0

Młodzik

Młodzik – Teatr Ochoty
fot. Artur Wesołowski

Klasyczna sztuka Dostojewskiego w kameralnym wydaniu warszawskiego Teatru Ochoty.

Młody człowiek rozpoczyna interakcje ze starszymi, wprowadzając swoje przemyślenia do skostniałego układu.

To jedna z mniej znanych powieści Fiodora Dostojewskiego. Jednak zdumiewa swoją aktualnością i ciekawymi przemyśleniami. Tym większa zasługa Igora Gorzkowskiego, który podjął się trudu adaptacji i reżyserii.

Malutka scena Teatru Ochoty nie pozwala na wiele. Staje się to jednak atutem przy tak kameralnym tekście. Scenografia wykorzystuje szeroki, ale wąski obszar – zarówno widzowie mają dwa rzędu, jak też aktorzy niewiele głębi. Za to szeroki przekrój pozwala wykorzystać motyw drzwi, z których wypadają aktorzy, i zza których pojawiają się okrzyki. Drobnym elementem oddzielającym, a przez to spajającym z publicznością są białe kamyki równo wysypane. Przeciskając się do swojego miejsca łatwo je rozsypać, aktorzy natomiast wykorzystują je co najwyżej do zgaszenia papierosa.

Adaptacja zachowuje swoją klasyczną formę. Nie potrzebuje unowocześniać, czy też wprowadzać współczesnych rekwizytów. Sam przekaz jest niezwykle aktualny i stanowi najmocniejszy atut. Warszawska adaptacja stawia przede wszystkim na stosunki damsko-męskie poprzez początkowo niechętny, z czasem ulegający zmianie stosunek młodego bohatera.

Spektakl pozostaje propozycją dla widza obytego teatralnie. Wymaga skupienia na dialogach, a najlepiej znajomości tekstu oryginalnego. Wówczas łatwiej odczytać głębie interpretacyjną.

Istotnym atutem jest poziom aktorstwa. Nie sposób tutaj kogoś szczególnie wyróżniać. Cała szóstka aktorów gra solidnie, ale pozostawia miejsce partnerom. Dzięki temu wszystkie postacie sztuki równomiernie wybrzmiewają swoimi postawami.

Pozostając w klasycznej formie w jednym momencie następują bezpośrednia interakcja z publicznością. Jest ona udana urozmaicając monotonne tempo dialogowe. Możliwe, że warto byłoby zaryzykować więcej takich zabiegów. Chociaż publiczność byłą w pełni usatysfakcjonowana poziomem przedstawienia.

Teatr Ochoty pozostaje, zarówno pod względem lokalizacji jak i skali działalności, na uboczu warszawskiej sceny teatralnej. Jednak takimi przedstawieniami przywraca wiarę w klasyczny solidny teatr, który nie musi współczesnemu widzowi niczego udowadniać i udziwniać, wystarczy że poda klasyczny tekst pod bieżąca rozwagę.

Najbliższe spektakle:

  • piątek – niedziela 23-25 lutego 2024 roku godz. 19:00

Młodzik

Teatr Ochoty premiera: 20 listopada 2021 r.

  • adaptacja i reżyseria: Igor Gorzkowski
  • tłumaczenie: Adam Pomorski
  • scenografia: Honza Polivka
  • kostiumy: Magdalena Dąbrowska
  • dramaturgia ruchu: Iwona Pasińska
  • reżyseria światła: Zofia Krystman
  • obsada: Malwina Laska-Eichmann, Paweł Janyst, Irmina Liszkowska, Janusz R. Nowicki, Krzysztof Oleksyn, Michał Pawlik
  • asystent reżysera: Michał Pawlik, Krzysztof Oleksyn
  • realizatorzy światła: Zofia Krystman, Witold Juralewicz
  • realizatorzy dźwięku: Piotr Trojanowski, Maciej Witkowski
  • budowa scenografii: Wiktor Korzeniewski
  • inspicjenci / montażyści: Marcin Chojnacki, Wiktor Korzeniewski
  • make-up: Ali Kosoian-Koźbielska, Katarzyna Bielińska
  • garderobiane/rekwizytorki: Magdalena Adamczyk, Ilona Giżycka, Jolanta Sikorska
  • kierownictwo produkcji: Małgorzata Błasińska, Olga Stefańska

O spektaklu:

 

2 lutego 2024 14:09
[fbcomments]