0

Unia skróciła tunel na S2

Tunel trasy S2 - wizualizacja
Tunel trasy S2 – wizualizacja
fot. źr. Mosty Katowice

Ma to związek z dyrektywą UE mówiącą, że nie wolno zmieniać przekroju drogi w tunelu, ani wyprowadzać łącznic pod ziemią. Nowe rozwiązanie oznacza większe bezpieczeństwo.

Jak podaje serwis Forsal.pl, południowa obwodnica S2 to w tej chwili jeden z największych przetargów drogowych w Europie.

Szybka trasa S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska to brakujący odcinek warszawskiej obwodnicy. Plan jest następujący:

  1. odcinek „A” do 2019 r. powstaną dwa równoległe tunele – po 2,3 km długości i cztery pasy w każdą stronę.
  2. Odcinek „B” przewiduje budowę nowego mostu przez Wisłę (po pięć pasów w każdą stronę).
  3. odcinek „C” nad Mazowieckiem Parkiem Krajobrazowym powstaną jedne z najdłuższych w kraju estakad.

Koszt tej trasy o długości 19.5 km to około 6.7 miliardów zł. co daje jej miano największej planowanej inwestycji na drogach krajowych w Polsce do 2020 r.

Poludniowa obwodnica Warszawy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała od konsorcjum firm projektowych koncepcję programową trasy. To podstawa do opracowania projektu. I właśnie w tym opracowaniu widnieje tunel pod dzielnicą Ursynów o długości 2.3 km. zamiast jak w decyzji środowiskowej z kwietnia 2011 r. 2.6 km.

Agnieszka Stefańska, GDDKiA w Warszawie:

Koncepcja programowa trasy S2 Puławska–Lubelska została wykonana dla wariantu z krótszym tunelem. Miało to związek z dyrektywą UE mówiącą o tym, że nie wolno zmieniać przekroju drogi w tunelu, ani wyprowadzać łącznic pod ziemią. Nowe rozwiązanie oznacza większe bezpieczeństwo użytkowników tunelu.

Skrócenie tunelu nastąpiło od strony węzła Ursynów Zachód – na odcinku łączącym go z węzłem Puławska (na wschód od Lotniska Chopina). Łącznice tego węzła miały odchodzić od jezdni głównej jeszcze w tunelu – takie były założenia sprzed lat. Ale specjaliści z GDDKiA zorientowali się w trakcie procedury przygotowawczej, że to błąd w świetle nowych przepisów. Okazuje się, że przepisy zmieniły się szybciej, niż trwał obieg dokumentów związanych budową..

Na 300. metrach odkrytego teraz odcinka GDDKiA planuje obłożenie drogi panelami dźwiękochłonnymi.

Trasa ma być budowana w latach 2016–2019. Aktualnie trwają przygotowania do przetargów. Na początku 2015 r. GDDKiA planuje podpisanie umów z wykonawcami.

Według specjalistów że tunel będzie dla Ursynowa tylko ochroną przez hałasem, ponieważ mieszkańcy Ursynowa będą z niego korzystać najrzadziej.

Robert Chwiałkowski, Stowarzyszenie Siskom:

Dlatego przebudowa ul. Płaskowickiej bezpośrednio nad tunelem, która będzie stanowić łącznik między dwoma węzłami, powinna wejść do planów inwestycyjnych GDDKiA, a wcale tak nie jest. Koncepcja programowa zakłada, że GDDKiA chce przeprowadzić tylko prace przywracające stan pierwotny Płaskowickiej, czyli ulicę jednojezdniową na sporym odcinku. To byłoby zabójstwo dla mieszkańców Ursynowa, bo ta ulica stanie się główną dojazdówką do obwodnicy dla Ursynowa.

 

8 sierpnia 2014 07:41
[fbcomments]