Warszawska edycja corocznego przeglądu filmów rosyjski „Sputnik” dobiegła końca w grudniu 2019 roku.
Jury w składzie:
- Przewodniczący Filip Bajon
- Olga Chajdas
- Anna Tatarska
przyznało Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych 13. Sputnika filmowi „Byk”, reż. Boris Akopow.

Uzasadnienie:
„Pełny, dojrzały obraz. Lekcja niedawnej, wciąż ważnej, historii, opowiedziana przejmująco i bez dydaktyzmu. Historia o zagmatwanych relacjach rodzinnych i przyjacielskich, o korzeniach dobra i zła. Proste tematy bez uproszczeń. Świetna obsada, wybitnie poprowadzone role. Zmysłowe zdjęcia, zrealizowane z wizualną konsekwencją i filmową energią.”

Nasza recenzja jest mniej entuzjastyczna:
II Nagroda powędrowała do filmu „Braterstwo”, reż. Paweł Łungin.

Uzasadnienie:
Spektakularne i jednocześnie skupione kino wojenne o wysmakowanej palecie barw. Patrzy szeroko na zjawisko, nie gubiąc szczegółu, nie zapominając o człowieku i jego mikrokosmosie. Sięga do faktów, ale nie ulega publicystyce, prowadząc do końca intensywną filmową narrację. Ważny temat: wojna, która pozostawia ślady także na tych, którzy z frontu powracają zwycięscy.
III Nagroda trafiła do filmu „Port”, reż. Aleksandra Strielanaja.

Uzasadnienie:
Najciekawszy narracyjnie film, opowiadający historię bohaterów radykalnym językiem filmowym. Wielka metafora kraju. Szczególnego rodzaju, niezwykle odważna inscenizacja filmowa, która – mimo swego radykalizmu – nie gubi historii, którą opowiada, ale czyni ją zastanawiającą i niejednoznaczną. Do tego znakomite aktorstwo, świetne zdjęcia i niebanalne rozwiązania dramaturgiczne, które czynią z tego filmu prawdziwy masterpiece.
Wyróżnienie przyznano filmowi „Człowiek, który wszystkich zaskoczył”, reż. Natasza Mierkułowa, Aleksiej Czupow,

z uzasadnieniem:
Pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia, stawiająca ciekawe pytania na temat kulturowych ról przypisanych płciom. Empatyczna opowieść o odnajdywaniu siebie w najmniej sprzyjających z okoliczności. Przypomina, że najtrudniejsze nie jest wyznanie prawdy, a poniesienie konsekwencji takiej decyzji – szczególnie, gdy spadają one na najbliższych. Rola Natalii Kudriaszowej to aktorskie złoto.
Widzowie podzielili opinię Jury, przyznając Nagrodę Publiczności filmowi „Byk” Borisa Akopowa.

Jury tegorocznego Konkursu Filmów Dokumentalnych w składzie:
- Przewodnicząca Alicja Albrecht
- Agata Gogołkiewicz
- Marta Prus
przyznało Grand Prix 13. Sputnika dla Aliny Rudnickiej, reżyserki filmu „Rosyjska szkoła uwodzenia”

za:
przejmującą opowieść o współczesnych Rosjankach, ich potrzebach i marzeniach, które niespełnione w patriarchalnym świecie pozostawiają je w poczuciu osamotnienia.
II Nagrodę w Konkursie Filmów Dokumentalnych zdobyli Sasza Kułak i Ben Guez, reżyserzy filmu „Kroniki Rtęci”

za
poetycki i wizualny portret ostatnich anarchistów, którzy wierni swoim przekonaniom, rezygnują z konsumpcjonizmu.
III Nagrodę otrzymał Aleksiej Gołowkow, reżyser dokumentu „Północny wiatr bywa ciepły”

za
film, który przypomina o witalnej sile natury i wskazuje, że drogą do szczęścia może być pogodzenie z samym sobą”.
Jury przyznało także dwa Wyróżnienia: Aleksiejowi Fiedorczence, reżyserowi filmu „Kino epoki przemian” oraz Pawłowi Iwanowowi, reżyserowi filmu „Dzieci futbolu”.
Serca najmłodszych widzów zdobył „Miś Uszatek” w reżyserii Fiodora Chitruka.
Warszawska edycja 13. Sputnika dobiegła końca. Festiwal wyruszył w filmową podróż po Polsce, do: Krakowa, Poznania, Wrocławia, Gdańska, Białegostoku, Bydgoszczy, Elbląga, Hajnówki, Torunia, Kętrzyna, Opola, Tarnowskich Gór, Olsztyna, Skierniewic, Gliwic, Lublina i Płocka.