Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przy ul. Młynarskiej 43/45, będzie kolejnym ośrodkiem w Polsce, który przejmie obsługę policyjnego numeru alarmowego 997.
Od 26 września 2018 roku wybierając numer 997 dodzwonisz się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), zarządzanego przez urząd miasta, a nie do policji.
Powyższa zmiana spowoduje odciążenie dyspozytorów policji, którzy będą otrzymywali z CPR tylko zgłoszenia alarmowe, czyli informacje o zagrożeniu życia lub zdrowia, a także nagłego zagrożenia dla środowiska lub mienia oraz naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Na numer 112 lub 997 można kierować tylko zgłoszenia alarmowe.
Numery te nie służą do kontaktu z policją. Jeżeli komuś zależy na bezpośrednim kontakcie telefonicznym z funkcjonariuszem, powinien dzwonić do dyżurnego we właściwej miejscowo jednostki policji, czyli do komendy rejonowej.
Dzwoniąc na numer 112 należy być przygotowanym na udzielenie operatorom niezbędnych informacji. Są to:
- dokładna lokalizacja zdarzenia
(miejscowość, ulica numer budynku, numer mieszkania, ew. punkty orientacyjne), - krótki i rzeczowy opis tego co się dzieje,
- ile jest osób poszkodowanych i w jakim są stanie.
- Należy również odpowiedzieć na ewentualne dodatkowe pytania operatorów.
Zebrane informacje pozwolą na właściwą kwalifikację zgłoszenia i przekazanie go do odpowiednich służb.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego 112 nie jest punktem informacyjnym, ani też nie udziela porad prawnych.
Dzwoniąc na numer alarmowy w innych sprawach niż alarmowe, blokuje się dostęp do numeru i odbiera szansę na szybką pomoc tym, którzy jej w danym momencie naprawdę potrzebują.