0

Drogowe obietnice rządu na Mazowszu

Lipsko - tablica miasta
Lipsko
fot. Google Street View

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber potwierdził start pierwszego przetargu na budowę drogi w woj. mazowieckim ujętej w projekcie Programu budowy 100 obwodnic.

Dotyczy obwodnicy Lipska w ciągu Drogi Krajowej 79.

Z kolei w ostatnich dniach ruszyły postępowania na projekt trzech innych tras omijających Skaryszew, Łącko i Zwoleń. Wszystkie te inwestycje, ujęte w projekcie Programu budowy 100 obwodnic, wyprowadzą ruch tranzytowy z miast. Tym samym ma wyraźnie poprawić się komfort i bezpieczeństwo mieszkańców miejscowości oraz podróżujących drogami.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Rząd dotrzymuje słowa: ogłoszony w lutym Program budowy 100 obwodnic jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Dzisiaj ogłaszamy przetarg na realizację obwodnicy Lipska w woj. mazowieckim.

Lipsko ma zyskać obwodnicę

Minister zapowiada pierwszy przetarg na projekt i budowę mazowieckiej obwodnicy, która została ujęta w projekcie Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Chodzi o prawie 6,5-kilometrową obwodnicę Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79. To również pierwszy przetarg na ten etap realizacji inwestycji spośród wszystkich obwodnic ujętych w Programie. Ogłoszenie o zamówieniu trafiło do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że postępowanie zostanie wszczęte w najbliższych dniach.

Projekt i budowa nowej trasy

Została wykonana już koncepcja programowa obwodnicy Lipska, czyli uszczegółowienie techniczne zapisów wskazanych w decyzji środowiskowej. Przeprowadzone zostały także szczegółowe badania warunków geologicznych terenu. Przed nami ostatni etap przygotowania inwestycji. Zadaniem przyszłego wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie drogi.

Trasa poprowadzona ma być w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką 754, koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747.

Cel realizacji

Podstawowym celem budowy obwodnicy Lipska jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Działanie te jest powiązane również z realizacją innego zadania, a mianowicie obejścia Zwolenia znajdującego się na północ o Lipska.

Budowa nowej drogi ma poprawi poziom bezpieczeństwa mieszkańców, odciążyć układ komunikacyjny miasta i zwiększyć przepustowość w samym Lipsku. Z punku widzenia kierowców, inwestycja ma poprawić również warunki bezpieczeństwo przejazdu zarówno dla ruchu dalekobieżnego, jak regionalnego i turystycznego, w tym odbywającego się z Warszawy. Będzie stanowić również uzupełnienie przebudowanego ciągu drogi wojewódzkiej nr 747. Co ważne, budowa zakłada zachowanie zastosowania najwyższych wymogów ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program na Mazowszu

Program w województwie mazowieckim zakłada budowę dziewięciu obwodnic:

  1. Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
  2. Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
  3. Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
  4. Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
  5. Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
  6. Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
  7. Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
  8. Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
  9. Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.

Oferty dla Skaryszewa, Łącka i Zwolenia

Kolejne obwodnice są w trakcie przetargu na ich projekt.
Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostały wysłane przed weekendem ogłoszenia o przetargach na przygotowanie dokumentacji projektowej kolejno: Skaryszewa, Łącka i Zwolenia.

Obecnie Zamawiający, tj. GDDKiA czeka na złożenie ofert od Wykonawców.

Ministerstwo Infrastruktury

9 czerwca 2020 18:51
[fbcomments]