0

WKD ma drugi tor

WKD stacja końcowa Grodzisk Mazowiecki Radońska. Źr. zdjęcia Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD. Fot. Awizonosz
WKD – stacja końcowa Grodzisk Mazowiecki Radońska. Źr. zdjęcia Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD.
fot. Awizonosz

Rozbudowa linii kolejowej WKD o drugi tor na szlaku od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego dobiegła końca.

29 grudnia 2023 r. na końcowej stacji linii WKD w Grodzisku Mazowieckim przy udziale władz województwa, samorządów lokalnych, władz spółki oraz przedstawicieli generalnego wykonawcy – firmy INTOP Warszawa Sp. z o.o., podsumowano zakres zrealizowanych prac.

To bardzo dobra informacja dla pasażerów WKD.

Budowa nowego toru, przebudowa dotychczasowego starego toru oraz przebudowa układów torowych w obrębie dwóch stacji zostały zrealizowane w założonym terminie. Od soboty, 30 grudnia 2023 roku zaczął obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów WKD ze znacznie ulepszoną siatką połączeń na tym odcinku.

Całkowita wartość inwestycji wyniosła 150 mln zł.
Z tego 74,5 mln zł to środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków UE została podpisana 30 września 2019 roku.

Dzięki zakończeniu prac obejmujących rozbudowę linii kolejowej WKD pociągi na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska pojadą po obydwu torach bez ograniczeń. Wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów do/z Grodziska Mazowieckiego: początkowo pojadą one w dni powszednie co 15-30 minut w godzinach szczytu oraz co 20-40 minut poza godzinami szczytu. Po zakończeniu prac na innym odcinku linii WKD, na terenie Warszawy, Grodzisk Mazowiecki zyska połączenia co 10-20 minut, zaś Milanówek co 30 minut. Wzrośnie również regularność i niezawodność przewozów na całej linii WKD.

Pociągi WKD pełnią ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców powiatów grodziskiego i pruszkowskiego, którzy dojeżdżają nimi do pracy, szkół, uczelni czy placówek medycznych w Warszawie.

Marszałek Adam Struzik:

Wraz z dynamicznym rozwojem Grodziska Mazowieckiego i sąsiednich miejscowości budowa drugiego toru była po prostu niezbędna, aby zapewnić coraz większej liczbie pasażerów  bardziej komfortowy, sprawny i szybszy dojazd do stolicy. Budowa drugiego toru była długo wyczekiwaną inwestycją, która mimo że realizowana płynnie i zgodnie z harmonogramem, wiązała się z pewnymi niedogodnościami dla mieszkańców i pasażerów. Jestem jednak przekonany, że ten czas nieuniknionych utrudnień wart był niewielkich wyrzeczeń, aby teraz móc korzystać ze zmodernizowanej linii WKD. Dzięki powstaniu nowego toru i przebudowie tego już istniejącego, zwiększy się liczba połączeń, a komunikacja stanie się bardziej bezpieczna i dostępna, także dla osób niepełnosprawnych.  

Zakończona budowa drugiego toru to kluczowe przedsięwzięcie z punktu widzenia rozwoju WKD w najbliższych dekadach. Inwestycja objęła gruntowną modernizację istniejącego toru, który od kilkudziesięciu lat nie był poddany kompleksowej naprawie.

Szczegółowy zakres przewidywał prace o charakterze wielobranżowym na odcinku linii kolejowej między Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim o długości 7,5 km:

  • infrastrukturę torową,
  • system zasilania,
  • system sterowania ruchem kolejowym,
  • obiekty inżynieryjne (mosty, przepusty),
  • przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych wraz z urządzeniami zabezpieczenia przejazdów,
  • budowę nowych peronów przystankowych wraz z infrastrukturą służącą do przekazywania informacji o ruchu pociągów.

Infrastruktura kolejowa została dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami.

Znacząca pomoc z UE

Całkowita wartość projektu to blisko 155 mln zł, z czego koszt robót budowlanych wynosi 146,4 mln zł.

Na realizację inwestycji spółka pozyskała środki unijne – 74,5 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z czego dofinansowanie do robót budowlanych wynosi 68,8 mln zł.

Rozpoczęte w maju 2022 roku prace zostały zrealizowane w kilku etapach.
W ramach pierwszego wybudowany został drugi tor na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Równocześnie została całkowicie przebudowana stacja końcowa Grodzisk Mazowiecki Radońska. Kolejny etap zakładał przebudowę starego toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Ostatni z etapów przewidywał prace w branżach systemów sterowania ruchem kolejowym oraz telekomunikacji dla szlaku dwutorowego.

Michał Panfil, prezes zarządu, dyrektor generalny WKD:

Rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim była jednym z największych, ale i najbardziej skomplikowanych projektów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Oddajemy do użytku nową infrastrukturę transportową służącą do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej. Dzisiejszy rezultat udało się osiągnąć dzięki dużemu zaangażowaniu wykonawcy, przychylności lokalnych i wojewódzkich władz samorządowych, na terenie których jest realizowana inwestycja, oraz dzięki wyrozumiałości i cierpliwości pasażerów i mieszkańców okolic linii kolejowej WKD. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że oddanie do użytkowania nowej infrastruktury pomimo bardzo napiętego harmonogramu robót, nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego i normami bezpieczeństwa.

Co jeszcze w ramach projektu?

Dla potrzeb projektu opracowano:

  • studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści,
  • dokumentację o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko,
  • kompletną dokumentację projektowo-kosztorysową obejmującą także projekt budowlany i wykonawczy,
  • uzyskano niezbędne pozwolenia, zezwolenia, opinie i decyzje administracyjne, w tym m.in. o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, pozwolenie wodno-prawne, dokumentację geologiczno-inżynierską oraz pozwolenie na budowę.

Realizacja robót budowlanych w zakresie branży torowej objęła cały przebudowywany szlak linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego o długości ok. 7,5 km, łącznie z torami w stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska.

W zakresie przebudowy obiektów inżynieryjnych prace objęły 4 mosty (wykonane w układzie połówkowym na nowym torze) i 4 przepusty (wykonane na obydwu torach).

W odniesieniu do sieci trakcyjnej na całym szlaku o długości ok. 7,5 km wzdłuż nowego toru oraz w stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska została wywieszona nowa sieć trakcyjna, zrealizowano prace w zakresie doposażenia podstacji trakcyjnej w Grodzisku Mazowieckim i kabiny sekcyjnej w Podkowie Leśnej.

W obrębie 8 obiektów odprawy pasażerów (przystanków osobowych i stacji) zbudowano nowe, dłuższe perony, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przedsięwzięcie było realizowane w ramach projektu pn.:

Modernizacja infrastruktury kolejowej WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego”,

który został zakwalifikowany do dofinansowania ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa V, Działanie 5.2 – Rozwój Transportu Kolejowego poza TEN-T (kolej miejska – infrastruktura).

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

2 stycznia 2024 08:59
[fbcomments]