0

Wystawa Horowitz Ford Vignale

Ryszard Horowitz kadr z filmu promującego wystawę
Ryszard Horowitz – kadr z filmu promującego wystawę
fot. Ford

Od 29 września, każdy miłośnik sztuki może odwiedzić wyjątkową wystawę prezentującą 13 prac Ryszarda Horowitza zrealizowanych na zlecenie marki Ford.

Zdjęcia przedstawiają 4 modele z ekskluzywnej linii Vignale – Edge, Kuga, Mondeo i S-Max. Ponadto częścią wystawy są prace stworzone przez artystę w latach 80. na zlecenie Ford USA. Wystawa jest uhonorowaniem współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem, za którą 35 lat temu otrzymał w Detroit nagrodę Gold Caddy (za zrealizowanie najlepszej kampanii reklamowej branży samochodowej). Seria zdjęć, spośród których każde to dzieło sztuki nowoczesnej nie była dotąd publikowana w Polsce.

Z okazji 35 lecia współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem powstała wystawa przedstawiająca 13 fotografii artysty (4 zdjęcia pochodzą z nagrodzonej kampanii reklamowej z lat 80., a 9 zostało zrealizowanych obecnie i przedstawia 4 modele Forda z linii Vignale – Edge, Kuga, Mondeo i S-Max).

Prace są dostępne dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie. Zakończenie wystawy 15 października 2017 r.

Pomysł na współpracę Ryszarda Horowitza z Fordem to wynik inspiracji historią Fotografa, który w pierwszej połowie lat 80. zrealizował kampanię reklamową dla Ford USA, za którą został wyróżniony nagrodą Gold Caddy (1982 r.). Kampania reklamowa, która na tamte czasy była bardzo nowatorska (przedstawiała samochody w ujęciach niekonwencjonalnych) okazała się wielkim sukcesem i została uznana przez branżę za najlepszą kampanię samochodową roku.

Zdjęcia Horowitza - kadr z filmu promującego wystawę
Zdjęcia Horowitza – kadr z filmu promującego wystawę
fot. Ford

Vignale to ekskluzywna wersja modeli Forda, która cechuje się wyjątkowym designem, jakością oraz dbałością o szczegóły. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.
Nazwa ekskluzywnej linii Fordów – Vignale pochodzi od nazwiska Alfredo Vignale, legendarnego włoskiego projektanta samochodów, przedsiębiorcy i właściciela firmy Carrozzeria Vignale. Alfredo Vignale projektował nadwozia samochodowe m.in. dla modeli Ferrari, Maserati, De Tomaso. Obecnie marka jest własnością koncernu Ford.

Odwiedzenie wystawy Horowitz Ford Vignale to wyjątkowa okazja do obejrzenia zdjęć niepublikowanych dotąd w Polsce. To gratka dla każdego miłośnika sztuki nowoczesnej i fanów motoryzacji. Zarówno marka Ford, jaki i Ryszard Horowitz to dzisiejsze ikony popkultury. Samochody marki Ford oraz prace artysty uznanego za twórcę nowego stylu w fotografii reklamowej występowały na łamach największych magazynów na świecie kreując lifestylowe trendy od kilkudziesięciu lat.

Zdjęcia Ryszarda Horowitza są efektem nowatorskiego podejścia do koncepcji i ciekawych wizji autora.

Ryszard Horowitz:

To była dla mnie bardzo miła przygoda. Ford dał mi zupełnie wolną rękę. Nikt nie narzucał mi stylu, pomysłu. Było to ryzyko z mojej strony, ale na szczęście wszystko dobrze się skończyło. Zapraszam wszystkich zainteresowanych do odwiedzenia wystawy.

Początek współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem

W reklamie samochodowej początku lat 80. rządził prosty schemat. Na zdjęciach uwieczniano pojazdy na neutralnym tle lub po prostu stojące na drodze, czy w miejskiej scenerii. Kompozycja najczęściej była uzupełniona mniejszymi fotografiami prezentującymi walory konkretnego modelu. Koncepcje były proste, bo wykonanie zdjęć samochodów było trudniejsze niż teraz. Lśniące karoserie odbijają światło, a w tamtych czasach nie używało się techniki komputerowej obróbki zdjęć. Dlatego fotografowie unikali trudnych ujęć, stawiając na proste wizje, które ułatwiały im odpowiednie oświetlenie pojazdu.

