Czyżby szykowała się gruba afera z udziałem czołowych producentów samochodów? Pewnie tak, dziwne tylko, że dopiero teraz.
Draka dotyczy dużych aut hybrydowych z możliwością ładowania z gniazdka. Dwa raporty wskazują na to, że SUV-y z napędem hybrydowym wcale nie są eko.
Brytyjska firma badawcza Emissions Analytics na zlecenie Transport & Environment (Europejska Federacja Transportu i Środowiska) sprawdziła wielkość emisji CO2 przez Mitsubishi Outlander, BMW X5 i Volvo XC60. Wyszło, że jest ona większa o 28 do 89% wartości deklarowanych. Najgorsze wyniki stwierdzono w czasie jazdy autostradowej z jednoczesnym ładowaniem akumulatorów.
W tym samym czasie portal motoryzacja.interia przynosi informacje, że Deutsche Umwelthilfe (DUH – organizacja zajmująca się ochroną środowiska i konsumentów), wykazuje, że ładowane z gniazdka auta hybrydowe szkodzą środowisku w zdecydowanie większym stopniu niż zwykłe hybrydy, a nawet samochody z silnikami wysokoprężnymi. Przywoływane są też testy Auto Bildu, które wykazały znaczne przekroczenie deklarowanej emisji CO2 w samochodach Mercedes GLE 350e 4Matic, Volvo V60 Recharge T8 i Peugeot 508 SW Hybrid.
Ogromne różnice między wartościami deklarowanymi przez producentów, a uzyskanymi w testach wynikają z różnej metody badania. Jedni prowadzą je tak, aby były najkorzystniejsze, organizacje konsumenckie – wręcz przeciwnie. Utrzymanie parametrów zużycia paliwa (czyli też emisji spalin) deklarowanych przez producentów, od lat jest w normalnej eksploatacji niemożliwe, zwłaszcza gdy trzeba przejechać kilkaset kilometrów po autostradach. Natomiast można hybrydą jeździć z zerową emisją – pod warunkiem, że tylko na baterii, bez potrzeby włączania silnika spalinowego. Czyli do 50 kilometrów jazdy, a potem ładowanie akumulatora…
A czy to nie jest tak, że jedne układy hybrydowe są lepsze niż inne układy hybrydowe? Może tu chodzi o morderczą walkę o przetrwanie na rynku i za chwilę okaże się, że są rozwiązania spełniające deklarowane normy również w testach niezależnych firm?
Szerokiej drogi!
Tymczasem…
w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:
- Zmiany w prawie – 3
- Nowocześnie, wygodnie, ale z problemami – 4
- Jeep też stawia na hybrydy – 8
- Z Formuły 1 na drogi – 11
- Specjaliści Euro NCAP … – 15
- Polski Fiat 125 Coupe – 18
- Wycieczka do muzeum – 24
- Dziennikarze nagrodzeni – 28
- Zaczyna być nerwowo – 30
- Muzeum stworzone z pasji – 32
- Nie tak miało być – 40
- Mistrzostwa jednego toru – 42
- Dakar 2021 – 48
- Wyścigi za Oceanem – 50
- Kalejdoskop – 51