0

Warszawski międzynarodowy zespół Formuły 2

Oreca 07 Gibson Jakuba Śmiechowskiego w Sebring
Oreca 07 Gibson Jakuba Śmiechowskiego – w Sebring
fot. Inter Europol Competition

Czy wiesz, że mamy bardzo dobry zespół startujący w bardzo wymagających wyścigach samochodowych?

Zawodnicy jeżdżą w nich bolidami jak w Formule 1, ścigają się na najlepszych torach, a w ostatni weekend uczestniczyli w wyścigu 12-godzinnym na torze w Sebring na Florydzie? Ten wyścig, który odbywa się raz w roku jest morderczym wyścigiem na wytrzymałość. Mobil 1 Twelve Hours of Sebring, jeden z najsłynniejszych wyścigów na świecie.

Tor powstał w 1950 roku na terenach po dawnej lotniczej bazie wojskowej Hendricks szkolącej pilotów samolotów. Położony jest w sąsiedztwie lotniska Sebring, a pierwszy 12-godzinny wyścig odbył się na nim 15 marca 1952 roku.

Właśnie tam pojechała ekipa zespołu Inter Europol Competition, której nazwa wywodzi się z firmy założonej w Warszawie przez Wojciecha Śmiechowskiego. W zespole jeździ syn Wojciecha – Jakub. Jeżdżą też kierowcy innych narodowości. Na torze Sebring z Jakubem Śmiechowskim pojechali Amerykanie: Matthew Bell i Naveen Rao.

Na torze Sebring -wyścig 12-godzinny organizowany przez IMSA WeatherTech Series w 2020 roku
Na torze Sebring – Wyścig 12-godzinny organizowany przez IMSA WeatherTech Series w 2020 roku
fot. IEC

Zespół posiada obecnie 2 lokalizacje.
Warsztat główny zlokalizowany w Polsce oraz warsztat, w którym przygotowywane są auta w trakcie sezonu wyścigowego w Niemczech.
Zespół startuje na polskiej licencji PZMot od początku swojego istnienia.

Na sukces teamu Inter Europol Competition pracuje wielonarodowa załoga z takich krajów jak Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Czechy, Włochy, Holandia, Szwecja czy nawet Kanada i Tajlandia.
Menadżerem teamu jest Niemiec Sascha Fassbender.
Głównym Inżynierem jest Polak Rafał Pokora.

Zespół Inter Europol Competition został utworzony 11 lat temu jako polski zespół wyścigowy z tytularnym sponsorem firmą Inter Eropol SA. Stąd podstawowymi kolorami zespołu jest zieleń i żółć symbolizujące skąpane w słonecznym słońcu łany zboża pośród zielonych pól. Zresztą kto nie zna pieczywa z Piekarni Szwajcarskiej?

Na początku miał jednego kierowcę i jeden samochód.
Byli to Jakub Śmiechowski i formuła Renault 2.0. Głównie uczestniczył w zawodach North European Cup (NEC), która wtedy była jedną z dwóch najważniejszych serii będących pierwszym przygotowaniem dla przyszłych zawodników F1.

Zespół stopniowo się rozrastał zarówno jeśli chodzi o posiadane auta wyścigowe jak i ilość startujących w nim kierowców oraz kolejne serie wyścigowe. Pierwsze sukcesy przyszły w roku 2014 w którym Jakub Śmiechowski wygrał BOSSGP startując bolidem GP2 (obecnie F2). W następnym roku zespół w tym samym składzie zdobył tytuł wicemistrza.

Szukając nowych wyzwań zespół zdecydował się na rozszerzenie działalności o wyścigi endurance kupując pierwszy prototyp LMP3 i pod koniec roku dzięki bardzo dobrym wynikom od razu drugi. W pierwszym roku startów Jakub Śmiechowski zajął 10 miejsce w ELMS i wygrał prestiżową francuską serię VdV. W kolejnym roku Kuba zajął 5 miejsce w ELMS i ponownie wygrał VdV. Cały czas zespół notował progres i zdobywał nowe doświadczenia.

Rok 2018 był najlepszy dla polskiego zespołu.
Tytuł wicemistrza w ELMS i tytuł mistrza w AsianLMS. Ten ostatni tytuł dał zespołowi zaproszenie do najbardziej prestiżowego wyścigu na świecie do 24H Le Mans. Aby móc tam wystartować zespół zakupił auto kategorii LMP2 marki Ligier i oprócz kontynuowania programu formuły Renault 2.0 i LMP3 rozpoczął starty w jednej z najszybszych klas na świecie. Zespół startował do tej pory w 2 edycjach 24H Le Mans i oba te wyścigi ukończył. W dobrym wyniku przeszkadzało zawodne auto, które wytrzymywało bez problemu 4 godzinne wyścigi w Europie czy Azji, ale po przejechaniu 10-15 godzin w wyścigu 24 godzinnym zaczynały szwankować głownie zespoły osprzętu silnika. Dlatego na rok 2021 zespół zapowiedział starty w World Endurance Championship (WEC) nowym prototypem LMP2, tym razem marki Oreca.

Wyścig 12-godzinny na torze Sebring
Tablica aktualnych wyników – Wyścig 12-godzinny na torze Sebring
fot. IEC

W ostatnim wyścigu, na Florydzie. Jakub nie miał szczęścia. Złośliwie rzuciła się na jego bolid ściana toru . Na szczęście nic mu się nie stało. Zespół Inter Euro Competition wykazał się niesłychaną sprawnością i pojazd po 40 minach wrócił na tor, by wyścig ukończyć na 17. miejscu w klasyfikacji ogólnej.

Szczegóły opisują koledzy z magazynu iAuto, więc by dowiedzieć się jak zakończyła się przygoda na Florydzie polecamy: [LINK]

Zdjęcia  z Florydy

foto: Inter Europol Competition

15 listopada 2020 19:05