Pierwsze piętrusy PESY jadą na testy

Pesa
fot. KM

W najbliższych dniach zostaną przeprowadzone jazdy techniczne
z prędkością do 160 km/h środkowych wagonów piętrowych na trasach PLK.

Zgodnie z umową podpisaną w kwietniu 2014 roku PESA wykona dla Kolei Mazowieckich 22 wagony piętrowe oraz 2 lokomotywy elektryczne. Koleje Mazowieckie posiadają obecnie 37 wagonów piętrowych (26 środkowych i 11 sterowniczych) oraz 11 lokomotyw TRAXX P160 DC firmy Bombardier Transportation i są wśród polskich przewoźników kolejowych pionierem pod względem wykorzystania możliwości, jakie daje uruchamianie pociągów w systemie „push-pull”. Wartość kontraktu z PESĄ to około 278 mln zł, z czego blisko 180 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Rozpoczynające się jazdy techniczne wagonów środkowych mają na celu sprawdzenie parametrów pracy poszczególnych elementów układów oraz prawidłowego funkcjonowania instalacji i urządzeń, jako całości. Pojazdy będą obserwowane podczas hamowania, przyśpieszania oraz jazdy przy prędkości konstrukcyjnej 160 km/h.

Wagony od PESY to pierwsze polskie „push-pulle”. Posiadają nowoczesny design, połączony z przestronnymi wnętrzami, wygodnymi fotelami, klimatyzacją, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, a także dostępem do internetu. Dla bezpieczeństwa podróżnych zostanie w nich zainstalowany monitoring. W wagonach sterowniczych znajdą się także strefy dla osób niepełnosprawnych, z częścią gastronomiczną, toaletą oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom na wózkach inwalidzkich.

Push-pull (pl. pchaj-ciągnij) – pociąg złożony z lokomotywy i wagonów, zakończony wagonem sterowniczym. Zasada działania takiego pociągu jest podobna do ETZ(elektryczny zespół trakcyjny). Jednakże w przeciwieństwie do EZT te pociągi można dowolnie skracać i wydłużać oraz można wymieniać lokomotywę. Pojazdy muszą być dostosowane do tego systemu sterowania.

Pesa

15 lipca 2015 11:38