0

Nie dotykaj mnie

Nie dotykaj mnie – konferencja prasowa
fot. warszawa.pl

W Warszawie po raz jedenasty odbędzie się interdyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie, który organizuje Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy.

Festiwal, odbywający się pod hasłem „Nie dotykaj mnie” rozpoczął się 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia. W programie tegorocznej edycji:

  • sześć premier teatralnych,
  • spektakle gościnne,
  • tygodniowy cykl koncertów muzyki dawnej,
  • projekcje filmów,
  • warsztaty i wydarzenia kulinarne.

Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Wiemy jednak, że Maria z Magdali była tą, która spotkała Chrystusa po zmartwychwstaniu i jako pierwsza przekazała ten fakt mężczyznom, apostołom. W czasach Jezusa świadectwo przekazywane przez kobietę nie miało wielkiej wagi. Ale dla Jezusa widocznie nie stanowiło to problemu. Właśnie Marię Magdalenę uczynił tą, która miała wytłumaczyć mężczyznom, co się wydarzyło.

Główne hasło Festiwalu tworzą słowa „Nie dotykaj mnie”, które Jezus skierował do Marii Magdaleny, i które w Wulgacie, łacińskim przekładzie Pisma Świętego, św. Hieronim przetłumaczył jako „noli me tangere” (J20, 17). Przed nami 40 dni i 40 wydarzeń 11. edycji Festiwalu. Okazja, aby dać się dotknąć, zatrzymać i objąć kobiecie przez wieki nazywanej Apostołką Apostołów.Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II – Od lat odnawiamy dialog między twórcami a religią w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Sięgamy po coraz nowsze, czasem nieoczywiste formy współpracy, ponieważ chcemy inspirować twórców do poruszania interesujących nas tematów. Jedną z takich form jest Laboratorium Nowych Epifanii. Już drugi raz zaprosiliśmy artystów do projektu, w którym mogą swobodnie eksperymentować i mierzyć się z podejmowaną tematyką. Efekty w formie spektakli młodych reżyserów tworzą program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Do uczestnictwa w nim zapraszamy ludzi o różnych wrażliwościach i światopoglądach wierząc, że w świecie targanym konfliktami jest przestrzeń dla wspólnoty. Dla Centrum Myśli Jana Pawła II tą przestrzenią jest sztuka.

Paweł Dobrowolski, dyrektor Festiwalu:

Teatralny program Festiwalu złożony jest w tym roku z samych premier. Otworzy go spektakl pt. „Maria Magdalena. Wykład o grzechu” w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W swoim przedstawieniu Minkowska przyglądać się będzie biblijnym kobietom: Ewie, Żonie Lota, Zuzannie, Żonie Lewity z Efraima oraz Dalili, by zadać pytanie o ich związek z siedmioma demonami, od których Marię Magdalenę uwolnił Chrystus. Rok temu w swoim „Judaszu” Minkowska udowodniła, że historie biblijne potrafi pokazać w sposób nowoczesny i przejmujący. Czy i tym razem będzie podobnie? Ponadto w programie teatralnym Festiwalu pokazane zostaną spektakle: „Jezioro” Darii Kopiec, „Zwiastowania” Karoliny Szczypek, „Boża krówka” Sławomira Narlocha i „Wzór na pole trójkąta” Jana Hussakowskiego. Te cztery spektakle to efekt Laboratorium Nowych Epifanii pt. „Kto jest bez winy?”, które Centrum Myśli Jana Pawła II i Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy zorganizowały latem ubiegłego roku na Mazurach. W warsztatach wzięło udział dziesięć pięcioosobowych kolektywów twórczych, składających się z reżyserów oraz aktorów. Pod kierunkiem zaproszonych ekspertów, uczestnicy przyglądali się postaci Marii Magdaleny oraz kobiecie w kanonicznych tekstach kultury. W ramach improwizacji aktorskich przez ponad tydzień pracowali nad swoimi spektaklami. Część z nich rozwinęło się w pełnowymiarowe przedstawienia, których premiery pokazane zostaną podczas Festiwalu na Scenie Przodownik Teatru Dramatycznego. W tegorocznym programie warto zwrócić uwagę także na spektakl Ordo Virtutum. Kim jesteście? – muzyczne przedstawienie w Teatrze Lalka z udziałem Anny Marii Jopek, które aktualizując średniowieczny moralitet Hildegardy z Bingen, przywołuje temat odwiecznej walki dobra ze złem.

