0

Instaporady dla konsumentów

UOKiK na Instagramie
UOKiK – na Instagramie
fot. PrtScr

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wielu tygodni przygląda się rynkowi reklamy w mediach społecznościowych.

Trwają też prace nad stworzeniem wspólnych wytycznych, które mają pomóc  influencerom w prowadzeniu biznesu zgodnie z prawem.

Aktualnie biegnie końcowy etap konsultacji pomiędzy UOKiK a Grupą Roboczą Influencer Marketing IAB Polska przy wsparciu instytucjonalnym SAR i Rady Reklamy.

W dyskusji nad kształtem dobrych praktyk nie może zabraknąć samych zainteresowanych – influencerów i ich obserwatorów. Następnym etapem prac będzie zebranie opinii użytkowników social media na temat oznaczania treści reklamowych. Pytania dotyczące konkretnych rozwiązań będą publikowane wkrótce także na profilu @uokikgovpl na Instagramie. 

Poradnik

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

W social mediach pojawia się wiele wpisów, które mogą wydawać się niezależną opinią celebryty, a są po prostu opłaconą reklamą. Niestety, zdarza się, że treści sponsorowane ukrywane są pod pozorem zwykłych postów, bezstronnych recenzji lub relacji z wydarzeń. To niedozwolone praktyki rynkowe. Dlatego prowadzimy działania administracyjne i – równolegle – przygotowujemy wytyczne dla branży. Pokazujemy również konsumentom jak nie wpaść w pułapki influencer marketingu.

Dzięki publikowaniu popularnych treści i tworzonemu wizerunkowi „ekspertów w danej dziedzinie”, wygłaszane przez influencerów opinie odbierane są jako wiarygodne źródło informacji przez użytkowników. Z myślą o tych ostatnich Prezes UOKiK przygotował praktyczne wskazówki dla „konsumentów social mediów” – instatipy ułatwiające dokonywanie świadomych wyborów.

  • Jak odróżnić treści sponsorowane umieszczane przez gwiazdy Internetu na Instagramie lub Facebooku od neutralnych?
  • Okazja czy presja?
  • Moda czy potrzeba?
  • Na co konsument powinien szczególnie zwracać uwagę?

11 porad, dla każdego kto chce świadomie podejmować decyzje zakupowe,  opublikowaliśmy tu: [LINK].

Influenserka nagrywająca fot. UOKiK
Influenserka – nagrywająca
fot. UOKiK

Pamiętaj,

że nie każdy influencer rekomenduje produkt, ponieważ go przetestował i jest z niego zadowolony – czasem może to być płatna promocja zlecona przez markę, którą influencer powinien odpowiednio oznaczyć. Reklama, która stwarza pozory recenzji lub bezinteresownego polecenia, to kryptoreklama. To praktyka niedozwolona! Nie wiesz, czy masz do czynienia z reklamą czy obiektywną recenzją?
Szukaj wyraźnych oznaczeń w publikacjach influencerów, np.

#wspolpracareklamowa, (reklama), [reklama] „Materiał reklamowy na zlecenie…”, #materiałsponsorowany, (post sponsorowany).

Materiały reklamowe powinny być wyraźnie oznaczone.

UOKiK na Instagramie

@uokikgovpl – znajdzie się tu więcej szczegółów dotyczących influencer marketingu i nie tylko. Urzędnicy przedstawią wnioski z monitorowania tej sfery sieci, dostarczą też  innych, unikalnych treści. Jeśli pojawią się wątpliwości, czy dany post to reklama lub scam, wystarczy oznaczyć urząd (@uokikgovpl) w komentarzu – pracownicy sprawdzą sygnał.

UOKiK

1 maja 2022 18:07
[fbcomments]