Piep*zyć Mickiewicza 2

Piepzyć Mickiewicza 2 – reżyseria: Sara Bustamante-Drozdek
fot. Forum Film Poland

Rozterki, ale też dramaty, współczesnej młodzieży z urokami Warszawy w tle.

Nowy rok szkolny: zarówno nauczyciele, jak i uczniowie niechętnie wracają z wakacyjnego odpoczynku. Dyrektorem liceum imienia Stanisława Barei zostaje wyjątkowo antypatyczny belfer. Do szkoły przybywa także nowy uczeń Korek – miłośnik lokomotyw.

Po udanej, ale średnio, pierwszej części – ta jest lepsza. Udanym zabiegiem było przekierowanie uwagi ze szkolnego ekscentrycznego nauczyciela na samych uczniów. Na plan pierwszy wysuwa się wątek nowego chłopca z wyraźnymi problemami autystycznymi. Spotyka się on z agresją, ale także poznaje przyjaciół akceptujących jego schorzenie. Wątek młodzieżowy opiera się głównie na młodocianych perypetiach seksualnych. W tym celu dochodzi nawet do nietypowego na terenie szkoły spotkania.

Atutem filmu są przede wszystkim wiarygodne dialogi, dobre tempo i młodzieżowe aktorstwo. Na wyróżnienie, wręcz na podziw, zasłużył Karol Rot znakomicie odnajdujący się w trudnej roli. Wyróżnia się także cała grupa dziewcząt, w dużo bardziej stonowanych rolach, oddających trud kobiecych rozterek okresu dojrzewania. Gorzej jest z wątkami nauczycieli. Dyrektor to postać skrajnie negatywnie przerysowana, mimo że nie było takiej potrzeby. Bezbarwnie wypada Dawid Ogrodnik, jego motyw najwyraźniej wyczerpał się w części pierwszej. Tym lepiej, że sprawy dorosłych, także te sercowe, zeszły na drugi plan.

Nie da się ukryć, iż pod względem filmowym to film pełen potknięć, chaosu narracyjnego i sztuczności. Trafia jednak do odbiorców, do których jest skierowany, czyli głównie do licealistów. Pokaz przedpremierowy w warszawskiej Galerii Arkadia wywoływał żywiołowe reakcje, a spotkanie z aktorami wyróżniało się konkretnymi pytaniami i świetnym kontaktem. To bardzo dobrze, że powstają również filmy dostosowane do oczekiwań współczesnej młodzieży, czyli pokolenia Z.

Bardzo wiele polskich filmów topornie eksploatuje uroki Warszawy. Często robi się to już zbyt sztampowe i nudne. Ten film robi to w sposób przyjemny i nienachalny. Pojawiają się charakterystyczne dla Warszawy miejsca: ulica Karowa, mosty, parki, a w tle monumentalny Pałac Kultury i Nauki. Lokacje te uzasadnione są charakterem poszczególnych scen i współgrają z tematyką rozterek współczesnej miejskiej młodzieży. Dla mieszkańców i miłośników Warszawy dodatkowa przyjemność podczas seansu.

Zwiastun:

Piep*zyć Mickiewicza 2

  • reżyseria:
    Sara Bustamante-Drozdek
  • scenariusz: Kacper Szymański
  • obsada:
    Karol Rot, Hugo Tarres, Wiktora Koprowska, Aleksandra Izydorczyk, Ada Grodzka, Krystian Embradora, Artur Gwizdak, Dawid Ogrodnik, Weronika Książkiewicz, Igor Pawłowski, Jarosław Gruda
25 stycznia 2025 23:45