0

Pierwsza elektryczna Mazda

Mazda MX-30 na Tokio Motor Show
Mazda MX-30 – na Tokio Motor Show
fot. Mazda

Mazda MX-30 to pierwszy samochód elektryczny tego producenta pokazany w ubiegłym tygodniu na targach w Tokio.

Mazda jest na drodze ewolucji do redukcji emisji zanieczyszczeń czego pozytywnym etapem jest model pojazdu elektrycznego MX-30.

W swoim pierwszym samochodzie elektrycznym producent zastosował tak zwany rightsizing, który w tym przypadku odnosi się do odpowiedniego dobrania wielkości akumulatora trakcyjnego do rozmiaru i przeznaczenia samochodu. Myślą przewodnią jest pozostawienie jak najmniejszego śladu węglowego w ujęciu well to wheel, czyli od wydobycia surowców, poprzez ich przetworzenie, produkcję samochodu, jego eksploatację aż do utylizacji.

Pojazd wykonano w oparciu o ekologiczne materiały, a drzwi w dosyć przewrotnej koncepcji freestyle. Ciekawostką są te drzwi, ale najbardziej interesująca jest bateria.

Według europejskiej normy WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure) akumulatory dają jej zasięg około 200 km przekraczającym średni dzienny dystans 48 kilometrów pokonywanych przez europejskich kierowców (na podstawie wyników badania Ipsos MORI przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 12072 dorosłych na wybranych rynkach europejskich w marcu 2019 r. (Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy) dot. eksploatacji samochodów, na zlecenie Mazdy).

Mazda MX-30 pojawi się w europejskich salonach sprzedaży w drugiej połowie 2020 r.  a w Wielkiej Brytanii w 2021 roku.

Yasuhiro Aoyama, Prezes i Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Europe:

Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów Mazdy, nasi projektanci i inżynierowie mieli bardzo jasno sprecyzowany cel dla naszego pierwszego pojazdu z napędem elektrycznym. Postanowiliśmy, że będzie wyróżniać się sylwetką nadwozia oraz doskonałym prowadzeniem, co jest kluczowym elementem DNA Mazdy i czyni nas wyjątkowymi w porównaniu z konkurentami na rynku, a co najważniejsze – pozytywnie przyczynia się do zmniejszenia emisji w całym cyklu życia samochodu.

Oprócz technologii elektryfikacji, które wprowadzamy w całej naszej gamie modelowej, jako mniejszy producent skupiliśmy wszystkie nasze wysiłki na stworzeniu samochodu elektrycznego, który według naszych przewidywań będzie drugim samochodem w rodzinie, a zasięg naszego pojazdu będzie odpowiadał potrzebom klientów.

Wielu przedstawicieli mediów, którzy mieli okazję prowadzić nasz prototypowy pojazd testowy zgodnie twierdzi, że jest to jeden z niewielu samochodów elektrycznych, którego charakterystyka jezdna jest tożsama z pozytywnymi cechami zwykłego samochodu.  Dostarczanie przyjemności z jazdy jest esencją każdego modelu Mazdy jaki projektujemy i nie inaczej będzie w naszym samochodzie elektrycznym.

Słychać motor

Jak powszechnie wiadomo silniki elektryczne pracują niemal bezgłośnie. Dodatkowo osłony izolujące od karoserii powodują, że kierowca praktycznie nie słyszy obrotów maszyny. A przecież wiadomo jak duże jest znaczenie dźwięku w percepcji momentu obrotowego i prędkości przez dobrych kierowców.

Biorąc to pod uwagę konstruktorzy Mazdy stworzyli wewnątrz modelu MX-30 elektroniczny system nagłośnienia, który jest zsynchronizowany z momentem obrotowym silnika w zakresie częstotliwości akustycznej i ciśnienia akustycznego.

Rozwiązanie to skutkuje mniejszą zmiennością prędkości prowadzenia pojazdu, co pozwala na jazdę bardziej harmonijną, wspieraną przez unikalny system G-Vectoring Control (GVC) Mazdy (inteligentne obciążenie kół przednich), teraz dodatkowo rozszerzony i wykorzystujący zalety silnika elektrycznego (G-Vectoring Control Plus). Ta technologia ma zapewnić kierowcy pewniejsze prowadzenie auta na krętej drodze czy też na nawierzchni o gorszej przyczepności.

Stylistyka KODO

Mniej znaczy więcej – to podejście projektantów zarówno w zakresie wyglądu sylwetki nadwozia jak i wnętrza samochodu.