Ale szefowie koncernu Ford w USA zapragnęli czegoś więcej. Chcieli wyjątkowej kampanii, której zdjęcia wywołałyby emocje u największych motoryzacyjnych ignorantów. Potrzebowali nawiązać współpracę z wizjonerem, artystą który nie boi się wyzwań i z łatwością przełamuje schematy.

Gdy zerknęli na zdjęcia reklamowe biżuterii najsłynniejszych marek i srebra, które były wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór był prosty. Autorem nowatorskich ujęć był młody, ale już znany w USA fotograf mieszkający w Nowym Jorku. Polak, Ryszard Horowitz. Szefowie koncernu Ford wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radę z oświetleniem biżuterii, czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie będzie dla niego problemem.

Odwaga menadżerów Forda opłaciła się. Zrealizowana przez artystę kampania reklamowa dla Ford USA okazała się ogromnym sukcesem, a autor został uhonorowany w 1982 r. nagrodą Gold Caddy przyznawaną w Detroit za najlepszą kampanię reklamową branży samochodowej.

Informacje o wystawie

  • Wystawa jest dostępna dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie.
  • Początek wystawy 29 września, zakończenie 15 października.
  • Partnerem technologicznym przedsięwzięcia jest Canon, który dostarczył sprzęt fotograficzny oraz odpowiada za wydruk wystawy.

O Autorze

Ryszard Horowitz to fotograf, artysta i specjalista w dziedzinie zdjęć reklamowych, prekursor cyfrowego przetwarzania fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wymyka się tradycyjnym podziałom na prace komercyjne i artystyczne. Każda jego praca jest sztuką.

Urodził się 5 maja 1939 w Krakowie.  W czasie drugiej wojny światowej wraz z rodziną pochodzenia żydowskiego został osiedlony w getcie krakowskim, następnie więziony w obozach koncentracyjnych. Ocalał z niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, będąc jednym z najmłodszych, którzy go przeżyli i najmłodszym z ponad tysiąca uratowanych dzięki staraniom Oskara Schindlera. Po wojnie został odnaleziony przez matkę, która rozpoznała go na jednym z kadrów wyświetlanego w Krakowie rosyjskiego filmu propagandowego.

Ryszard Horowitz ukończył krakowskie Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. W 1959 wyjechał do Nowego Jorku. W Stanach Zjednoczonych kształcił się w Pratt Institute na wydziale projektowania i grafiki reklamowej. Był asystentem Richarda Avedona, pracował z różnymi agencjami, m.in. jako dyrektor artystyczny Grey Advertising. W 1967 założył własną agencję fotograficzną, specjalizując się w fotografii reklamowej i wydawniczej.
Wikipedia

Tworzy w Stanach Zjednoczonych, jest prekursorrm komputerowego przetwarzania fotografii, współzałożycielem amerykańskiego Stowarzyszenia Fotografików Reklamowych APA.

W latach 60. (w złotych czasach reklamy) był dyrektorem artystycznym w Grey Advertising w Nowym Jorku , jednej z największych agencji reklamowych na świecie założonej w 1917 r. Agencja pojawia się m.in. w wątku znanego serialu Mad Men.

1982 otrzymał nagrodę Gold Caddy w Detroit za najlepszą kampanię reklamową samochodu – zrealizowana dla koncernu FORD. Kampania przełomowa, samochody przedstawione w ujęciach surrealistycznych, czyli wbrew ówcześnie panującym trendom. Zdjęcia tworzone były bez użycia techniki komputerowej.

Fotograf otrzymywał wszystkie większe wyróżnienia i nagrody fotograficzne, w tym Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis i tytuł honorowy doktora honoris causa przyznany przez warszawską wrocławską Akademię Sztuk Pięknych.

W 1991 roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy Horowitza w Centre de la Photographie w Genewie, oficjalnie uznano go za inicjatora nowego stylu w fotografii reklamowej.

W 2017 roku Ryszard Horowitz dołączył do Galerii Sław Fotografii w Międzynarodowej Galerii Sław i Muzeum Fotografii. Przez ponad 50 lat IPHF była i pozostaje jedyną ogólnoświatową organizacją doceniającą i honorującą osoby mające szczególne wkład w sztukę i naukę o fotografii.

W tym roku mija 50 lat od momentu, w którym Ryszard Horowitz otworzył własne studio. Jest aktywny zawodowo, organizuje swoje wystawy, zasiada w jury wielu konkursów fotograficznych.

Ford, informacja Mototarget.pl

30 września 2017 11:21
[fbcomments]