Ciało/Umysł: od 20 lat pod prąd

Festiwal Ciało/Umysł 2014 – Borraglo Ana atlas Warszawa
fot. Organizator

Bywało, że obrażali się widzowie, ale oni nigdy się nie bali. Znaleźli czwarty wymiar ekspresji tańca, zrobili rewolucję, teraz namawiają do dynamicznego zen. Festiwal Ciało/Umysł ma 20 lat. Już 30 września rusza 15. edycja.

Festiwal Ciało/Umysł odkrył dla polskiego widza wielu ważnych twórców sztuki tańca i wprowadził do Polski różne formy tej sztuki, które dziś są powszechnie znane. Jednak kiedy pojawiały się na festiwalowej scenie, były dla publiczności nowością, a nawet kompletnym zaskoczeniem.

– Zawsze pokazywaliśmy nieoczywiste spektakle, często nie mające swojej ustalonej kategorii. Szliśmy pod prąd tendencji i przyzwyczajeń. Bywało, że ludzie żądali zwrotu pieniędzy i wychodzili. W 2001 roku dwóch widzów podczas spektaklu „Jerome Bel” rozebrało się i ostentacyjnie wyszło ze spektaklu, mówiąc że oni też potrafią być nadzy – opowiada Edyta Kozak, twórczyni i dyrektor festiwalu Ciało/Umysł.

Czy to festiwal tańca?

Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 1995 roku w Warszawie pod nazwą Małe Formy Teatru Tańca, z inicjatywy Edyty Kozak oraz Jarosława Żwirblisa. Było to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce.
Dziś znakiem rozpoznawczym festiwalu, obok bezkompromisowości, jest to, że wpisuje taniec w szeroki kontekst sztuki współczesnej. Twórcy spektakli korzystają z visual artu, technik performance, architektury, muzyki na żywo czy nowych mediów. Czy po 20 latach Ciało/Umysł to jeszcze festiwal tańca współczesnego?

Dla nas taniec to sztuka, która wywodzi się z  języka ruchu i współgra z różnymi dziedzinami, używa żywej scenografii, multimediów, a nawet współtworzy muzykę. Tancerz porusza się w trzech wymiarach, ale tego rodzaju dodatkowe elementy tworzą dla tańca w pewnym sensie czwarty wymiar ekspresji. Dziś mamy już swoją stałą publiczność. Docenia odwagę naszych spektakli, traktując festiwal jako ucztę dla wrażliwości i wyzwanie dla intelektu – podkreśla Edyta Kozak.

Chaignaud François_twerk

Rewolucja i żeglowanie w nieznane

2001 rok był dla festiwalu przełomowy. Jego nazwa zmieniła się na Ciało/Umysł, a program został zbudowany w oparciu o autorską koncepcję Edyty Kozak.

W latach 90. rozpoczynaliśmy od teatru tańca, w którym królowały tematy relacji damsko-męskich i poszukiwanie wolności. W 2001r. zrobiliśmy rewolucję. W Polsce pojawili się artyści, którzy nawet w Europie budzili obawę. Kontrowersje wynikały z tego, że zaczęli kwestionować oryginalność ludzkiego ciała, eksperymentować i rozpętali dyskusję na temat zasad i roli tańca – mówi Edyta Kozak.

Jerome Bel, nazywany obecnie antychoreografem lub filozofem tańca, pokazał wtedy swój artystyczny manifest (wspomniany „Jerome Bel”). Byli także Xavier Le Roy ze spektaklem „Self-unfinished”, w którym swoje ciało przekształcał w różnego rodzaju morfologiczne stwory, Sasha Waltz ze spektaklem „Kóerper” (Ciała), który badał anatomię i fizyczny wygląd człowieka, zadając pytania o granice wykorzystania ludzkiego ciała. Ważnym spektaklem był performance Katarzyny Kozyry „Lekcja tańca”, dotyczący form manipulacji ciałem w balecie.

Kilka kolejnych edycji przypominało żeglowanie na nieznane wody i odkrywanie nowych lądów. Poznawaliśmy nurty i formy, które wtedy nawet nie miały jeszcze nazw, jak nie -taniec czy taniec konceptualny, eksperymenty formalne i multimedialne – opowiada Edyta Kozak.

Revolver Besorgen
Festiwal Ciało/Umysł 2012 – Revolver Besorgen

Dynamiczne zen

Przez ostatnią dekadę taniec współczesny błyskawicznie się rozwijał, a artyści podejmowali wszelkie możliwe tematy społeczne, historyczne i polityczne, łączyli sztukę z nauką, sięgali do pop kultury, czerpali z możliwości, które dają nowe technologie. Powstał też gatunek nazywany spektaklem hybrydowym. Wszystkie te zmiany, nowości i trendy widać w programie – mówi Edyta Kozak.

Od 2008 roku festiwal Ciało/Umysł organizowany jest już co roku. Zajął ważne miejsce nie tylko na polskiej, lecz także europejskiej mapie najważniejszych wydarzeń związanych z tańcem współczesnym. Na festiwalowych scenach publiczność oglądała znakomitych artystów, jak Akram Khan, Constanza Macras, Steven Cohen, Robyn Orlin, Marie Chouinard, Monnier Mathilde czy Ribot  La, a jednocześnie całe pokolenie młodych, eksperymentujących choreografów.

Od 2008 roku w ramach festiwalu realizowany jest również oryginalny projekt artystyczno-społeczny. To spektakl, w którym amatorzy mają okazję współpracować ze znanymi performerami i artystami. Przedstawienia, które zostały w ten sposób przygotowane, to „Velma Superstar” (zespołu Velma), „Show Must Go On” (Jerome’a Bela), „Living-room Dancers” Nicole Seiler, „Clean Room” Juana Domíngueza Rojo i dwa projekty portugalskiego duetu Borrahlo Ana i Galante João pod tytułem „SexyMF”. Wyjątkowy był też projekt „Atlas Warszawa”, w który zaangażowało się aż 100 mieszkańców Warszawy.

Borrahlo Ana sexy mf
Festiwal Ciało/Umysł 2015 – Borrahlo Ana sexy mf

15. edycja festiwalu koncentruje się na tempie, płynności i gwałtownych, coraz szybszych zmianach współczesnego świata.

– Nie dzielimy, nie karmimy konfliktami i nie diagnozujemy, a to jest trudne, ponieważ wymaga większego skupienia i woli zdystansowania się od zewnętrznego świata, aby zobaczyć szerszą perspektywę. Nawet polityczne czy społeczne problemy przedstawiamy tak, aby pobudzić umysł i wzbudzić empatię. Można powiedzieć, że w tym roku namawiamy do praktykowania dynamicznego ZEN – podsumowuje Edyta Kozak.

Monnier Mathilde_Gustavia
Festiwal Ciało/Umysł 2012 – Monnier Mathilde_Gustavia
fot. Organizator

W ramach dotychczasowych 14 edycji festiwalu Ciało/Umysł w 29 miejscach w Warszawie odbyło się ponad 280 spektakli i wydarzeń, w których uczestniczyło łącznie ponad 20 tys. widzów.

13 września 2016 12:43