0

Felieton Automobilisty

Korek wlewu oleju do silnika
Korek wlewu oleju do silnika
fot. Mirek Rutkowski

Producenci samochodów od dłuższego czasu pracują nad samochodami autonomicznymi. Chodzi o to, aby pojazd bez ingerencji człowieka dojechał do określonego celu.

Ma omijać wszelkie przeszkody, dziury na drogach, nie wjeżdżać pod pociąg ani na czerwonym świetle na skrzyżowanie, musi unikać kolizji, o wypadkach nie wspominając.

Mirek Rutkowski
Mirek Rutkowski – autor
fot. MR

Ma dowieźć pasażera lub bagaż do celu bezpiecznie, komfortowo, na czas i optymalnie wykorzystując energię.
Do tego jeszcze chytry plan jest taki, aby pojazdy wymieniały między sobą informacje.
Aby to wszystko się udało, nieuniknione jest wyposażenie samochodów w sztuczną inteligencję.
Taki samochód, korzystając z nieustannie uzupełnianej bazy danych, samodzielnie zdecyduje czy pojedzie w lewo, czy w prawo, obwodnicą czy przez centrum miasta, drogą główną czy bocznym traktem, wolniej lub szybciej, wedle swojego rozeznania. W końcu słowo „samochód” będzie rzeczywiście oznaczało, że urządzenie samo jedzie. Ale nie mam pewności, czy jest się z czego cieszyć.

Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, prezes Alphabetu, Sundar Pichai stwierdził, iż sztuczna inteligencja jest jedną z najbardziej fundamentalnych rzeczy nad którą pracuje ludzkość. Uznał, że będzie to ważniejsze od wynalezienia ognia czy elektryczności i wezwał do podjęcia wspólnych prac nad porozumieniem dotyczącym potencjalnych zagrożeń. Co wydaje mi się bardziej pobożnym życzeniem, wszak ludzką pomysłowość i stworzone przez nią układy można różnie wykorzystać.

Dwa lata temu firma Google (po protestach pracowników) wycofała się z prac nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w analizach danych dla Pentagonu. Jednak czym dysponują armie światowych mocarstw, można się jedynie domyślać. Uzasadnione obawy budzą możliwości wykorzystania technologii rozpoznawania rysów twarzy i analizowania zachowań ludzi. Nie bardzo możliwe wydaje się stworzenie takich regulacji, które zabezpieczą ludzi przed niecnym wykorzystaniem tej wyrafinowanej technologii. A skoro technologia będzie wyposażona w umiejętność uczenia się, to być może wykorzysta tę wiedzę w sposób, jakiego nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić?

Niektóre elementy samodzielności aut producenci już wprowadzili do oferowanych modeli, niektóre rozwiązania czekają na swój czas, na razie automatycznie prowadzące się samochody przechodzą testy drogowe tam, gdzie prawo na to pozwala. Ta technologia jest już gotowa do wprowadzenia do masowej produkcji, brak jedynie regulacji prawnych pozwalających na wykorzystywanie w pełni samodzielnych samochodów.
Ale za kilka lat?

Szerokiej drogi

Tymczasem…

w najnowszym wydaniu Cyfrowego Magazynu Motoryzacyjnego iAuto:

Wrażenia z jazd

  • Na dobre i na złe – str. 4
    ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC

Karoq to kolejny SUV Skody. Nic dziwnego, że koncerny stawiają na tego typu samochody, bo SUV-y to najbardziej modny segment motoryzacyjnego rynku i najlepiej sprzedające się samochody. Konkurencja w tym segmencie jest ogromna, więc każdy kolejny SUV powinien nas czymś zaskakiwać. Jak na tym tle prezentuje się Skoda Koroq 1,5 TSI 150 KM z napędem 4X4 i automatyczną skrzynią biegów DSG?

  • Modny i wygodny – str. 10
    ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC

Hyundai Kona to bardzo modny obecnie miejski crossover. Konkurencja w tym segmencie jest ogromna i każdy producent stara się, by wygląd i styl takiego samochodu był wyjątkowy. Pod tym względem Kona nas nawet nieco zaszokowała. Wygląda bardzo atrakcyjnie i zaciekawia.

Wydarzenia

  • WOŚP i mechaniczne rumaki – str. 14
    ADAM LEWICKI

Jak Polska długa i szeroka grała orkiestra. Od lat w tym koncercie uczestniczą kierowcy wyczynowi startujący w rajdach samochodowych, wyścigach czy rallycrossie.

  • Gwiazdki przyznane – str. 18
    MACIEJ RZOŃCA

Każdego roku Euro NCAP publikuje listę samochodów, które osiągnęły najlepsze wyniki w testach zderzeniowych w swoich klasach. Potrzeba tego typu klasyfikacji wynikała z tego, iż ocen wyrażanych w (znanych powszechnie w motoryzacji) gwiazdkach nie można bezpośrednio porównywać pomiędzy różnymi kategoriami pojazdów.

Eksploatacja

  • Sprawdzamy, wymieniamy – str. 22
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

– Zapaliła mi się lampka…
– Jaka lampka?
– Alladyna…
– Aha, to olej.
– OK, olewam.
To suchar. Mało, że nieśmieszny, to jeszcze pachnie szowinizmem. Ale może faktycznie nie warto myśleć o (d)olewaniu oleju?

Sport

  • Polacy na Dakarze – str. – 26
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Rajd Dakar z Afryki powędrował do Ameryki Południowej, a w tym roku przyjechał do Arabii Saudyjskiej. 42. edycja tej spektakularnej imprezy trwała dwa tygodnie

  • Jednak zostaje w F1– str. 32
    MIROSŁAW RUTKOWSKI

Polski koncern petrochemiczny ORLEN oficjalnie potwierdził swoją obecność w królowej sportu wyścigowego – Formule 1. Tym samym w czasie wyścigów na torach obecny będzie Robert Kubica, jednak w wyścigach raczej go nie zobaczymy.

Relax

  • Pędem przez sawannę – str. 36
    REDAKCJA

Polacy w afrykańskim klasyku.
Kolejna, już .7 pozycja w Bibliotece Auto Klubu Dziennikarzy Polskich

Kalendarium

  • Początki – str. 39
    Kalendarium pod redakcją Macieja Rzońcy

Wydarzenia i rocznice: styczeń 2020

Zapraszamy do lektury: [LINK]

26 stycznia 2020 13:32
[fbcomments]