Kabinę zaprojektowano by dać poczucie jedności, płynące od góry słupka ku tyłowi nadwozia, a kontrastowe odcięcie linii dachu ma sprawiać, by wrażenie to było jeszcze wyraźniejsze.

Freestyleowe drzwi po raz pierwszy zastosowane w sportowej Maździe RX-8. W tym przypadku nadają sylwetce kabiny Mazdy MX-30 smukłości i elegancji oraz mają zapewniać łatwiejszy dostęp zarówno do przednich jak i tylnych siedzeń.

We wnętrzu zastosowano materiały przyjazne dla środowiska i zastąpiono większość prawdziwej skóry wegańską alternatywą. W wykończeniu konsoli centralnej, która zapewnia przestrzeń do przechowywania, znajdują się wykończenia z korka.

Świadomość

Ślad węglowy, łańcuch paliwowy, od wydobycia do wykorzystania.
Te określenia niosą za sobą odpowiedzialne podejście do kwestii zanieczyszczenia (śladu węglowego) i ujęcia emisji CO2. To szerokie podejście well to wheel.

Łukasz Paździor, Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland:

Wśród klientów naszej nowej Mazdy MX-30 widzimy przede wszystkim mieszkańców domów jednorodzinnych zlokalizowanych na przedmieściach dużych i średnich polskich miast, którzy na co dzień pokonują kilkadziesiąt kilometrów w drodze do swoich obowiązków. Doskonale wiemy, że przy obecnym stanie infrastruktury komfort używania samochodu elektrycznego może zostać zapewniony tylko dostępem do własnego gniazdka, dzięki czemu można podłączać samochód elektryczny do ładowania nawet co noc. Widzimy też coraz większe zainteresowanie właścicieli domów jednorodzinnych fotowoltaiką, która pozwala na pozyskanie czystego prądu i dalsze obniżenie kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego. Jednocześnie mamy świadomość, że przy obecnej technologii samochód na prąd nie jest w stanie zastąpić spalinowego choćby w dalszych podróżach służbowych czy wakacyjnych wyjazdach dlatego traktujemy nasz nowy model jako drugi w rodzinie, choć wiemy, że od poniedziałku do piątku może on pełnić funkcję podstawowego środka transportu.

Co kryje nazwa modelu?

Mazda wykorzystała prefiks MX w kilku wcześniejszych modelach, które zostały zaprojektowane i skonstruowane w celu zakwestionowania założeń branży motoryzacyjnej w swoich czasach.

Tworząc MX-5 wskrzeszono sportowy dwumiejscowy samochód w czasach, gdy roadster został skreślony przez innych producentów. W historii Mazdy są też modele koncepcyjne oznaczone skrótem MX, które, jak MX-81 z 1981 r., wyznaczały nowe kierunki dla stylizacji kolejnych samochodów Mazdy.

Liczba 30 to przyporządkowanie do segmentu kompaktowych SUV-ów.
MX-30 jest wielkością odpowiednikiem nowej Mazdy CX-30.

Wraz z Mazdą MX-30 stworzono nowe doświadczenie korzystania z samochodu elektrycznego w połączeniu z DNA Mazdy wyróżniającym się unikalnym wzornictwem wnętrza i nadwozia oraz dużą dynamiką jazdy.

Specyfikacja

Mazdę MX-30 można już zamawiać w całej Europie  w tym i w Polsce.
Służy do tego strona internetowa Mazdy.
Samochody z serii First Edition wycenione zostały na 149 990 zł.
Oferują one bogate wyposażenie, w skład którego wchodzą m.in.:

  • Matrycowe reflektory LED
  • Cyfrowe zegary
  • System Mazda Connect
  • Nawigacja
  • Sterowanie HMI
  • Automatyczna klimatyzacja z ekranem dotykowym
  • Head-up na szybie
  • Kontrola martwego pola ze wspomaganiem zmiany pasa
  • Przyciemniane szyby
  • Aluminiowe obręcze 18”
  • Elektryczna regulacja fotela kierowcy

Pierwsze samochody trafią do salonów w drugiej połowie 2020 r.

Niespodzianka dla kupujących MX-30 First Edition w procesie rezerwacji.

Otrzymają oni urządzenie wallbox, dzięki któremu pełne ładowanie samochodu z domowego gniazdka od zera zajmie niespełna 5 godzin.

1 listopada 2019 12:47
[fbcomments]