Jest już ostateczna lista projektów związanych z komunikacją miejską, które – w latach 2014-2020 – zostaną dofinansowane z funduszy unijnych w ramach kontraktu terytorialnego.
Znalazła się na niej m.in. budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i na osiedle Gocław.
W lutym br. urząd miasta zgłosił do dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 aż siedem projektów dotyczących komunikacji miejskiej (w tym trzy rezerwowe). Po uzyskaniu wstępnej akceptacji od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, lista została nieznacznie zmodyfikowana, by zwiększyć szanse na dofinansowanie tych inwestycji przez UE.
Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy mówi:
Zgodnie z przyjętą strategią konsekwentnie stawiamy na rozwój transportu szynowego w stolicy. Wybudujemy kilka nowych linii tramwajowych, które znacznie usprawnią dojazd do pracy i domów mieszkańcom Białołęki, Woli, Wilanowa i Pragi Południe. Będziemy kontynuowali wymianę taboru, powstanie również nowoczesna zajezdnia autobusowa Redutowa i zajezdnia tramwajowa Annopol. Na te wszystkie inwestycje przeznaczymy łącznie blisko 3 mld zł, z czego znaczną część dofinansuje nam UE.
Na liście miejskich priorytetów znalazły się tak ważne dla mieszkańców inwestycje jak budowa trasy tramwajowej do Wilanowa i zajezdni tramwajowej Annopol, linii tramwajowej na ul. M. Kasprzaka na odcinku Wolska – Skierniewicka oraz przedłużenie trasy tramwajowej na Tarchominie do pętli Winnica. Umieszczono na niej również budowę linii tramwajowej na osiedle Gocław oraz zakup 130 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów i rozbudowę zajezdni autobusowej Redutowa. Urząd Miasta zakupi również 78 tramwajów do obsługi powyższych tras. Łączna kwota dofinansowania unijnego powyższych inwestycji wyniesie 910,6 mln zł.
Na liście rezerwowej znalazła się natomiast rozbudowa i przebudowa tras tramwajowych:
- na odcinku pl. Zawiszy – rondo Żaba,
- na ul. Jagiellońskiej na odcinku pętla Żerań FSO – rondo S. Starzyńskiego,
- w al. J. Zamoyskiego i ul. Grochowskiej na odcinku al. Zieleniecka – pętla Gocławek,
- w al. J. Waszyngtona na odcinku rondo J. Waszyngtona – rondo Wiatraczna,
- na ul. Kijowskiej i al. Tysiąclecia na odcinku ul. Markowska – ul. Kawęczyńska)
- na ul. Obozowej oraz na al. Wilanowskiej, na odcinku Wołoska – pętla Metro Wilanowska,
oraz zakup taboru tramwajowego (40 szt.). Wartość dofinansowania projektów rezerwowych to 396,6 mln zł.
W nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Warszawa stawia na ekologiczny transport, głównie szynowy. Oprócz powyższych inwestycji ze środków unijnych będzie finansowana również rozbudowa II linii metra – etap II i III. Powstanie kolejnych 11 stacji, a sieć metra wydłuży się o 12,2 km – Warszawa otrzyma na ten cel ok. 3,6 mld zł.
Miasto wraz z gminami aglomeracji pozyska również z UE środki na rozbudowę systemu parkingów P+R (w planach jest budowa minimum 9 obiektów w całym obszarze metropolitarnym) i budowę dróg rowerowych (min. 136 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych w całym obszarze metropolitalnym).
Zobacz plik PDF (4.3 MB):