowanie Kultur
fot. Radek Polak

Środa 27 września to warszawski dzień na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

O godz. 19.00 w namiocie pod Pałacem Kultury (od strony ulicy Świętokrzyskiej) wystąpią: Warszawska Orkiestra Sentymentalna, Adam Strug i Kapela ze Wsi Warszawa.

Warszawska Orkiestra Sentymentalna

Sentyment do przedwojennego świata widoczny jest dziś w wielu dziedzinach współczesnej kultury. Nawiązuje do niego również zespół, który w ciągu zaledwie dwóch lat szturmem zdobył serca wielu słuchaczy, a jego popularność wciąż rośnie – Warszawska Orkiestra Sentymentalna.

Grupa powstała z zamiłowania do dawnych, przedwojennych melodii i piosenek. Zapraszają słuchacza w sentymentalną podróż do czasów, w których na największych scenach królowały przeboje Henryka Warsa, braci Goldów, Jerzego Petersburskiego czy Adama Astona. Podczas ich koncertów można poczuć ducha międzywojennej rewii oraz zatańczyć do stylowych tang, slo-foxów, foxtrotów i walczyków. Stąd też większość koncertów Warszawskiej Orkiestry Sentymentalnej często przeradza się w potańcówki utrzymane w klimacie polskiej przedwojennej sceny muzycznej.

Orkiestra zadebiutowała na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2015 roku, otrzymując wyróżnienie za stylowość wykonania. Rok później na tym samym festiwalu muzycy zaprezentowali swoją pierwszą płytę pt. „Umówmy się na dziś”. Album zwyciężył również w plebiscycie Wirtualne Gęśle – głosowaniu fanów i słuchaczy na najlepszą płytę folkową 2016 roku oraz zdobył III miejsce w konkursie na Folkowy Fonogram Roku organizowany przez Program II Polskiego Radia. Podążając za swym sukcesem Orkiestra nagrała w Studiu Polskiego Radia materiał na kolejny krążek, który ukaże się już niebawem, a znajdą się na nim przede wszystkim modne w przedwojennej Warszawie tańce.

Adam Strug

Śpiewa zarówno tradycyjne polskie pieśni, jak i własne piosenki z założoną przez siebie Kompanią. Rozgranicza przy tym wyraźnie te dwa nurty – w swojej twórczości jest eklektyczny, w tradycji zachowawczy. Śpiewa silnym i charakterystycznym głosem, który stał się jego znakiem rozpoznawczym.

Skrzyżowanie Kultur

W dzieciństwie otaczała go muzyka tradycyjna, głównie religijne pieśni na cały rok liturgiczny. Później zaczął zajmować się pisaniem swoich piosenek i prezentowaniem ich na konkursach i festiwalach: wygrywał m.in. Spotkania Zamkowe ”Śpiewajmy poezję” w Olsztynie i Międzynarodowy Festiwal Bardów OPPA w Warszawie, jednak sytuacje estradowe tego rodzaju przestały mu w pewnym momencie odpowiadać. Powrócił wówczas na dobre do polskiej muzyki tradycyjnej. W latach 90-tych wszedł w praktykę śpiewów pogrzebowych, towarzysząc w tym tradycyjnemu śpiewakowi z łomżyńskiego, Wincentemu Nasiadko. Na tradycyjny repertuar Adama składają się m.in. pieśni jego babki i pradziadka, repertuar Nasiadki i pieśni zasłyszane w dzieciństwie w kościele. Lata 90-te to również działalność artysty w zespole Bractwo Ubogich (1992-1994) – jednego z pierwszych grających muzykę tradycyjną in crudo.

