Wybrano najlepsze polskie książki 2024 roku w pięciu kategoriach 18. Nagrody Literackiej Warszawy.
Finałowa gala konkursu odbyła się w w kinie Iluzjon.
Spośród zgłoszonych do Nagrody 739 książek jury wyłoniło piętnaście nominowanych tytułów.
Pięć najlepszych nagrodziło w kategoriach: proza, poezja, literatura dziecięca, książka o tematyce warszawskiej, komiks i powieść graficzna.
Laureaci otrzymali nagrody finansowe po 35 000 zł, a Warszawski twórca – 100 000 złotych. Pozostali nominowani po 15 tys. zł.
Wyboru dokonało jury w składzie:
- Justyna Sobolewska (przewodnicząca),
- Maciej Jakubowiak (sekretarz),
- Jarosław Klejnocki,
- Anna Kramek-Klicka,
- Piotr Sadzik,
- Agnieszka Sowińska,
- Karolina Szymaniak.
Laureaci
- KSIĄŻKA O TEMATYCE WARSZAWSKIEJ
Jacek Leociak
Podziemny Muranów,
Wydawnictwo Czarne.
Jury wyróżniło „Podziemny Muranów” za
wskrzeszanie pamięci, zaklętej w wyobrażeniu o utraconym mieście, utraconym narodzie i o mieszkańcach miasta popiołów. Autor staje się tu Wergiliuszem, oprowadzającym bohatera „Boskiej komedii”, a więc de facto każdego z nas. - PROZA
Jul Łyskawa
Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców,
Wydawnictwo Czarne.
Jury doceniło autora za
różnorodność literackich rejestrów, chwytów, nawiązań i podstępów. To pastisz amerykańskiego postmodernizmu, parodia akademickich dyskursów, satyra na medialne sensacje, fanowski apokryf pewnego legendarnego serialu, a jednocześnie wciągająca opowieść o ludziach, którzy próbują sobie jakoś radzić w tym całym zamieszaniu. - POEZJA
Antonina Tosiek
żertwy,
Biuro Literackie.
Jury napisało:
Jeśli poezja to rzeczywiste laboratorium, które w tekście poetyckim pozwala wyjść poza intymne, jednostkowe doświadczenie i wyrazić adekwatnym językiem doświadczenie uniwersalne – to Antonina Tosiek w swoim drugim tomie poetyckim robi to z mocą, talentem i determinacją. - LITERATURA DZIECIĘCA
Karolina Lewestam (tekst), Mariusz Andryszczyk (ilustracje)
Strażniczka perły,
Wydawnictwo Agora dla dzieci.
Jury zwróciło uwagę na to, że historia przygód jedenastoletniej Kutik „pomaga uczyć dzieci umiejętności samodzielnego krytycznego myślenia, jednocześnie przynosząc nadzieję”. Jurorzy wyrazili także swoje uznanie dla namalowanych z epickim rozmachem ilustracji. - KOMIKS I POWIEŚĆ GRAFICZNA
Ernesto Gonzales
Nudne przygody Agaty i Szymona,
Kultura Gniewu.
Autor otrzymał nagrodę za:
ekscytujące przedstawienie tzw. drobnych rytuałów codzienności, wyśmienity dowcip, wspaniałą kreskę, doskonałe rozgrywanie różnej maści aluzji i wyjątkowo smakowite wyrysowanie pięćdziesięciu odcieni nudy.
Warszawski twórca 2025
Specjalną nagrodę – tytuł Warszawskiego twórcy za całokształt twórczości odebrał Marek Bieńczyk, który o Warszawie mówi, że jest jego przeznaczeniem.
Na jej obrzeżach się urodziłem, tu mieszkam od zawsze i tu już zostanę do końca.
W tym roku laudacja kapituły nagrody na cześć warszawskiego twórcy przybrała formę podziękowań.
Marek Bieńczyk
pisarz, eseista, historyk literatury, tłumacz z języka francuskiego.
Jest autorem kilkunastu książek i laureatem licznych nagród. Spośród wielu publikacji szczególnie warto wymienić powieści „Terminal” i „Tworki”, rozprawę doktorską „Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci”, zbiory esejów „Melancholia. O tych co nigdy nie odnajdą straty”, „Książka twarzy” „Jabłko Olgi, stopy Adama”, „Kontener”, czy ostatnio wydany zbiór warszawskich opowieści „Rondo Wiatraczna”. Jako historyk specjalizuje się w literaturze romantyzmu, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN. Zajmuje się również humanistyką francuską, jest autorem przekładów książek Milana Kundery, Emila Ciorana i Rolanda Barthes’a.
Jurorzy podkreślali, że Marek Bieńczyk to arcymistrz polskiego eseju i wybitny tłumacz. W uzasadnieniu napisali:
Bieńczyk wynalazł niepodrabialny idiom, wynajdując przy okazji autorski podgatunek eseju. Krążąc przede wszystkim wokół doświadczeń utraty, żałoby i melancholii, którymi naznaczone jest nieuchronnie nasze istnienie, tym bardziej krańcowym czynił od zawsze w swoim pisaniu pragnienie życia. W wielu tekstach Warszawa jest dla niego istotnym punktem odniesienia. W wydanym ostatnio „Rondzie Wiatraczna” objawił się jako mitotwórca rodzinnego Grochowa.
Z okazji tegorocznej edycji Nagrody Literackiej Warszawy powstaje specjalny numer Dwutygodnika [LINK]. Premiera 10 czerwca. Już teraz na stronie magazynu można przeczytać rozmowę Magdaleny Czubaszek z Markiem Bieńczykiem o roli literatury, procesie pisania i stylu [LINK].