Mieszkańcy gminy Wiązowna, na wniosek wójta gminy, tracą weekendowe połączenia liniami ZTM z Warszawą.
Zmiany komunikacyjne polegają na wycofaniu linii 730 i niekorzystnych dla mieszkańców zmianach w rozkładzie linii 720. Urząd gminy ograniczył ilości kursów, skrócił trasy i zlikwidował przystanki. Tym samym wykluczył komunikacyjnie dużą część z ponad 13 600 mieszkańców.
Linie:
- 730 kursuje tylko w dni robocze średnio co 1.5 godziny [LINK]
- 720 kursuje w dni robocze (14 kursów) średnio co 1 godzinę 15 minut [LINK], a w dni świąteczne (8 kursów) średnio co 2 godziny 15 minut. [LINK]
Gmina Wiązowna
Na internetowej stronie gminy Wiązowna czytamy informację, że:
Od nowego roku w życie wchodzi kilka zmian dotyczących komunikacji autobusowej na terenie gminy Wiązowna. Wynikają one z badań, które przeprowadziliśmy, aby mieć jasny obraz sytuacji w transporcie, na który tylko w tym roku wydaliśmy ponad 8 mln zł. Linie 720 i 730 od 1 stycznia 2025 r. kursować będą według nowych rozkładów jazdy.
Od środy 1 stycznia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wprowadza następujące zmiany:
- Linia 730 kursować będzie wyłącznie w dni robocze.
- Zlikwidowane zostają podjazdy linii 720 do przystanku PĘCLIN 01.
Wszystkie kursy linii 720 kursować będą trasą podstawową – ul. Majową w Dziechcińcu.
Jednocześnie zlikwidowane zostaną przystanki:
- PODLEŚNA 01 i 02
- PĘCLIN 01
- KAMIENNEJ GÓRKI 01 i 02
Od 1 stycznia 2025 r. linie 720 i 730 kursować będą według nowych rozkładów jazdy, które dostępne będą na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego.
Do Pęclina nadal kursować będzie bezpłatna od 1 stycznia linia D1, której rozkład jazdy można znaleźć na stronie woloszka.com.plJak już pisaliśmy w materiale: „Zmiany w komunikacji na terenie Gminy Wiązowna” – samorząd, po analizie danych korzystania z autobusów na naszym obszarze oraz wydatków z tym związanych, podjął decyzję o zmianach w komunikacji na terenie naszej gminy. Część z nich weszła w życie 1 grudnia, a część zacznie obowiązywać od nowego roku. Pojawiły się i pojawią bezpłatne połączenia autobusowe, a kolejne planujemy wprowadzić od 1 sierpnia 2025 r.
Informacja na stronie: [LINK]
Gmina w budżecie na rok 2025 zaplanowała:
Dotacje celowe na zadania bieżące w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w wysokości 2 800 000,00 zł, w tym na dofinansowanie trzech linii autobusowych ZTM 720, 722 i 730 w kwocie 2 700 000,00 zł oraz dofinansowanie SKM i Wspólnego Biletu w kwocie 100 000,00 zł – rozdz. 60004 § 2310.
Uchwała budżetowa: [LINK]
Zarząd Transportu Miejskiego
O koszty funkcjonowania linii zapytaliśmy w Zarządzie Transportu Miejskiego:
W 2024 roku dofinansowanie gminy do kursowania autobusów 720, 722 i 730 wynosiło ok. 213 tys. zł miesięcznie (12 * 213 000 = 2 556 000 zł).
W 2025 po wprowadzeniu zmian w kursowaniu na wniosek gminy będzie to ok. 219 tys. zł miesięcznie (12 * 219 000 = 2 628 000 zł).
Bez wprowadzenia tych zmian w 2025 roku byłoby to ok. 239 tys. zł.
(12 * 239 000 = 2 868 000 zł).
Zmiany zaordynowane mieszańcom przez wójta dają oszczędności w wysokości 20 000 złotych miesięcznie.
To 240 000 zł oszczędności rocznie.
Koszt roczny po zmianach (2025) to 2 628 000 zł.
Koszt roczny bez zmian to 2 868 000 zł.
ZTM odradzało wójtowi wprowadzanie zmian.
Mieszkańcy
o zmianach:
Wprowadzone zmiany oznaczają wykluczenie komunikacyjne
Mieszkańcy Duchnowa, Boryszewa, Stefanówki pozostaną w weekendy jak w getcie odcięci od świata, bo nie ma tu innego środka komunikacji.Dzieciaki nie dojadą do kina, na dodatkowe zajęcia, ludzie pracujący na zmiany czy w weekendy do pracy, wreszcie nikt, kto nie ma auta , nie dojedzie do nas.
Mieszkańcy długo walczyli o linię 730 i ich staraniem udało się ją uruchomić w 2008 r. Przykre, że kilka tysięcy samorząd (wójt i radni) mają za nic. Za nic mają potrzeby mieszkańców i ich głos.
Czyż nie istnieje już partycypacja, dialog, potrzeby społeczne, konsultacje?
Żądamy zapewnienia dojazdu do najbliższego węzła komunikacyjnego, tak by nie trzeba było rezygnować ze studiów, korepetycji czy życia towarzyskiego!
Jak podaje Otwocki transport publiczny (strona w serwisie FB mająca na celu przestawianie aktualnych problemów związanych z transportem publicznym w Otwocku):
O o około 1/4 zmniejszy się liczba kursów autobusów ZTM w relacji Wiatraczna – Wiązowna w dni wolne. Pojawi się np. 100 minutowa przerwa rano (Wiązowna UG) pomiędzy odjazdami do Warszawy o 6:01 i 7:41, gdyż zamiast zlikwidowanego kursu 730 o 6:41 nie będzie np. dodatkowego autobusu linii 722.
Samorząd Wiązowny
W Komisji Infrastruktury Rady Gminy Wiązowna, pod przewodnictwem radnego Jacka Kardasa, zasiada 8 radnych.
Rada liczy 15 osób.
Najliczniejszym klubem jest Klub Radnych Doświadczenie i Rozwój, gdzie pan Jacek Kardas (Zakręt) jest przewodniczącym. Członkiem klubu jest również Przewodniczący Rady Gminy pan Andrzej Cholewa (Izabela, Michałówek), a jego zastępcą klubowa koleżanka, pani Bogumiła Majewska (Wiązowna Kościelna).
Rada Gminy Wiązowna [LINK]
To nie pierwszy przypadek kiedy urzędnicy manipulują przy liniach autobusowych łączących ten region z Warszawą. W 2015 roku toczyła się walka mieszkańców o utrzymanie linii 720, jednak wtedy wieloletni wójt gminy, pan Janusz Budny, stanął po stronie mieszkańców i deklarował pokrycie 100% kosztów transportu z budżetu gminy.
Jak widać dziś jest inaczej. [LINK]
Zapytamy w tej sprawie samorządowców Wiązowny.