  • 5 marca, Maria Magdalena. Wykład o grzechu, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Powszechny;
  • 6, 7 i 8 marca, Boża krówka, reż. Sławomir Narloch, Teatr Dramatyczny, Scena Przodownik;
  • 14 marca, Judasz. Laboratorium epifanii, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr Collegium Nobilium;
  • 18, 19 marca, Oratorium o mleku, reż. Sławomir Narloch, Teatr Collegium Nobilium;
  • 21, 22 i 23 marca, Zwiastowania, reż. Karolina Szczypek, Teatr Ochoty;
  • 27, 28 i 29 marca, Jezioro, reż. Daria Kopiec, Teatr Dramatyczny, Scena Przodownik;
  • 1 kwietnia, Ordo Virtutum. Kim jesteście? Jopek / Kilian / Rembowska, Teatr Lalka;
  • 5 kwietnia, Wzór na pole trójkąta, reż. Jan Hussakowski, Teatr Dramatyczny, Scena Przodownik.

Nowością tegorocznych Epifanii będzie cykl spotkań i warsztatów „Miejsce dotyku”, które poprowadzą same kobiety. Podczas warsztatów pracować będziemy nad tym, co nas dotyka najgłębiej. Anja Franczak, pierwsza w Polsce profesjonalna towarzyszka w żałobie, przedstawi różne perspektywy spojrzenia na żałobę. Barbara Ciemięga poprowadzi warsztat nad głosem – w końcu to głos kobiety obwieścił światu zmartwychwstanie.

  • 29 lutego, Miłość 2.0, Małgorzata Marczewska, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 29 lutego, Miłość poza śmiercią – wykład, Anja Franczak, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 1 marca, Życie się kończy, miłość zostaje, Anja Franczak, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 2 marca, Myślenie ciałem – dotyk, Zuza Sikorska, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 3 marca, Anthropos – pierwsza kobieta, Aleksandra Klimczak i Dawid Zalesky, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 5 marca, Głos Kobiety – z głębi jaskini, Basia Ciemięga, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 7 marca, Czucie siebie, czucie ciała, czucie granic, Aga Kozak, Centrum Myśli Jana Pawła II
  • 8 marca, Manewry Marii Magdaleny, Katarzyna Szugajew, Centrum Myśli Jana Pawła.

MUZYKA

Łukasz Kozak, kurator programu muzycznego:

Cykl koncertów muzyki dawnej w czasie tegorocznej edycji Festiwalu Nowe Epifanie odbędzie się w nowej formule. Odchodzimy od cotygodniowych występów na rzecz całego tygodnia wypełnionego muzycznymi wydarzeniami. Kilkukrotnie usłyszymy obiecującego młodego lutnistę Lukasa Henninga. Otworzy on koncertowy tydzień swoim nowym programem „Tarot de Paris”, z kolei później wystąpi w towarzystwie Carinne Tinney, śpiewaczki znanej między innymi z występów z formacją Graindelavoix. Autorski wybór renesansowej angielskiej muzyki będzie skupiony na pieśniach komponowanych dla kobiet nie tylko przez Dowlanda, ale także Roberta Johnsona i Henry’ego Lawesa. Polskie pieśni pasyjne ze średniowiecznych i reformacyjnych zbiorów, z „Lamentem świętokrzyskim” na czele, zabrzmią również w czasie koncertu „Krwawe Gody”, w którym wykonujące tradycyjny repertuar śpiewaczki: Justyna Czerwińska, Maria Puzyna, Tetiana Sopiłka i Agata Wróbel wystąpią ze znaną klawesynistką, portatywistką i badaczką dawnego repertuaru Cataliną Vicens. Tegoroczny koncert Graindelavoix to monumentalny program „Magdalena”, obejmujący nie tylko polifoniczną „Missa de Sancta Maria Magdalena” skomponowaną ok. 1517 roku przez Nicolasa Championa, ale także utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Postać Marii Magdaleny w muzyce hiszpańskiego Złotego Wieku zaprezentuje zespół Qvinta Essençia. Poza mszą Alonso Lobo muzycy wykonają motety Francisco Guerrero, Juana Vásqueza czy Alonso de Tejada. Tydzień koncertów zamknie kolejna odsłona „Psałterza” Mikołaja Gomółki do poetyckiego przekładu Jana Kochanowskiego w wykonaniu Monodii Polskiej, Adama Struga i Marii Erdman. Adam Strug zaprosi również do spotkania śpiewaczego. Będzie to wydarzenie odchodzące znacznie od formuły tradycyjnego koncertu, podczas którego publiczność aktywnie włączy się w wykonanie dawnych i tradycyjnych polskich pieśni pasyjnych.

