47. Maraton Warszawski, który wspiera Nationale-Nederlanden, zanotował rekord frekwencji i nowych mistrzów Polski.
Na dystansie 42,195 km pobiegło ponad 11500 biegaczy.
Zawodników dopingowały dziesiątki tysięcy kibiców wzdłuż trasy.
Po raz pierwszy w swojej historii Maraton Warszawski był równocześnie areną Mistrzostw Polski kobiet i mężczyzn w maratonie.
W pierwszej setce znaleźli się przedstawiciele aż 21 państw.
Według wstępnych wyników ponad 460 osób pokonało dystans maratonu poniżej 3 godzin, co pokazuje wysoki poziom sportowy wśród amatorów.
Wyniki
Open – mężczyźni
- Ryoma Takeuchi (Japonia) – 02:11:21
- Amitai Yonah (Izrael) – 02:15:49
- Thijs Nijhuis (Dania) – 02:16:46
Open – kobiety
- Michelle Schaub (Szwajcaria) – 02:33:41
- Emilia Mazek (Polska) – 02:35:36
- Anna Bańkowska (Polska) – 02:36:51
Mistrzostwa Polski – mężczyźni
- Arkadiusz Gardzielewski – 02:17:37
- Artur Olejarz – 02:20:38
- Patryk Pawłowski- 02:20:44
Mistrzostwa Polski – kobiety
- Emilia Mazek – 02:35:36
- Anna Bańkowska – 02:36:51
- Joanna Konopko – 02:38:31
Pełne wyniki dostępne są na stronie: www.nnmaratonwarszawski.com
Impreza w liczbach
- Uczestnicy maratonu (42,195 km): ponad 11 500 zgłoszeń
- Debiutanci na królewskim dystansie: blisko 5 000
- Kraje reprezentowane przez biegaczy: 104
- Liczba stref kibicowania: 42
- Szacowana liczba kibiców na trasie: dziesiątki tysięcy
- Wolontariusze zaangażowani w organizację: blisko 2 000
Strefy kibicowania
Podobnie jak legendarnie głośne maratony w Berlinie czy Londynie, również Warszawa żyła biegiem – 42 zorganizowane strefy kibicowania rozmieszczone na każdym kilometrze trasy zapewniły biegaczom gorący doping na wszystkich etapach zmagań. W wielu punktach kibice tworzyli prawdziwe mini-festiwale z muzyką, hasłami wsparcia i własnymi inicjatywami.
PKiN
Centrum wydarzeń dla kibiców i rodzin biegaczy była Marathon Fan Zone zlokalizowana przed Pałacem Kultury i Nauki. W tym biegowym miasteczku partnerzy imprezy przygotowali liczne atrakcje: animacje dla dzieci, fotobudki, konkursy, strefy relaksu dla dorosłych oraz wiele innych aktywności, tak aby zaangażować nie tylko biegaczy, ale i ich rodziny oraz wszystkich mieszkańców.
Nowością była gra miejska dla kibiców, zachęcająca do odwiedzania kolejnych punktów dopingu na trasie.
Nie zabrakło także akcentów kulinarnych – w przeddzień maratonu odbyło się Pierogi Party, czyli wspólna uczta z polskimi pierogami inspirowana tradycją pasta party.
Wsparcie NGO
Maraton Warszawski to także bieganie w słusznej sprawie. Od ponad dekady integralną częścią imprezy jest akcja charytatywna #BiegamDobrze, w ramach której setki biegaczy zbierają fundusze na cele społeczne i dobroczynne.
W tym roku ponad 1800 osób pobiegło z pomarańczowym numerem charytatywnym, dzięki czemu zebrano już 850 000 zł na wsparcie organizacji pozarządowych.
Akcja trwa do 10 października.
Korzyści dla miasta
Niedawno opublikowany raport Akademii Leona Koźmińskiego i Fundacji Maraton Warszawski wykazał, że łączny efekt ekonomiczny Maratonu i Półmaratonu Warszawskiego dla stolicy przekracza 60 milionów złotych rocznie.
Ponad 60 mln zł dodatkowych wydatków przyjezdnych biegaczy, kibiców i organizatorów zasila warszawskie hotele, restauracje, transport i usługi każdego roku. Tegoroczna rekordowa frekwencja biegaczy oraz dziesiątki tysięcy odwiedzających kibiców – potwierdzają te dane w praktyce.
Co ważne, zyski z maratonu to nie tylko kwestie finansowe.
Bieg przyczynia się również do promocji miasta i integracji społeczności lokalnej. Według przytoczonego raportu aż 77% uczestników zadeklarowało chęć ponownego odwiedzenia Warszawy, zabierając ze sobą świetne wspomnienia z biegu.