11 – nowa linia tramwajowa

Tramwaj warszawski - Pesa 120Na Duo
Tramwaj warszawski – Pesa 120Na Duo
fot. Dp116 (Wiki)

Od 14 lutego rusza nowy odcinek linii tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich między Radiową a Górczewską.

Będzie nim kursowała nowa linia tramwajowa 11.

Co ważne, równolegle do kursowania linii tramwajowej utrzymane zostanie również funkcjonowanie dwóch najpopularniejszych tymczasowych przystanków autobusowych.

Linia 11

Nowa linia 11 będzie łączyła ze sobą początkowe stacje I linii i II linii metra. Dodatkowo – początkowo – jej zadaniem będzie także wzmocnienie komunikacji tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II co będzie miało ogromne znaczenie w czasie pierwszego etapu zmian związanych z zamknięciem ul. Wołoskiej.

Trasa „jedenastki”

będzie następująca:

  • METRO MŁOCINY
    – Nocznickiego
    – Wólczyńska
    – Broniewskiego
    – al. Reymonta
    – Powstańców Śląskich
    – Połczyńska
    – Wolska
    – Skierniewicka
    – Kasprzaka
    – Prosta
    – Rondo Daszyńskiego
    – Prosta
    – al. Jana Pawła II
    – pl. Grunwaldzki
    – ks. Popiełuszki
    – Słowackiego
  • METRO MARYMONT.

Tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut w godzinach szczytu, a co 15 minut poza szczytem oraz w dni świąteczne.

Docelowo linia zostanie skierowana na trasę z Młocin do ronda Daszyńskiego.

Skracają szóstkę!

Równolegle do uruchomienia „jedenastki” skrócona zostanie trasa linii 6. Obecnie z Gocławka dojeżdża aż na Koło (przez most Gdański i Młociny). Wraz z uruchomieniem linii 11, „szóstka” będzie z Gocławka dojeżdżała tylko do Młocin. Jej częstotliwość nie zmieni się. Linia nadal będzie kursowała co 10 minut w szczycie i co kwadrans poza szczytem i w święta.

Linia 28

Docelowo, nowym odcinkiem trasy tramwajowej wzdłuż Powstańców Śląskich kursować również będzie linia 28, która zostanie przeniesiona z Koła na pętlę Os. Górczewska.

Autobusy

Nie można nie wspomnieć, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom, możliwe będzie utrzymanie funkcjonowania dwóch najpopularniejszych tymczasowych przystanków autobusowych w kierunku północnym (Bemowo-Ratusz i Kazubów) dla linii autobusowych jadących na wprost, czyli 112 i 184.

W ciągu całego dnia z pierwszego korzysta ok. 2000 a z drugiego ok. 1000 pasażerów. To pokazuje, że ich utrzymanie jest konieczne. Żeby jednak zapewnić pasażerom autobusów z nich korzystających bezpieczeństwo, zostaną one trwale odgrodzone od torów tramwajowych. Dodatkowo, same platformy przystankowe zostaną poszerzone kosztem pasów ruchu dla samochodów. Przystanek przy bemowskim ratuszu dla linii skręcających z ul. Górczewskiej (171, 523 i E-2), zostanie zlokalizowany przed skrzyżowaniem.

Decyzje

Warto przypomnieć, że decyzja o uruchomieniu kursowania tramwajów na nowym odcinku linii wzdłuż Powstańców Śląskich została wstrzymana do czasu wykonania pomiarów wykorzystania tymczasowych przystanków autobusowych. Ze względu na wciąż niezakończoną przebudowę wschodniej jezdni Powstańców Śląskich (w kierunku Nowego Bemowa), ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni zachodniej (w kierunku Połczyńskiej). Przystanki autobusowe dla linii jadących w kierunku północnym zostały zaś ułożone, ze względu na brak miejsca, w bardzo małej odległości od torów. Ze względów bezpieczeństwa obawiano się, że uruchomienie tramwaju wymusi ich likwidację. Nie było również pewności czy kursujący tramwaj będzie w stanie zastąpić na tym odcinku autobusy.

Zmiany autobusowe?

W pierwszym okresie kursowania linii 11 nie zostaną wprowadzone żadne zmiany w kursowaniu linii autobusowych. ZTM planuje co prawda pewne korekty w układzie linii, jednak ich wprowadzenie zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi.
O terminie ich rozpoczęcia ZTM będzie informował.

ZTM

Historia linii 11

 w latach 1908 – 1939 na linii zwykłej: LINK do Trasbusa

 w latach 1939 – 1944 na linii zwykłej: LINK do Trasbusa 

 od roku 1945 na linii zwykłej: LINK do Trasbusa

 w latach 1950 – 1951 na linii nocnej: LINK do Trasbusa

Trasbus – historia warszawskiej komunikacji miejskiej

9 lutego 2015 21:11