  • 25 lutego, Potańcówka, Prusinowski Kompania, Nowy Świat Muzyki
  • 9 marca, Tarot de Paris, Lukas Henning, Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego UW
  • 10 marca, Krwawe gody, Dziczka & Catalina Vicens, Parafia Ewangelicko-Reformowana
  • 11 marca, Pejzaż emocji, Lukas Henning & Carine Tinney, Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego UW
  • 12 marca, Magdalena, Graindelavoix, Kościół Ewangelicko – Augsburski
  • 13 marca, Adam Strug – spotkanie śpiewacze, Adam Strug, Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego UW
  • 14 marca, Magdalena – msza hiszpańska, Qvinta Essençia, Parafia Ewangelicko-Reformowana
  • 15 marca, Psałterz Polski III. Piżmo i mirra, Adam Strug, Kościół Ewangelicko – Augsburski
  • 28 marca, Lontano (Z oddali), Szymon Godziemba-Trytek / Joanna Maluga / Chór VRC,
  • 31 marca, Missa de Maria a Magdala, Paweł Łukaszewski / Jan Krutul / Chór Centrum Myśli Jana Pawła II, Kościół Najświętszego Zbawiciela

KULINARIA

Monika Kucia, kuratorka wydarzeń kulinarnych:

W wydarzeniu kulinarno-artystycznym „12 kobiet” bierze udział dwanaście bardzo różnych kobiet, które tkają jedną opowieść o tym, czym jest kobiecość, czułość, macierzyństwo, siostrzeństwo. Osobiste historie, zapamiętane melodie, domowe przepisy będą odkrywane przy gotowaniu, czesaniu, ubieraniu się, dzieleniu jedzeniem. Centralnym punktem spektaklu jest stół przypominający ten z obrazu Leonarda da Vinci. Kobiecy stół służy do wielu rzeczy:do jedzenia, do rozmawiania, do pracy, ale też do rodzenia i do umierania. Obok stołu stoi piec, który ogrzewa dom. Widzowie – jako goście przyjęcia – będą zaproszeni do degustacji. A w postnym menu m.in.: arabska zupa z soczewicy, ziemniak z ogniska, czeczeńskie manty i mazowieckie pierogi oraz kogel-mogel – wspomnienie z dzieciństwa. Daniom towarzyszy muzyka kuchenna, śpiew, słowo, dotyk, zapach.

  • 20 marca, 12 kobiet, Monika Kucia i Lena Piękniewska, Stalownia
  • 28 marca, Wielkanocny smak domu – warsztat dobroczynny, Monika Kucia, Maciej Barton Zespół Szkół Gastronomicznych
  • 26 lutego – 5 kwietnia, Wybierz mniej, Monika Kucia, restauracje partnerskie

FILM

Bartek Pulcyn, kurator programu filmowego:

W tym roku zapraszamy do Kina Syrena w Muzeum Warszawy na dwa pokazy filmowe. W filmie „Ojciec” wybitni twórcy bułgarskiego kina Kristina Grozeva i Petar Valchanov po raz kolejny z wrażliwością i sporą dawką humoru podejmują trudny temat odchodzenia i rozmaitych form radzenia sobie z bólem, stratą i własnym sumieniem. Film zdobył główną nagrodę – Kryształowy Globus – Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach w 2019 roku. Po pokazie spotkanie z Anją Franczak, pierwszą w Polsce profesjonalną towarzyszką w żałobie. W filmie „O nieskończoności” Roy Andersson zaprasza widza do gruntownej autorefleksji. Narratorka filmu niespiesznie przedstawia widzom kolejnych bohaterów w najrozmaitszych, często banalnych, codziennych sytuacjach. Opowiada o tym co przeżywają, czego poszukują, czym się trapią. Ich zachowania budzą rozmaite emocje, jednak, jak podkreśla recenzent Guardiana Xan Brooks: „Andersson nie chce byśmy ich wyśmiewali czy im współczuli, lecz zachęca do podjęcia refleksji nad ich kondycją i, być może, odniesienia jej do naszego życia.” Film zdobył Srebrnego Lwa za Najlepszą Reżyserię podczas festiwalu w Wenecji w 2019 roku. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z krytykiem filmowym Michałem Oleszczykiem.

  • 27 lutego, Ojciec, Kristina Grozeva / Petar Valchanov, Kino Syrena w Muzeum Warszawy
  • 19 marca, O nieskończoności, Roy Andersson, Kino Syrena w Muzeum Warszawy.
5 marca 2020 14:17