Adam Strug skupia się przede wszystkim na śpiewie. Od 1999 roku prowadzi spotkania śpiewacze, na które mogą przychodzić wszyscy miłośnicy śpiewu, nie tylko tradycyjnego. Jest założycielem zespołu śpiewaczego „Monodia Polska”, z którym kultywuje tradycyjne świeckie i religijne pieśni w wariantach melodycznych zebranych w łomżyńskiem i na Kurpiach Zielonych. Natomiast jego twórczość piosenkowa zdradza fascynację m.in.muzyką Bliskiego Wschodu i greckim rebetiko, poezją Leśmiana i minimalizmem. Jego piosenki wykonują także inni wokaliści: Stanisław Sojka, Wojciech Waglewski i Mieczysław Szcześniak oraz Janusz Prusinowski Kompania i inne zespoły folkowe.

Swoją pierwszą autorską płytę „Adieu” wydał w 2012 roku, później ukazały się również „Strug. Leśmian. Soyka” oraz „Mysz”. W 2015 roku wraz z zespołem Kwadrofonik nagrał „Requiem ludowe” – na nowo skomponowaną muzykę żałobną, zanurzoną głęboko w tradycji pieśni mazowieckich i tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego.

Kapela ze Wsi Warszawa

Najbardziej znany na świecie polski zespół folkowy w tym roku obchodzi swoje 20-lecie. Z tej okazji specjalnie na festiwal Skrzyżowanie Kultur przygotował specjalny koncert, będący ukłonem w stronę swoich dawnych mistrzów z ukochanej przez muzyków krainy – Mazowsza. To symboliczny powrót do początków zespołu, kiedy to jego członkowie podróżowali po mazowieckich wsiach uczyć się u tradycyjnych muzyków, m.in. skrzypka Kazimierza Zdrzalika ze Zwolenia i harmonisty Mariana Pełki z Kłudna. Do przygotowania wspólnego koncertu zaprosili ludowych artystów, których skład będzie dla publiczności niespodzianką.

Skrzyżowanie Kultur
Kapela ze Wsi Warszawa – Skrzyżowanie Kultur
fot. Bartek Muracki / Agata Cynamonova

Kapela (początkowo pod nazwą „Kapela ze wsi”) powstała w 1997, a zadebiutowała rok później, podczas I Festiwalu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja”. W tym samym roku ukazała się również ich pierwsza płyta „Hop SaSa”. Nowe millenium to ukazanie się albumu „Wiosna Ludu”, który stał się dla zespołu przepustką do sukcesów zagranicznych, a płytę wznowiły niemiecka wytwórnia JARO i międzynarodowa Harmonia Mundi. Od tego czasu Kapela (również pod nazwą Warsaw Village Band) odbyła szereg międzynarodowych tras koncertowych i zdobyła również wiele prestiżowych nagród, m.in. BBC Radio 3 Awards for World Music w kategorii „Newcomer”, Nagrody Niemieckiej Krytyki Fonograficznej, czterech Fryderyków, dwukrotny tytuł Folkowego Fonogramu Roku (za płyty „Infinity” i „NORD”), nominacja do nagrody Grammy i Songlines Music Award. Współpracowali ze znakomitymi artystami z różnych stron globu: charyzmatyczną galicyjską pieśniarką Mercedes Peón, śpiewakiem ludu Saami Torgeirem Vassvikiem, mistrzem perskiego kemencze Kayhanem Kalhorem, Leszkiem Możdżerem, Pablopavo, zespołami Hedningarna i DHOAD Gypsies from Rajasthan.

Wielką siłą Kapeli ze Wsi Warszawa jest połączenie tradycyjnych instrumentów (skrzypce, fidel płocka, cymbały, baraban, bębenek obręczowy), białych kobiecych głosów i nowoczesnych interpretacji, zrozumiałych dla współczesnego odbiorcy. Wsród ich fanów są zarówno miłośnicy rocka czy hip hopu jak i muzyki tradycyjnej. Ich przestrzenne, surowe i energetyczne brzmienie stało się wizytówką, rozpoznawalną przez słuchaczy w wielu krajach świata. To również setki koncertów na wszystkich kontynentach, siedem znakomitych płyt wydawanych przez światowe wytwórnie oraz miano rewolucjonistów polskiej muzyki folkowej.

27 września 2017 09:57
[fbcomments]