0

Super nowoczesny symulator jazdy w Kolejach Mazowieckich

Symulacja w kabinie maszynisty pociągu Flirt
Symulacja w kabinie maszynisty – pociągu Flirt
fot. SIM Factor

Koleje Mazowieckie odebrały super nowoczesny symulator jazdy pojazdu kolejowego FLIRT.

Jest on częścią zamówienia dotyczącego zakupu 71 jednostek EZT produkcji firmy Stadler. W lutym symulator będzie do dyspozycji maszynistów Kolei Mazowieckich oraz kursantów.

Na symulator składają się następujące komponenty:

  • stanowisko szkoleniowe – kabina symulacyjna posadowiona na ruchomej platformie,
  • stanowisko lokalizacji i usuwania usterek pojazdu,
  • stanowisko obserwacyjne,
  • stanowisko instruktora,

Kabina symulacyjna ma kształt prostopadłościanu i jest posadowiona na ruchomej platformie. Jej wnętrze odzwierciedla rzeczywistą kabinę pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji typu FLIRT produkcji Stadlera. Kabina symulacyjna została wyposażona w oryginalne komponenty dostarczone przez firmę Stadler, z oryginalnym, w pełni wyposażonym pulpitem maszynisty, fotelem maszynisty oraz kompletną zabudową kabiny i poszyciem wewnętrznym, tj. ścianami bocznymi, sufitem, podłogą i drzwiami wejściowymi.

Symulator kolejowy Flirt - kabina symulacyjna na ruchomej platformie
Symulator kolejowy Flirt – kabina symulacyjna na ruchomej platformie
fot. KM

Odzwierciedlenie rzeczywistej kabiny maszynisty pojazdu FLIRT wpłynęło na to, że jest to praktycznie największa kabina symulatora pojazdu trakcyjnego w Polsce. Jej wymiary to: długości 4 m i 3 m szerokości .
Kabina wraz z wyposażeniem waży 2500 kg.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnej ruchomej platformy (o sześciu stopniach swobody poruszanej elektrycznymi silnikami) uzyskano odzwierciedlenie jazdy rzeczywistym pojazdem kolejowym. Platforma podczas symulowanej jazdy wychyla się w różnych kierunkach, imitując drgania, przechyły i przeciążenia, jakie oddziałują na maszynistę podczas rzeczywistej jazdy Flirtem.

Dzięki zastosowaniu pięciu monitorów wysokiej rozdzielczości, odpowiadających za wyświetlanie obrazu widzianego przez szybę czołową i szyby boczne, zapewniających jakość obrazu w formacie 4K UltraHD oraz zastosowaniu do wirtualizacji linii kolejowych nowoczesnego silnika graficznego Unity, wykorzystywanego przy produkcji współczesnych gier komputerowych, uzyskano wysoki poziom odzwierciedlenia linii kolejowych oraz ich otoczenia, z wysokim poziomem szczegółowości. Zapewni to wrażenia z jazdy praktycznie identyczne, jak w rzeczywistym pojeździe kolejowym.

Przedstawiciele KM, SIM Factor i Stadler podczas odbioru technicznego symulatora jazdy pociągiem Flirt
Przedstawiciele KM, SIM Factor i Stadler – podczas odbioru technicznego symulatora jazdy pociągiem Flirt
fot. KM

Podczas odbioru technicznego urządzenia obecni byli:

przedstawiciele KM:

  • Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM,
  • Piotr Wakuła, dyrektor Biura Eksploatacyjno-Technicznego KM,
  • Tomasz Jędrysa, kierownik Wydziału Teleinformatyki KM,
  • Adam Półgrabek, maszynista instruktor KM,
  • Daniel Złotkowski, maszynista instruktor KM,
  • Adam Piórkowski, radca prawny KM,
  • Mariusz Dąbrowski, naczelnik Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów,

przedstawiciele wykonawcy, firmy SIM Factor:

  • Maciej Grodzicki, kierownik ds. zakupów i logistyki,
  • Andrzej Okrutny, projektant,
  • Igor Dybciak, kierownik produkcji,
  • oraz Michał Leszczyński, programista,

a także przedstawiciele firmy Stadler.

Prezes Czesław Sulima powiedział podczas odbioru technicznego:

To urządzenie jest nam niezbędne dla realizacji szkoleń na najwyższym poziomie. Jest nieocenionym wkładem w przygotowanie przyszłych maszynistów oraz znakomitym wsparciem dla pracowników drużyn trakcyjnych. W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić szkolenie maszynistów bez tego rodzaju urządzenia. Nasza współpraca z firmą SIM Factor układała się dobrze, za co serdecznie dziękuję. Dziękuję oczywiście firmie Stadler, myślę, że sukces związany z instalacją tego nowoczesnego urządzenia jest dobrym prognostykiem na pełną realizację zamówienia w zakresie nowych pojazdów produkowanych dla Kolei Mazowieckich.

Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska:

Bardzo się cieszymy, że mogliśmy przekazać Kolejom Mazowieckim pierwszy w Polsce symulator pojazdu FLIRT. Dzięki szkoleniom na symulatorze maszyniści mogą  testować przeróżne sytuacje w bezpiecznym środowisku, co zapewni w przyszłości bezproblemową i bezpieczną eksploatację pojazdów z pasażerami. Symulator daje także możliwość wirtualnego sprawdzenia,  w jaki sposób prowadzić pociągi, by zużycie energii było optymalne, co jest istotne dla efektywnej działalności przewozowej przewoźnika.

Symulator został zamontowany w infrastrukturze przewoźnika w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, gdzie niebawem rozpoczną się szkolenia maszynistów.

W kabinie symulatora jazdy pociągiem Flirt
W kabinie – symulatora jazdy pociągiem Flirt
fot. KM
13 stycznia 2020 19:34